SceSam

SceSam - Scenetekst for samtidsbarn 2011 - 2014 er et utviklings- forsknings- og produksjonsprosjekt som har til hensikt å åpne dører og å skape konkrete møter mellom kunstnerisk praksis og teoretisk forskning innen feltet scenekunst for barn mellom 3 og 9 år.

Prosjektet ledes av Lisa Nagel og finansieres av Dramatikkens hus. SceSams styringsgruppe består av, Lise Hovik, Lisa Nagel og Kai Johnsen.

Informasjon

(Objekt ID 26407)
Objekttype Organisasjon
Også kjent som Scenetekst for samtidsbarn 2011 - 2014
Organisasjonstype Annet/Ukjent
Hovedfokus Teater, Barn og unge, Forskning
Epost lisamnagel@gmail.com

Kontaktinformasjon

Adresse Breisjåveien 37a, 0585 Oslo
E-post lisamnagel@gmail.com
Telefon 93431270
93431270

Annen informasjon

Organisasjonsform Annen/Ukjent
Les mer

Styringsgruppen skriver følgende om SceSam:

"SceSam skal derfor utfordre kunstnere og forskere til å arbeide målrettet med kunstneriske problemstillinger, både i verksteder og produksjoner, knyttet til det å skape og spille for barn. SceSam skal legge til rette for det skapende arbeidet ved å tilby bistand fra den nødvendige fagkompetansen, være seg en regissør, en dramaturg, en barnekulturforsker eller en dramatiker.

Vi er overbevist om at ved å forene gode kunstneriske krefter med akademisk spisskompetanse i konkrete prosjekter, vil vi være i stand til å utvikle nyskapende og utfordrende scenekunstproduksjoner som kommuniserer godt med sitt barnepublikum på målgruppens estetiske premisser, enten barna er tilskuere eller mer aktive medskapere.

SceSam tilbyr også et nettverk av mulige samarbeidspartnere for interesserte kunstnere. Samtidig skal SceSam sørge for at de erfaringene man gjør seg i hvert enkelt prosjekt blir akkumulert og tilgjengeliggjort for offentligheten i form av fagseminarer, arbeidsvisninger, forskningsartikler, audiovisuell dokumentasjon og nettsider (Sceneweb.no, dramatikkenshus.no).

Det er intensjonen at SceSam hvert år skal inneholde:

·      To praktisk-teoretiske, todagers seminarer (oktober 2012, april 2013), der praktiske arbeider i dialog med teoretisk kompetanse vil være utgangspunktet for den faglige diskusjonen og refleksjonen.

·      To utviklingsverksteder for og med kunstnere som ikke vanligvis lager scenekunst for barn. Vi lar ulike, spesielt inviterte kunstnere møtes og arbeide i par gjennom en hel uke, med tanke på å finne aktuelle prosjekter for framtidige produksjoner.

·      To ukeslange verksteder hvert halvår, til sammen fire, hvor utvalgte prosjekter kan få prøve ut sin idé i praksis. Prosjektene rekrutteres fra seminarene og fra utviklingsverkstedene.

·      Tre separate forskningsprosjekter som skal knytte an til SceSams overordende problemstillinger

Bakgrunnen for SceSam var en tro på kunnskap om barns måte å oppleve scenekunst på som en viktig dimensjon i det skapende arbeidet.

Høsten 2009 engasjerte Dramatikkens hus (Drh) Lisa Nagel for å lede arbeidet med prosjektet Tre episoder for barn. Målet var produksjon av scenekunst for barn på et høyt kunstnerisk nivå. Vinteren 2010 hadde Drh, i samarbeid med SEANSE, medvirket til utviklingen av fire ulike produksjoner, hvorav én var fullfinansiert av teatret og tre var co-produksjoner. I november 2010 ble det også arrangert et åpent seminar om scenekunst for barn på Drh i samarbeid med Østfold Teater. I september 2011 ble den ene sceneteksten, Under barnehagen av Eirik Fauske, nominert til Ibsenprisen.

Våren og høsten 2011 var SceSam co-produsenter for Anne Mali Sæthers forestilling Av dyr er du kommet (tekst Ingeborg Arvola).

Prosjektets foreløpige overordnede problemstillinger er følgende:[1]

1. Hvordan er det mulig å oppløse den lineære fortellingen til fordel for en mer likestilt dramaturgi, og samtidig engasjere barnepublikummet aktivt; både sensorisk, emosjonelt og kritisk-refleksivt gjennom forestillingen? (Guss, 2011) Hvordan kan publikums dynamiske oppmerksomhetsprosesser bli produktive i forhold til en likestilt dramaturgi?

2.Hvordan kan man skape en reell dialog med barnepublikummet, der barna ivaretas som meningssøkende, medskapende subjekter, samtidig som man opprettholder hendelsens kunstneriske kvaliteter? Hvordan kan barnas og kunstnernes lek-kompetanse styrke og utvikle scenekunstuttrykket?

3. Hvordan forholder scenekunst der barn er tenkt inn som medskapere seg til den såkalte performative vendingen i kunsten (Fischer-Lichte 2008), og på hvilke måter (i hvilken grad) problematiseres/aktualiseres forholdet mellom tilskuer og aktør i ulike forestillinger?

Problemstillingene er utformet i samarbeid Lise Hovik, Faith Guss og Lisa Nagel og tar utgangspunkt i deres respektive forskning. Sentrale elementer er hentet fra:

Faith Gabrielle Guss (2011): Destabilizing Perception and Generating Meaning-seeking: Modeling theatre for young audiences on the dramaturgy of children's imaginative play drama.

In Manon van de Water (ed.): TYA, Culture, Society: International Essays on Theatre for Young Audiences. ASSITEJ International Journal. (In press)

Parallelt med dette arbeidet, vil prosjektets egne forskere (Guss, Hovik, Nagel) på ulike måter bidra til kunstnerisk utforskning og akademisk refleksjon. Fra før besitter gruppen en betydelig kompteanse innenfor feltet scenekunst for barn.

Allerede i 2000 disputerte Faith Guss for sin avhandling Drama performance in children's play-culture: the possibilities and significance of form (NTNU, 2000). Lisa Nagel skrev masteroppgave (2008, UiO) om forholdet mellom barns dramatiske lek og teatralt teater i Suzanne Ostens barneteaterarbeid i Sverige, og har siden den gang skrevet om teater for barn i boken Teaterkompaniet (Thalia forlag, 2011) mens Lise Hovik arbeider både som regissør og akademiker (kunstner-forsker) med sin phd-avhandling om scenekunst for de aller minste, med planlagt ferdigstillelse høsten 2013 (DMMH/NTNU)."

SceSam er også involvert i et større, planlagt samarbeid med Assitej Norge og Propellen Teater.

Kilde:

SceSams arkiver. Giver: SceSam ved Lisa Nagel, 18.01.2012

Tilknyttede personer (5)
Lisa Marie Nagel – Prosjektleder (fra 2010)
Faith Gabrielle Guss – Praksis-teori
Lise Hovik – Praksis-teori
Kai Johnsen – Praksis-teori
Hege Knarvik Sande – Produsent
Det finnes ingen vedlegg tilhørende dette objektet. Om du har bilder eller andre relevante vedlegg, kan du sende disse til oss på e-post: redaksjon@sceneweb.no
Rapportér feil eller mangler