Kritikerprisen 2016/17

Teaterkritikerprisen

Nominasjoner

  • Goksøyr & Martens

    For 11 år, premiere på Det Norske Teatret 23. mai 2017

  • Line Heie Hallem

    For rollen som piloten i forestillingen Rekyl på Teater Innlandet, premiere 8. september 2016

  • Morten Traavik

    For Århundrets rettssak, premiere i Kirkenes 9.–11. februar 2017

Vinnere

  • Traavik.Info

    I sin tale under utdelingen av Teaterkritikerprisen 2016/2017 sa Therese Bjørneboe blant annet dette om Århundrets rettssak:

    "Det er en stor glede å tildele årets kritikerpris til Morten Traavik – og konstellasjonen Traavik. info - for årets definitivt mest spektakulære teaterprosjekt. Århundrets rettssak - som gikk av stabelen under festivalen Barents Spektakel i Kirkenes, over tre ettermiddager på rad, fra 9. til 11. februar.

    I en omtale av forestillingen, skrev jeg at Traavik tar konfliktene der det brenner, og gir dem det formatet de trenger. Det gjelder både symbolsk og konkret – Århundrets rettssak utspilte seg i et utendørs amfiteater som var bygget av 190 tonn is. Isen hadde kunstneren Peder Isdal og teamet hentet fra Andrevannet, like ved Kirkenes. Og det slo visstnok alle størrelsesrekorder for isskulpturer, både i Norge og Norden. Men Århundrets rettssak var en dobbel iscenesettelse. På den ene siden gjenopplivet den det greske konseptet om teatret som nasjonal dannelsesinstitusjon og offentlig diskusjonsrom. På den andre siden lå debattrommet på is – og kom til å smelte. Man trengte ikke å være bibelkyndig for å skjønne skriften på veggen. Mens vi snakker, smelter polene."

    Fullstendig tale kan leses på Norsk Kritikerlags hjemmeside.

  • Århundrets rettssak

    I sin tale under utdelingen av Teaterkritikerprisen 2016/2017 sa Therese Bjørneboe blant annet dette om Århundrets rettssak:

    "Det er en stor glede å tildele årets kritikerpris til Morten Traavik – og konstellasjonen Traavik. info - for årets definitivt mest spektakulære teaterprosjekt. Århundrets rettssak - som gikk av stabelen under festivalen Barents Spektakel i Kirkenes, over tre ettermiddager på rad, fra 9. til 11. februar.

    I en omtale av forestillingen, skrev jeg at Traavik tar konfliktene der det brenner, og gir dem det formatet de trenger. Det gjelder både symbolsk og konkret – Århundrets rettssak utspilte seg i et utendørs amfiteater som var bygget av 190 tonn is. Isen hadde kunstneren Peder Isdal og teamet hentet fra Andrevannet, like ved Kirkenes. Og det slo visstnok alle størrelsesrekorder for isskulpturer, både i Norge og Norden. Men Århundrets rettssak var en dobbel iscenesettelse. På den ene siden gjenopplivet den det greske konseptet om teatret som nasjonal dannelsesinstitusjon og offentlig diskusjonsrom. På den andre siden lå debattrommet på is – og kom til å smelte. Man trengte ikke å være bibelkyndig for å skjønne skriften på veggen. Mens vi snakker, smelter polene."

    Fullstendig tale kan leses på Norsk Kritikerlags hjemmeside.

  • Morten Traavik

    I sin tale under utdelingen av Teaterkritikerprisen 2016/2017 sa Therese Bjørneboe blant annet dette om Århundrets rettssak:

    "Det er en stor glede å tildele årets kritikerpris til Morten Traavik – og konstellasjonen Traavik. info - for årets definitivt mest spektakulære teaterprosjekt. Århundrets rettssak - som gikk av stabelen under festivalen Barents Spektakel i Kirkenes, over tre ettermiddager på rad, fra 9. til 11. februar.

    I en omtale av forestillingen, skrev jeg at Traavik tar konfliktene der det brenner, og gir dem det formatet de trenger. Det gjelder både symbolsk og konkret – Århundrets rettssak utspilte seg i et utendørs amfiteater som var bygget av 190 tonn is. Isen hadde kunstneren Peder Isdal og teamet hentet fra Andrevannet, like ved Kirkenes. Og det slo visstnok alle størrelsesrekorder for isskulpturer, både i Norge og Norden. Men Århundrets rettssak var en dobbel iscenesettelse. På den ene siden gjenopplivet den det greske konseptet om teatret som nasjonal dannelsesinstitusjon og offentlig diskusjonsrom. På den andre siden lå debattrommet på is – og kom til å smelte. Man trengte ikke å være bibelkyndig for å skjønne skriften på veggen. Mens vi snakker, smelter polene."

    Fullstendig tale kan leses på Norsk Kritikerlags hjemmeside.

  • Images (0)
  • Video (0)
  • Audio (0)
  • Files (0)

    Dansekritikerprisen

    Nominasjoner

    Vinnere

    • Carte Blanche

      I sin tale under utdelingen av Dansekritikerprisen 2016/2017 sa Knut Ove Arntzen blant annet dette om Jerada:

      "Ouizguens Jerada er helt i tråd med Hooman Sharifi og Carte Blanches ønske om å arbeide med koreografer som har en sterk driv og vilje til å snakke om identitet, nasjonalitet, grense, kjønn, mangfold, minoritet, felleskap og empati. Dette er også særlig aktuelt med arbeider som inkluderer land vi vanligvis oppfatter som perifere i vår bevissthet. Carte Blanche har gjort verden større for oss med Bouchara Ouizguens Jerada. Derfor fortjener denne koreografien utført av dansere på et svært høyt kunstnerisk og teknisk nivå Dansekritikerprisen 2016/2017."

      Fullstendig tale kan leses på Norsk Kritikerlags hjemmeside.

    • Compagnie O

      I sin tale under utdelingen av Dansekritikerprisen 2016/2017 sa Knut Ove Arntzen blant annet dette om Jerada:

      "Ouizguens Jerada er helt i tråd med Hooman Sharifi og Carte Blanches ønske om å arbeide med koreografer som har en sterk driv og vilje til å snakke om identitet, nasjonalitet, grense, kjønn, mangfold, minoritet, felleskap og empati. Dette er også særlig aktuelt med arbeider som inkluderer land vi vanligvis oppfatter som perifere i vår bevissthet. Carte Blanche har gjort verden større for oss med Bouchara Ouizguens Jerada. Derfor fortjener denne koreografien utført av dansere på et svært høyt kunstnerisk og teknisk nivå Dansekritikerprisen 2016/2017."

      Fullstendig tale kan leses på Norsk Kritikerlags hjemmeside.

    • Jerada

      I sin tale under utdelingen av Dansekritikerprisen 2016/2017 sa Knut Ove Arntzen blant annet dette om Jerada:

      "Ouizguens Jerada er helt i tråd med Hooman Sharifi og Carte Blanches ønske om å arbeide med koreografer som har en sterk driv og vilje til å snakke om identitet, nasjonalitet, grense, kjønn, mangfold, minoritet, felleskap og empati. Dette er også særlig aktuelt med arbeider som inkluderer land vi vanligvis oppfatter som perifere i vår bevissthet. Carte Blanche har gjort verden større for oss med Bouchara Ouizguens Jerada. Derfor fortjener denne koreografien utført av dansere på et svært høyt kunstnerisk og teknisk nivå Dansekritikerprisen 2016/2017."

      Fullstendig tale kan leses på Norsk Kritikerlags hjemmeside.

    Musikk-kritikerprisen

    NOMINERTE:

    Trond Reinholdtsen: Ø, Oslo, 4.–6. juli 2016 

    Lise Davidsen: Ariadne auf Naxos, NOSO, 17.–23. mars 2017

    Cikada: Piano, Violin, Viola, Cello, Ultimafestivalen, 12. september 2016

    VINNER: 

    Lise Davidsen: Ariadne auf Naxos, NOSO, 17.–23. mars 2017

    Nominasjoner