Verdensteatret

OrganisasjonstypeKunstnergruppe
HovedfokusTverrkunstnerisk, Musikkteater, Performance, Teater, Visuell kunst
Etablert4. jun 1986
Epostverdensteatret@gmail.com
NettstedVERDENSTEATRET, Verdensteatret på STORE NORSKE LEKSIKON
UttrykksformerTverrkunstnerisk, Figurteater

Om Verdensteatret

Verdensteatret er en kunstgruppe med base i Oslo. Gruppen ble etablert av Lisbeth Bodd i Bergen i 1986. Gruppen består av kunstnere fra forskjellige kunstgrener og profesjoner.

Verdensteatrets poetikk kjennetegnes ved en stadig eksperimentering innen ulike medier og teknologi. Arbeidene er gjennomført tverrkunstneriske og vises i forskjellige kontekster, som kunstmuseer, gallerier, samtidsmusikk-festivaler, teaterrom osv.

Verdensteatret har mottat basisfinansiering fra Norsk Kulturåd siden 2007, og deres arbeider vises i Norge og bredt internasjonalt.

Verdensteatret mottok Bessie Award i kategorien Installasjon og nye medier i 2006, en scenekunstpris som best kan sammenlignes med filmens Oscar. I 2014 mottok de Heddaprisens Ærespris for sitt kunstneriske virke, den mest prestisjefylte scenekunstutmerkelsen i Norge.

Broen over gjørme av Verdensteatret, co-produsert av Black Box Teater, BIT Teatergarasjen, Henie Onstad kunstsenter og Ultima, ble nominert til Heddaprisen 2015 i klassen for årets forestilling. Verdensteatret vant prisen for beste audiovisuelle design for samme forestilling.

Les mer

Presseomtale

Anette Therese Pettersen, Utenfor tiden (literally: Outside of time), 22.09.2014, Klassekampen [Oslo]:
"The company transform the stage/art room into a scenic body pulsating through its visual and audiovisual elements, and the fragments floating past us take dream-like expressions. [...] The room or the universe Verdensteatret creates is eerily familiar, and at the same time estranged, so that the spectator can choose if he or she want to fantasise further from the images that rise - in long series of associations or in small, fragmented sequences."

Elisabeth Leinslie, Verdensteatrets sansesymfoni (literally: The sense symphony of Verdensteatret), Scenekunst.no 20.09.2014:
"The Oslo-based art company Verdensteatret has, during recent years, toured and participated in exhibitions in large parts of the world. They have visited many prestigious sound and performing arts festivals, great art biennials (including the Shanghai Biennial), art museums, multidisciplinary arenas and other more or less undefinable venues. During their very long journey they have collected and stored a kaleidoscope-like material. The company consists of very different persons who discover material each in his or her way - like intuitive tachographs. Some collect material in a technological way, some organic, some are social, some go to bed with people, some read, some gather people, some listen and some just sit observing, some think they remember and some are afraid.
[...] Verdensteatret's constant journey stretch through all their works and bring them on to new places, new experiences, new contexts. Constantly underway. But still always resting in its own artistic individuality. An individuality it is hard to put within the box of an art category. Their last work can best be described as a multimedial room played out in a finely tuned audiovisual symphony. This instrument of a room is performed live by performers from different artistic fields. The performers' presence in the room are deeply integrated as part of the expression."

  • Images (0)
  • Video (0)
  • Audio (0)
  • Files (0)

Utmerkelser

Tilknyttet

Mer om Verdensteatret

Verdensteatret har utviklet sitt eget komplekse audiovisuelle uttrykk, der fremtredende lydlandskap blander seg med skulpturell scenografi og biter av skjør, menneskelig fortelling.

Selv sier kunstnerne at de nå er blitt et "fortellerorkester" som spiller verk innen sjangeren "bevegelig rom". Disse orkestrale verkene er ikke musikkverk i vanlig forstand, men musikalske audiovisuelle, romlige komposisjoner. Det har vist seg umulig å bruke etablerte sjangerbegrep på Verdensteatrets verk.

Alle følgende sitater er utdrag fra Jon Refsdal Moes tekst om Verdensteatret, Drivgods fra fremtiden:

"I stedet for i en samlende idé begynner Verdensteatret i asken; samler sammen bruddstykker av sammenhenger som en gang kan ha vært meningsfulle. Gammelt skrot de har tatt med seg fra en veikant, lyder de har hørt, en fortelling noen kanskje har lest for en av dem en gang, en drøm noen har hatt. Selv kaller de det drivgods, ting som har kommet rekende på en fjøl, og som kanskje en gang hadde en funksjon. Og etter hvert som Verdensteatrets arbeider blir til, forvandles drivgodset til estetisk materiale: det vris, vrenges og settes forsiktig sammen for å danne nye sammenhenger.

Verdensteatrets kunst er det som oppstår når alle disse elementene begynner å arbeide sammen. Den er ikke skulpturen de har satt sammen, ikke bildene som projiseres eller den rustne mekanikken de betjener. Verdensteatrets kunst er skyggene som faller mot den bakre veggen, den er skrikene fra maskineriet, den er vitsen som fortelles på et fremmed språk og som du ikke kan forstå, den er lyden av en mann som hamrer løs på et piano. Verdensteatrets kunst er alt det som oppstår og går til grunne med øyeblikket."

(...)

"Tenk på de gamle kinohallene fra filmens barndom, der folk stimlet sammen for å la seg blende av bilder de aldri hadde sett før, og av de teknologiske vidundre som kastet disse bildene mot dem. Om vi åpnet døren inn dit ville vi finne rusten mekanikk som en gang viste det nye og spektakulære.

Verdensteatret tar oss med til slike rom og fyller dem med sin egen drøm om fremtiden: med samplere, powerbooks og videokanoner, instrumenter vi nå kan fascineres av, men som om ikke særlig lenge vil fylle søplehaugene. Ved å sette disse sammen til et rustent skyggeteater, viser Verdensteatret oss at også våre egne fortellinger om fremtiden er i ferd med å forsvinne."

(...)

"Kunstnerens oppgave er ikke å produsere mening men å produsere produksjon, skrev ungareren Nicolas Schöffer.  Det kan høres ut som et flisespikkeri, men det utgjør en stor forskjell. For Verdensteatret presenterer deg aldri for en ferdig mening, men de viser heller frem produksjonen av mening. Ved å sette i gang et stort og uopphørlig referansespill legger de til rette for at meninger kan oppstå.

Som betrakter av Verdensteatrets arbeid presenteres du aldri for et ferdig uttrykk, men du ser et uttrykk som er i ferd med å finne sted. Og fordi tiden, rommet og betrakteren trekkes inn i produksjonen er det alltid et element av tilfeldighet i Verdensteatrets arbeider. Det er tilfeldighetenes spill som produserer det uttrykk du til slutt sitter igjen med. Men på samme måte som i Schöffers lysballetter, John Cages happenings eller Alexander Calders mobile skulpturer, er tilfeldighetene alltid underlagt en dyp stringens: Den rustne mekanikken i maskinen..."

(...)

"Verdensteatrets uttrykk er alltid i ferd med å viske ut seg selv. Derfor alle referansene til historien i deres arbeider. Og derfor blir deres arbeid til en trassig homage til kunstnerisk produksjon som sådan: en produksjon som ikke etterlater seg eksessprodukter, som ikke skaper noen stabile verdier, men som i stedet velger å dyrke øyeblikk det egentlig ikke burde være mulig å dyrke."

Verdensteatret mottok Heddaprisens ærespris 2014.

Heddakomiteen oppga følgende begrunnelse:

"Heddas ærespris tildeles i år et kunstnerskap som siden oppstarten på 1980-tallet har bidratt sterkt til å internasjonalisere norsk teater. Først ved å hente inn impulser fra europeisk kunst-teater, og siden ved å sette en ny standard for dette teatret i Europa, USA og Asia.

Overalt hvor de har reist har de satt dype spor, og spor av disse reisene er alltid med tilbake inn i produksjonene. Med et uttrykk som er like dypt forankret i musikk og billedkunst som i teater har de bygd broer mellom kunstformer, mellom steder og generasjoner - og det er ikke tilfeldig at deres neste produksjon har fått navnet Broen over gjørme. Vanskelig å kategorisere, men lett å kjenne igjen.

Unikt i sin egen form, men umiskjennelig som teater. Umiskjennelig som Verdensteatret.

Heddakomiteens ærespris går til Verdensteatret."

Lisbeth Bodd, grunnlegger av Verdensteatret og kunstnerisk og daglig leder av kompaniet sammen med Asle Nilsen, døde i 28. september 2014.

KILDER:

Verdensteatrets arkiv. Giver: Verdensteatret, 05.10.2011

Heddaprisen 2014, www.heddaprisen.no, 16.06.2014, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1266

Heddaprisen 2015, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306