Secondteatret

HovedfokusTeater
Etablert1899 (avviklet mar 1901)
NettstedStore Norske Leksikon, Kuiper

Om Secondteatret

Secondteatret ble etablert av ekteparet Ludovica Levy og Dore Lavik i Christiania i 1899. Secondteatret åpnet 25. august 1899.  Det holdt til i det gamle Tivoli Teaters lokale.

Blant skuespillerne var Ludovicas datter Clary Levy (1874–1908), som også fungerte som teaterets forretningsfører. Til teateret ble det også knyttet en elevskole med undervisning i plastikk, sang, litteratur- og kunsthistorie samt norsk, fremmedspråk og landsmål.

Til tross for et variert repertoar med flere gode forestillinger, fikk Secondteatret snart økonomiske problemer og måtte lukke for godt våren 1901. Like etter skilte ektefellene lag.

Les mer

  • Images (0)
  • Video (0)
  • Audio (0)
  • Files (0)

    Tilknyttet

    • Dore Lavik - Kunstnerisk leder (tilknyttet fra 1899 til 1901)
    • Ludovica Levy - Kunstnerisk leder (tilknyttet fra 1899 til 1901)

    Mer om Secondteatret

    Jens Harald Eilertsen skriver blant annet dette om Secondteatret på Kuiper.no:

    "Åpningsforestillingen var Maria Stuart av Friedrich Schiller med Agnes Mowinckel i hovedrollen og Levy selv i rollen som Dronning Elisabeth. Prøvetiden hadde kun vart i vel 2 uker, men forestillingen høstet fine kritikker i hovedstadspressen, blant annet fra Sigurd Bødker i Verdens Gang: 'Av instruksjon og iscenesetting har fru Levy-Lavik megen ære; man merker i det gode samspill og i hver enkelt rolles utførelse, den sterke ledende vilje. […] hennes rolle som Dronning Elisabeth er vel gjennomtenkt i alle enkeltheter og baaret oppe av megen intelligens.'

    I Secondteatret satset Levy ikke bare på skuespill. Hun startet også en elevskole - et internasjonalt akademi for ungdom som tok sikte på teateransettelse, bygd på de beste utenlandske ideer. Levys tanker var at talentene måtte skoleres for å kunne utvikle seg. Hun ansatte Thora Lund, en erfaren pedagog innenfor rolleinnstudering og stemmebruk, som bestyrer for skolen. Elevene ble plukket ut gjennom opptaksprøver. Senere ble de drillet i alle deler av teatrets oppgaver. Undervisning ble gitt i fag som rolleutvikling, norsk tale (både riksmål og landmål - nynorsk), fransk, tysk, engelsk, stemmebruk, kunst- og litteraturhistorie, dans og plastikk, fektning og gymnastikk.

    Men Secondteatret var først og fremst fremvisning av forestillinger. De kom på løpende bånd utover høsten 1899 og våren 1900. Mange av oppsetningen er senere beskrevet som forestillinger med stor betydning for fremveksten av norsk teater. De ble karakterisert som nyskapende og viktige, og det ble lagt merke til at elevskolen var en betydelig medvirkende faktor for den rivende utviklingen på teatret. Hauk Aabel fikk sitt gjennombrudd i en glitrende oppsetning av Erotik av Gustav Wied høsten 1899, Kong Midas av Gunnar Heiberg markerte et skikkelig gjennombrudd for Agnes Mowinckel, mens ekteparet Ludovica Levy og Dore Lavik leverte glitrende regi og spill og en nyskapende sceneløsning i Ludvig Holbergs Det lykkelige Skibrudd. Forestillingen ble beskrevet som munter, frodig og nyskapende, en revansj for de mange etter hvert kjedelige Holberg-fremvisninger i hovedstaden.

    Men økonomien var og ble et problem for frie teatre, den gang som nå. Etter en fiasko våren 1900 med Axel Maurers skuespill Lykkens Pamfilius ble Secondteatret slått konkurs i mai 1900 med en gjeld på kr. 20.000. Både publikum og presse var lei for dette, og det ble satt i gang aksjoner for å få teatret på bena igjen.

    Samme høst gjenåpnet Secondteatret, nå som aksjeselskap. På nytt ble det store kritiker- og publikumssuksesser, selv om repertoaret denne gang var mer rettet mot lystspill og komedier enn tidligere. Men heller ikke denne gang holdt økonomien. I mars 1901 var det definitivt slutt etter å ha holdt en benefice-forestilling for ekteparet Levy-Lavik med Emile Zolas Faldgruben. Ludovica Levy spilte selv hovedrollen Gervaise i stykket. Anmelderen Vilhelm Tvedt i tidsskriftet Urd skrev slik om avskjedsforestillingen: '...da Fruen saa sjælfuldt og gribende tolked denne kvindes sorg over at være sviktet af alle i en kold og hensynsløs verden, kom der, syntes mig, noget saa personlig over ordene og skikkelsen at der blev noget andet og mere enn skuespillerkunst - at det blev som en dybt alvorlig kunstbekjennelse'."

    Kilder:

    Kuiper, kuiper.no, 16,08,2012, http://www.kuiper.no/tekster/ludovica-levy-primadonna-og-teaterforkjemper.html

    Store Norske Leksikon, snl.no, 16.08.2012, http://snl.no/.nbl_biografi/Ludovica_Levy/utdypning, http://snl.no/.nbl_biografi/Dore_Lavik/utdypning