Beaivváš Sámi Našunálateáhter

Også kjent somDet Samiske Nasjonalteatret Beaivváš / tidligere: Beaivváš Sámi Teáhter
OrganisasjonstypeNasjonal institusjon
HovedfokusTeater
Etablert1. jan 1981
Epostbeaivvas(at)beaivvas.no
NettstedBeaivváš Sámi Teáhter

Om Beaivváš Sámi Našunálateáhter

Det Samiske Nasjonalteateret Beaivváš / Beaivváš Sámi Našunálateáhter ble etablert som fri teatergruppe i 1981 i Kautokeino. I 1992 fikk teatret status som regionteater, og i 1993 fikk teatret status som nasjonal institusjon.

Les mer

  • Images (0)
  • Video (0)
  • Audio (0)
  • Files (0)

Utmerkelser

  • Heddaprisen 2016
    i kategori Særlig kunstnerisk innsats
  • Heddaprisen 2012
    Nominert i kategorien Særlig kunstnerisk innsats

Egne produksjoner

Vis mindre

Vis alle

Coproduksjoner

Tilknyttet

Mer om Beaivváš Sámi Našunálateáhter

Beaivváš Sámi Našunálateáhter er en nasjonal institusjon som gjennom et bredt teatertilbud retter seg mot et samisk publikum i Norge, Sverige, Finland og dels i Russland (Kolahalvøya). 

Beaivváš Sámi Našunálateáhter tematiserer over samisk kultur og identitet, og bruker samisk kunst og kulturuttrykk på scenen. Teateret legger vekt på det visuelle og musikalske uttrykket i forestillingene.

I 1987 kom teatret på det norske stadsbudsjettet, og fra 2002 ble de en del av Sametingets budsjettforvaltning.

Beaivváš Sámi Našunálateáhter har siden etableringer presentert et nyskrevet samisk verk per år, men spiller også nyskrevet nordisk dramatikk eller klassikere på samisk.

Teatret spiller bl.a. i Kautokeino, Karasjok, Tana, Nesseby, Alta, (Kirkenes), Tromsø, Oslo, Karesuando, Kiruna og Gällivarre. I tillegg har teatret hatt gjestespill i Russland og rundt om i de nordiske landene.

Det samiske nasjonalteatret Beaivváš ble nominert til Heddaprisen 2012 i klassen for særlig kunstnerisk innsats. Teatret mottok prisen i samme kategori under Heddaprisen 2016, for produksjonen Vidas extremas, skrevet av Sigbjørn Skåden, Veronica Salinas, Rosa Chávez og Angel "Kame" Canas Ambrosio, regissert av Jon Tombre.

Heddajuryen oppga følgende begrunnelse:

"Det er blitt hevdet at teatret som kunstform først virkelig kan blomstre når samfunnet ellers er i oppløsning, og mye står på spill. Det er sjelden vi her hjemme ser denne påstanden bekreftet, naturlig nok. Men i år har vi opplevd det, i en sensasjon av en forestilling hvor en rystende politisk virkelighet fremstilles gjennom dans, poesi, musikk og teater av aktører som selv er berørt av den. Magien som oppstår når et personlig, dypfølt politisk engasjement formidles med suveren stilsikkerhet og kunstnerisk presisjon – det er teater på alvor."

KILDER:

Beaivváš Sámi Našunálateáhter, beaivvas.no, 06.10.2010, http://www.beaivvas.no/web/index.php?sladja=25&giella1=nor

Heddaprisen, heddaprisen.no, 29.05.2012, http://heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?&mid=1031&aid=1030

Heddaprisen, heddaprisen.no, 12.06.2016, http://heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1465