Hva spilles på norske scener?

Nyheter fra bloggen

Fra redaksjonen

MERVERDIENE I Å SETTE SAMMEN FLERE ARKIV
29. jun 2018

Scenekunstarkivene i Norge inneholder uerstattelig informasjon – som er sentral for vårt kollektive samfunnsminne og vår kulturelle identitet.

Hver organisasjon har ansvar for å dokumentere og fortelle sin egen historie. Men det er imidlertid også sentralt å se på scenekunstfeltet som en helhet. Å fremstå som ett kunstfelt vil også styrke enhetene i feltet. Å samle private og offentlige scenekunstarkiv i en database, mener vi vil styrke vårt kunstfeltets plass og status som en del av kulturnasjonen Norge. Når man setter forskjellige arkiv sammen i et relasjonelt system får man noen interessante merverdier på kunnskapsnivå.

Resten av artikkelen kan du lese på vår blogg På innsiden av Sceneweb.

Les mer

Fra arkivet

MOTOR

Plakat for FaktaMorganas produksjon Motor (2006).

MOTOR eller Kundera-variasjoner (2006) var en musikkteaterproduksjon av FaktaMorgana og den svenske kvartetten Pärlor för svin. Produksjonen ble urfremførtBlack Box Teaters Lille scene under Ultimafestivalen.

Regissør var Marius Kolbenstvedt.

Les mer

Fra arkivet

Arve Opsahl

Fotografi fra Edderkoppen Teater

Arve Opsahl  (født 14. mai1921 i Kristiania, død 29. april 2007 i Oslo) var en norsk skuespiller, sanger og komiker. Opsahl er mest kjent for rollen som «Egon Olsen» i filmene om Olsenbanden, og siden 1990-tallet fra rollen som Henry i komiserien Mot i brøstet.

Arve Opsahl debuterte i 1942 på turné med Scala revyteater, senere på Edderkoppen og Chat Noir i en årrekke. Med sin robuste humor ble han tidlig en av de ledende kunstnere i norsk revy. Han var ansatt ved Oslo Nye Teateri perioden 1967–1979, hvor han spilte i en rekke komedier og farser, men også karakterroller. Som frilans-skuespiller i 1980-årene arbeidet han for det meste hos Dag Frøland på Chat Noir.

Les mer

Fra arkivet

Saltkompagniet

Fotografi fra Saltkompagniets produksjon Klovner må leve (1978)

Saltkompagniet ble etablert i 1977 av Elsa Kvamme. Hun var kunstnerisk leder for gruppen frem til 1982 da hun sluttet. Tore Bjørbak og Åse Øyri fortsatte arbeidet med Saltkompagniet frem til 1984.

Saltkompagniet arbeidet med bakgrunn i Odin Teatret.

Les mer

Om oss

Sceneweb er en scenekunstdatabase med oversikt over noe av det som spilles på norske scener i dag og et historisk arkiv. Med tiden ønsker vi å gi fullstendig oversikt over bransjen, både institusjoner og frie grupper. Formålet med Sceneweb er å dokumentere og formidle norsk kulturarv fra både fortid og nåtid, og med det øke kunnskapen om norsk scenekunst.

Les mer om Sceneweb og finn søketips her

Følg oss på Facebook

Nyhetsbrev