Heddaprisen 2017

Beste mannlige skuespiller/hovedrolle

KILDE: 

Heddaprisen, heddaprisen.no, 02.05.2017, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

Nominasjoner

  • Jan Sælid

    Jan Sælid var nominert for rollen som Kong Bérenger i Kongen dør, av Eugène Ionesco, regi Stein Winge, Nationaltheatret:

    "Jan Sælid er utdannet ved Statens Teaterhøgskole og debuterte som skuespiller ved Nationaltheatret i 1996. Hans lange rekke av oppgaver her spenner fra roller i På solsiden og Reisen til Julestjernen til Verdiløse menn og Kong Lear, frem mot siste års Borkman og Kongen dør. Sælid har gjestet andre teatre, inkludert Hålogaland Teater, Rogaland Teater og Trøndelag Teater (Jeppe på Bjerget). Som regissør har Sælid blant annet hatt ansvaret for Ingenting er ingenting (Nationaltheatret 2015). Han er også kjent fra fjernsynsserier som Etaten og NAV."

    KILDE:

    Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

  • Sven Nordin

    Sven Nordin var nominert for rollen som Ove i En mann ved navn Ove, av Fredrik Backman, regi Bjarni Thorsson, Oslo Nye Teater i samarbeid med Riksteatret og Thorsson Produktion: 

    "Sven Nordin er utdannet fra Statens Teaterskole og debuterte som skuespiller på Oslo Nye Teater i Johan Borgens Vikinger i 1981. Senere har Nordins karriere vært fordelt mellom teater, film og fjernsyn. Fra scenen kan fremheves hans innsats i Markens Grøde, som han mottok både Heddaprisen og Kritikerprisen for (Nationaltheatret 2007). Han spilte Kjell Bjarne i Oslo Nye Teaters versjon av Ingvar Ambjørnsens Elling-roman, Brødre i blodet, som i 1999 også ble filmatisert med suksess. I 2008 hadde Nordin hovedrollen i Nationaltheatrets oppsetning av Brand."

    KILDE:

    Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

  • Trond-Ove Skrødal

    Trond-Ove Skrødal var nominert for rollen som George i Hvem er redd for Virginia Woolf?, av Edward Albee, regi Marit Moum Aune, Trøndelag Teater:

    "Trond-Ove Skrødal gikk ut fra Statens Teaterhøgskole i 1989 og hadde sine første oppgaver på Teater Ibsen og Hålogaland Teater før han i 1996 ble ansatt på Trøndelag Teater. Her har han siden den gang spilt en lang rekke roller i et variert repertoar. Som eksempler kan nevnes sentrale roller i SkjønnhetsdronningaEt juleeventyrDen siste viking og Jeg er vinden i trærne. Skrødals roller de senere år spenner fra Peter Stockmann i En folkefiende og Claudius i Hamlet til soloforestillingen Suffløren og Tvillingenes dagbok."

    KILDE:

    Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

Vinnere

  • Jan Sælid

    "Prisen for beste mannlige skuespiller/hovedrolle går til Jan Sælid for rollen som Kong Bérenger i Kongen dør, av Eugéne Ionesco. Regi Stein Winge, Nationaltheatret:

    Når alt klaffer, kan en god skuespiller gi inntrykk av at rollen er som skapt for nettopp ham. Likevel vet vi at en slik vellykket tolkning er resultat av møysommelig fordypelse i og utforming av karakteren innenfor den ramme regissøren gir. Og - ikke minst - i samspill med resten av ensemblet. Rollen han får prisen for bærer forestillingen - også fordi han henter kraft til skikkelsen fra medspillernes reaksjoner. Slik blir hans studie i maktmenneskets forfall mangfoldig og intens i skjæringspunktet mellom tragedie og absurd komedie."

    KILDE: 

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.06.2017, https://www.heddaprisen.no/vinnere/2017

  • Images (0)
  • Video (0)
  • Audio (0)
  • Files (0)

    Beste mannlige skuespiller/medspiller

    KILDE: 

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 02.05.2017, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    Nominasjoner

    • Emil Johnsen

      Emil Johnsen var nominert for rollen som Ricky i Kaos er nabo til Gud, av Lars Norén, regi Kjersti Horn, Nationaltheatret:

      "Emil Johnsen har skuespillerutdannelse fra Teaterhögskolan i Göteborg (2003) og hadde sine første oppgaver som skuespiller på Dramaten i Stockholm. Senere har han arbeidet ved Det Norske Teatret, Riksteatret, Teater Manu, Oslo Nye Teater og Nationaltheatret. På Det Norske Teatret han han blant annet spilt Christopher i Det merkelege som hende med hunden den natta, en rolle han ble Heddanominert for. I det frie feltet har han tolket monologen Farvel til Eddy Bellegueule i Kjersti Horns regi. I samarbeid med samme regissør har han hatt sentrale roller i Teater Manus Jeg var Fritz Moen, som han ble nominert til Kritikerprisen for, og i Richard III, Natten er dagens mor og Kaos er nabo til Gud på Nationaltheatret."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    • Toralv Maurstad

      Toralv Maurstad var nominert for rollen som John i Overføring, av Tyra Tønnessen etter Marit Råbu, regi Tyra Tønnessen, Det Norske Teatret:

      "Toralv Maurstad debuterte som skuespiller på Trøndelag Teater i 1949. Da hadde han utdannelse ved Royal Academy of Dramatic Arts bak seg. Hans teaterkarriere rommer sentrale instruktør- og skuespilleroppgaver ved en rekke av landets teatre. Han har dessuten hatt mange filmroller, og han har vært teatersjef, for Oslo Nye Teater (1967 - 1978), og for Nationaltheatret (1978 - 1986). På Nationaltheatret har han blant annet spilt tittelrollen i Peer Gynt i flere oppsetninger. Hans rolleliste spenner fra Lang dags ferd mot natt og Kjære løgnhals til CabaretPåklederen og Venter på Godot. Han mottok Kritikerprisen for sin medvirkning i Skjønne ungdom i 1963, og fikk Heddaprisens ærespris i 2007."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    • Even Stormoen

      Even Stormoen var nominert for rollene som sju britiske regenter i  Orlando, av Sigrid Strøm Reibo og Njål Helge Mjøs etter Virginia Woolf, regi Sigrid Strøm Reibo, Rogaland Teater:

      "Even Stormoen er utdannet ved Statens Teaterhøgskole (1978). Sine første skuespillerår tilbrakte han på Den Nationale Scene (hvor han blant annet spilte Romeo i Romeo og Julie), ved Fjernsynsteatret, Riksteatret og Nationaltheatret. Etter at han kom til Rogaland Teater i 1989, har han spilt en lang rekke store roller, blant annet i My Fair Lady, VildandenEt Dukkehjem og Erasmus Montanus. For tolkningen av Harpagon i Den gjerrige (1998) fikk han både Kritikerprisen og Heddaprisen. Stormoen var også med i Bertolt Brechts Mann = Mann, som mottok Heddaprisen i klassen for Årets teaterprosjekt i 2008."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    Vinnere

    • Toralv Maurstad

      "Prisen for beste mannlige skuespiller/medspiller går til Toralv Maurstad for rollen som John i Overføring, av Tyra Tønnessen etter Marit Råbu. Regi Tyra Tønnessen, Det Norske Teatret i samarbeid med Nationaltheatret:

      Når skuespillerens oppgave er å tolke én av flere likeverdige roller i en oppsetning, kreves ekstra sterk konsentrasjon om de få minuttene skikkelsen er i fokus. Da kan erfaring være den beste plattform, hvis den utnyttes riktig. Her velger den mest erfarne av alle å legge mange tiårs rutine til side, skrelle av pondus og glans og ære. Tidligere triumfer i verdensdramatikkens store roller er et fundament for utformingen av en ny sceneskikkelse; i én scene BLIR veteranen en liten aggressiv fireåring i sandkassen. Det er stor skuespillerkunst."

      KILDE: 

      Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.06.2017, https://www.heddaprisen.no/vinnere/2017

    Årets forestilling

    KILDE: 

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 02.05.2017, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    Nominasjoner

    • 11 år

      11 år, av Toril Goksøyr og Camilla Martens, regi Toril Goksøyr og Camilla Martens, Goksøyr & Martens i samarbeid med Det Norske Teatret og Dramatikkens hus, var nominert:

      "Ei 11 år gammel jente har tatt livet sitt. Etterpå møtes foreldrene, læreren og rektor. I forarbeidet til 11 år har Goksøyr & Martens intervjuet foreldre, barn, forskere, jurister og skoleansatte. De lar historien utspille seg i en skolegård. Publikum er plassert i et fire meter høyt stillas rundt den, og gjennom øreklokker formidles hendelser og samtaler fra ett av skolens klasserom."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    • Orlando

      Orlando, av Sigrid Strøm Reibo og Njål Helge Mjøs etter Virginia Woolf, regi Sigrid Strøm Reibo, Rogaland Teater, var nominert:

      "I 1928 skrev Virginia Woolf romanen Orlando, som følger Orlandos liv som mann og kvinne over 400 år. I en teaterversjon skapt spesielt for Rogaland Teater spiller Nina Ellen Ødegård hovedpersonen gjennom alt som forandrer seg og alt som forblir det samme."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    • Vildanden + En folkefiende

      Vildanden + En folkefiende - Enemy of the Duck, av Thorleifur Örn Arnarsson og Mikael Torfason etter Henrik Ibsen, regi Thorleifur Örn Arnarsson, Nationaltheatret, var nominert:

      "Familiene Werle og Ekdal føyes sammen med familien Stockmann, når to av Ibsens stykker flettes sammen til en modernisert forestilling om sannhetens betydning for et samfunn og for enkeltmennesker. Spørsmålet som stilles er dette: Er sannhet alltid den rette vei?"

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    • Rekyl

      Rekyl, av George Brant, regi Franzisca Aarflot, Teater Innlandet i samarbeid med Nordland Teater og Franzisca Aarflot Produksjoner, var nominert:

      "Rekyl er et dagsaktuelt monodrama om de menneskelige og moralske kostnadene ved dronekrigføring. George Brants prisbelønte teaterstykke, med originaltittel Grounded, har blitt spilt mer enn 60 steder verden over siden urpremieren i 2013. I denne oppsetningen er det første gang det er satt opp i Norge."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    • Edda

      Edda, konsept Robert Wilson, med tekster av Jon Fosse etter Den eldre Edda, regi Robert Wilson, Det Norske Teatret, var nominert:

      "Utgangspunktet for forestillingen Edda er utdrag fra Jon Fosses gjendikting av Den eldre Edda, de norrøne gudediktene som ble nedskrevet på Island på 1200-talet. Robert Wilson, som blir regnet som en av etterkrigstidens store teateravantgardister, har utviklet sitt konsept i et spenn mellom universets opprinnelse og universets undergang."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    Vinnere

    • Rogaland Teater

      "Prisen for årets forestilling går til Orlando, av Sigrid Strøm Reibo og Njål Helge Mjøs etter Virginia Woolf, regi Sigrid Strøm Reibo, Rogaland Teater:

      Heddaprisen for årets forestilling gis til en særdeles egenartet forestilling med en kunstnerisk kvalitet av de helt sjeldne. Samspillet og dynamikken mellom de ulike elementene var unik og skapte et overflødighetshorn og en fest, samtidig som den presist adresserte tematikk som er høyst aktuell i dagens samfunn. Tildelingen kan regnes som en hyllest av samtlige aktører i og bak forestillingen."

      KILDE: 

      Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.06.2017, https://www.heddaprisen.no/vinnere/2017

    • Orlando

      "Prisen for årets forestilling går til Orlando, av Sigrid Strøm Reibo og Njål Helge Mjøs etter Virginia Woolf, regi Sigrid Strøm Reibo, Rogaland Teater:

      Heddaprisen for årets forestilling gis til en særdeles egenartet forestilling med en kunstnerisk kvalitet av de helt sjeldne. Samspillet og dynamikken mellom de ulike elementene var unik og skapte et overflødighetshorn og en fest, samtidig som den presist adresserte tematikk som er høyst aktuell i dagens samfunn. Tildelingen kan regnes som en hyllest av samtlige aktører i og bak forestillingen."

      KILDE: 

      Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.06.2017, https://www.heddaprisen.no/vinnere/2017

    Beste kvinnelige skuespiller/hovedrolle

    KILDE: 

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 02.05.2017, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    Nominasjoner

    • Line Heie Hallem

      Line Heie Hallem for hovedrollen i Rekyl, av George Brant, regi Franzisca Aarflot, Teater Innlandet i samarbeid med Nordland Teater og Franzisca Aarflot Produksjoner:

      "Line Heie Hallem gikk ut fra Teaterhøgskolen (KHIO) i 2005. Hun har jobbet som frilansskuespiller ved en rekke teatret rundt om i landet. Heie Hallem har blant annet spilt i Alice i eventyrland ved DNS i Bergen og i Robert Wilsons Peer Gynt-forestilling, produsert av Det Norske Teatret og Den Nationale Scene, og vist som gjestespill på BAM i New York. Høsten 2006 spilte hun Ophelia i Hamlet på Oslo Nye Teater. Siden 2007 har hun hatt flere hovedroller ved Brageteatret, blant annet i Før det ringer, som fikk Heddaprisen for beste barne- og ungdomsforestilling i 2010."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    • Kjersti Tveterås

      Kjersti Tveterås for rollen som Rosalind i Som dere vil, av William Shakespeare, regi Sigrid Strøm Reibo, Nationaltheatret:

      "Kjersti Tveterås er utdannet ved Statens Teaterhøgskole, KHIO (2008-2012). Hun debuterte ved Trøndelag Teater, der hun blant annet spite Laura Isaksen i Bør Børson Jr, Akab i Moby Dick og tittelrollen i Jeanne d'Arc. Ved Nationaltheatret har hun blant annet spilt i Seks roller søker en forfatter og Dyrene i Hakkebakkeskogen. Det siste året har hun spilt Hedvig i Vildanden + En folkefiende - Enemy of the Duck og Sonja i Reisen til julestjernen, og hun har medvirket i Dekameronen."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    • Nina Ellen Ødegård

      Nina Ellen Ødegård for tittelrollen i Orlando, av Sigrid Strøm Reibo og Njål Helge Mjøs etter Virginia Woolf, regi Sigrid Strøm Reibo, Rogaland Teater:

      "Nina Ellen Ødegård er utdannet fra Teaterhøgskolen, KHIO (1999-2002). Hun debuterte ved Rogaland Teater, hvor hun har hatt sitt hovedvirke. Her har hun blant annet spilt Margarita i Mesteren og Margarita, Julie i Frøken Julie, Ellida Wangel i Fruen fra Havet og Carol i førjulsforestillingen A Christmas for Carol. På Oslo Nye Teater har hun spilt Nora i Et dukkehjem og Eva i Høstsonaten. I 2002 fikk Ødegård Heddaprisen for rollen som Josie i Måne for livets stebarn på Rogaland Teater. Hun var også nominert til Heddaprisen i 2010 og i 2016, henholdsvis for Vi som er hundre og A Christmas for Carol."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    Vinnere

    • Nina Ellen Ødegård

      "Prisen for beste kvinnelige skuespiller/hovedrolle går til Nina Ellen Ødegård for rollen som Orlando i Orlando, av Sigrid Strøm Reibo og Njål Helge Mjøs etter Virginia Woolf. Regi Sigrid Strøm Reibo, Rogaland Teater:

      Årets vinner besitter en stor spennvidde som skuespiller. Hun beveger seg lett og elegant mellom teatrets sjangre og veksler uanstrengt mellom satire, lidenskap og alvor. Sømløst lar hun rollen gli mellom følsom poesi og kjønnslige drifter, enten hun ikler seg en mannlig eller kvinnelig skikkelse. I en forestilling som tar for seg livets helt essensielle spørsmål gjennom flere århundrer, er årets vinner strålende tilstede med et undrende, i blant skarpt og ofte komisk uttrykk som imponerer."

      KILDE: 

      Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.06.2017, https://www.heddaprisen.no/vinnere/2017

    Beste kvinnelige skuespiller/medspiller

    KILDE: 

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 02.05.2017, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    Nominasjoner

    • Gisken Armand

      Gisken Armand var nominert for rollen som Juliette i Kongen dør, av Eugène Ionesco, regi Stein Winge, Nationaltheatret:

      "Gisken Armand hadde sin Nationaltheatret-debut i 1988. Hun har hatt sentrale roller i Ibsen-stykkene Et Dukkehjem, BrandByggmester Solness og Fruen fra havet, og hun har spilt Agnes i Jon Fosses Barnet og Ho i Nokon kjem til å komme. Spennvidden i roller går fra Fanny og Alexander til Strategier for en lysere fremtid, fra En midtsommernattsdrøm til Reisen til Julestjernen. Armand har hatt store roller i TV-serier som Ved kongens bord og Kodenavn Hunter. I 2006 mottok hun Radioteatrets Blå fugl-pris, og i 2013 fikk hun Heddaprisen som beste kvinnelige skuespiller for rollen som Jeg i Jeg forsvinner."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    • Andrine Sæther

      Andrine Sæther var nominert for rollen som Venn i La deg være, av Arne Lygre, regi Johannes Holmen Dahl, Nationaltheatret:

      "Andrine Sæther er utdannet ved Statens Teaterhøgskole (1992-95). Siden 1995 har hun vært fast ansatt ved Nationaltheatret. Hun har hatt sentrale roller i stykker som GengangereFruen fra havetHustyrannenLille Eyolf og Den stundesløse. Sæther var i perioden 1998-2000 en del av Torshovgruppa. Hun har vært med i flere norske filmer, blant andre Bare skyer beveger stjernene, og Budbringeren. Et stort TV-publikum kjenner henne også fra seriene Berlinerpoplene og Mammon."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

      .

    • Hildegunn Eggen

      Hildegunn Eggen var nominert for rollen som Fjodor Karamasov i Brødrene Karamasov, av Ole Johan Skjelbred etter Fjodor Dostojevskij, regi Ole Johan Skjelbred, Trøndelag Teater:

      "Hildegunn Eggen er utdannet ved Teaterhøgskolen (1978-81). Hun debuterte ved Nationaltheatret, og kom til Trøndelag Teater i 1985. Der har hun markert seg i en rekke store roller, som Agnes i Brand, tittelrollen i musikalen An-Magritt, Tale i Medmenneske og tittelrollen i Russells komedie Lilli Valentin. Hun ble Heddanominert for rollen som Helene Alving i Ibsens Gjengangere i 2012. Eggen fikk kritikerprisen for tittelrollen i Mutter Courage i 2001/02. I 2014 ble hun utnevnt til ridder av 1.klasse av St. Olavs Orden, og samme år mottok hun Aase Byes pris."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    Vinnere

    • Hildegunn Eggen

      "Prisen for beste kvinnelige skuespiller/medspiller går til Hildegunn Eggen for rollen som Fjodor Karamasov i Brødrene Karamasov, av Ole Johan Skjelbred etter Fjodor Dostojevskij. Regi Ole Johan Skjelbred, Trøndelag Teater.

      Årets kvinnelige medspiller har gjennom en årrekke vist seg som en glimrende medspiller, uansett rollens størrelse. Hun har et sterkt scenenærvær og skaper markante og minneverdige karakterer uten at det går på bekostning av medspillerne. I en forestilling som utfordrer både publikum og skuespillere har hun lagt sine feminine sider på hylla. Med et gjennomført maskulint grep, både i de store fakter og i detaljene briljerer hun som den usympatiske faren til brødrene Karamasov."

      KILDE: 

      Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.06.2017, https://www.heddaprisen.no/vinnere/2017

    Beste regi

    KILDE: 

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 02.05.2017, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    Nominasjoner

    • Johannes Holmen Dahl

      Johannes Holmen Dahl var nominert for sin regi av La deg være av Arne Lygre, Nationaltheatret:

      "Johannes Holmen Dahl er født i Oslo i 1985. Han tok sin mastergrad i regi ved Kunsthøgskolen i Oslo 2015, og gjorde sin masteroppgave på Trøndelag Teater med Leonce og Lena. Siden har han stått for to oppsetninger ved Dramaten i Stockholm, Barnet og I lodjurets timma, samt barneforestillingen Kakerlakken med den stygge frakken for frigruppekompaniet Grande Produksjoner as."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    • Kjersti Horn

      Kjersti Horn var nominert for sin regi av Kaos er nabo til Gud av Lars Norén, Nationaltheatret:

      "Kjersti Horn er utdannet ved Dramatiska Institutet i Stockholm (2003-2006) og har etter utdannelsen arbeidet ved mange scener i Norden.Blant forestillingene kan nevnes Styrtet engel, Natten er dagens mor og Richard III ved Nationaltheatret, Peer Gynt og Hamlet ved Rogaland Teater, Natten sjunger sina sånger og Anna Karenina ved Stockholms Stadsteater og samtidsoperaen Khairos ved Den Norske Opera & Ballett. Kjersti Horn er i dag husregissør ved Nationaltheatret. Hun var nominert til Heddaprisen for beste regi for Hamlet i 2015, og til Kritikerprisen for regi av Styrtet engeli 2014."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    • Sigrid Strøm Reibo

      Sigrid Strøm Reibo var nominert for sin regi av Orlando av Virginia Woolf, i en versjon av Sigrid Strøm Reibo og Njål Helge Mjøs, og sin regi av Som dere vil av William Shakespeare, Rogaland Teater og Nationaltheatret:

      "Sigrid Strøm Reibo er utdannet fra Litauen, Danmark og Moskva. Hennes norske regidebut var Vente på Godot ved Hålogaland Teater i 2010, en forestilling hun ble Heddanominert for. For Rogaland Teater har hun senere regissert blant annet Haugtussa og Når enden er god er allting godt, sistnevnte ble nominert til Kritikerprisen. I 2014 regisserte hun Fedra for Det Norske Teatret og Peer Gynt som opera på Den Norske Opera & Ballett. Hun vant Heddaprisen i 2012 for beste regi for Misantropen på Rogaland Teater og Black Rider på Hålogaland Teater. For førstnevnte ble hun også nominert til Kritikerprisen. Sigrid Strøm Reibo er i dag husregissør ved Nationaltheatret."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    Vinnere

    • Sigrid Strøm Reibo

      "Årets regipris går til Sigrid Strøm Reibo for Orlando og Som dere vil, av Sigrid Strøm Reibo og Njål Helge Mjøs etter Virginia Woolf, Rogaland Teater, og av William Shakespeare, Nationaltheatret:

      Årets regivinner har gjennom det siste drøye tiåret opparbeidet seg en posisjon som en av Norges ledende yngre regissører. Prisvinneren har utviklet et tydelig særpreg, en signatur som kan betegnes som så vel musikalsk som leken, stilsikker og kompleks. Gjentatte ganger har hun vist at hun har evnen til innsiktsfull skuespillerinstruksjon, der hver skikkelse gis nyanserte individuelle særpreg samtidig som en felles samspilt helhet ivaretas. De to oppsetningene hun i år mottar prisen for, har også både fellestrekk og særpreg. Begge både hyller og problematiserer menneskets evne til forvandling. Begge tar for seg identitetsomveltningers kraft, kjønnsforvirring og kjærlighetens plass i menneskets liv. Begge er løst med detaljrik oversikt og smittende fortellerglede."

      KILDE: 

      Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.06.2017, https://www.heddaprisen.no/vinnere/2017

    Beste scenografi/kostymedesign

    KILDE: 

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 02.05.2017, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    Nominasjoner

    • Olav Myrtvedt

      Olav Myrtvedt var nominert for scenografi og kostymedesign til  Orlando, av Sigrid Strøm Reibo og Njål Helge Mjøs etter Virginia Woolf, regi Sigrid Strøm Reibo, Rogaland Teater:

      "Olav Myrtvedt er utdannet scenograf fra Danmarks Design Skole, og har arbeidet som scenograf innen teater, dans og film siden 1995. Myrtvedt har arbeidet blant annet med Baktruppen og Ingun Bjørnsgaard Prosjekt, samt de fleste norske institusjonsteatre. Han har gjentatte ganger samarbeidet med Kai Johnsen om oppsetninger av Jon Fosse. I 2016 mottok han Heddaprisen for sin scenografi og kostymedesign til Vår ære/vår makt ved Den Nationale Scene. Han var også Heddanominert i 2012, da for sin scenografi til Misantropen ved Rogaland Teater, og han mottok den danske Reumert-prisen i 2011, for scenografi til Hellig3Kongersaften på Aalborg Teater."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    • Katrin Nottrodt

      Katrin Nottrodt var nominert for scenografi og kostymedesign til Som dere vil, av William Shakespeare, regi Sigrid Strøm Reibo, Nationaltheatret:

      "Katrin Nottrodt har studert scenografi og kostymedesign ved Hochschule der Bildenden Künste i Hamburg og ved Akademie der Bildenden Künste i München under Karl-Ernst Herrmann og Wilfried Minks. Hennes første produksjoner ble vist i fabrikkhallene på Kampnagelfabrik i Hamburg, som regnes som ett av Europas fremste eksperimentelle laboratorium for scenekunst. For Nationaltheatret har Nottrodt tidligere vært scenograf på forestillingen Ulrike Maria Stuart, og hun har skapt scenografi og kostymedesign for Det Norske Teatrets Fulle folk, og Den Norske Opera & Balletts Peer Gynt."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    • Robert Wilson

      Robert Wilson var nominert for scenografi til Edda, konsept Robert Wilson, med tekster av Jon Fosse etter Den eldre Edda, regi Robert Wilson, Det Norske Teatret:

      "Inspirert av pionerer innen dans som George Balanchine, Merce Cunningham og Martha Graham, startet Robert Wilson sitt eget eksperimentelle teaterkompani i 1968, The Byrd Hoffman School of Byrds. Allerede i 1976 kom operaen Einstein on the Beach, et samarbeide med komponisten Philip Glass, som gjorde dem begge verdensberømte og er blitt stående som et referanseverk i teaterhistorien. I 1992 grunnla han studiesentret Watermill Center på Long Island. Wilson har utdannelse innen arkitektur. I Norge har han tidligere satt opp Peer Gynt i samarbeid mellom Det Norske Teatret og Den Nationale Scene."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    Vinnere

    • Robert Wilson

      "Vinneren av prisen for beste scenografi/kostymedesign er Robert Wilson for scenografien til Edda, Det Norske Teatret, konsept Robert Wilson, med tekster av Jon Fosse etter Den eldre Edda, regi Robert Wilson, Det Norske Teatret:

      Heddaprisen for beste scenografi går i år til en kunstner som er kjent for å skape forestillinger med særegen kunstnerisk egenart. Arbeidet prisen gis for er intet unntak. Scenografien er skapt i spennet mellom guder og menneskers evne til skapelse og destruksjon og viser alt fra Gokstadskipet til vulkaner, Yggdrasil og isfjell. Det er skulpturelt og det er arkitektonisk. Lyset leder stemninger og lyset leder blikk. Slik vises fortellingen vel så mye som den fortelles."

      KILDE: 

      Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.06.2017, https://www.heddaprisen.no/vinnere/2017

    Beste audiovisuell design

    KILDE: 

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 02.05.2017, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    Nominasjoner

    • Olav Nordhagen

      Ove Alexander Jamt Dahl, Morten Halle, Christine Lohre og Olav Nordhagen for videodesign, lyddesign, scenografi og lysdesign i Rekyl, av George Brant, regi Franzisca Aarflot, Teater Innlandet: 

      "Ove Alexander Jamt Dahlhar designutdannelse fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen. Han driver sitt eget selskap og har blant annet jobbet med videoprojeksjoner og installasjoner for kunst og scene, blant annet i Pappas reise ut av tiden for Franzisca Aarflot Produksjoner.

      Morten Halle er jazzmusiker og komponist. Han har deltatt i teaterproduksjoner for Riksteatret, Oslo Nye Teater, Radioteatret og Festspillene i Bergen, deriblant Oscar og den rosa dama på Det Norske Teatret, Chet spiller ikke her på Radioteatret og Drømmecontainer'n på Teater Innlandet.

      Olav Nordhagenhar vært ansattsom teknisk sjef ved Teater Innlandet siden opprettelsen i 2010, og var tidligere ansatt ved Hedmark Teater. Han har hatt ansvaret for lysdesign blant annet i Om mus og menn, Grisebondens kunst, Willie Nelson kjente mor mi og Inntrengerne.

      Christine Lohreer utdannet innen scenografi og kostymedesign ved Dramatiska Institutet i Stockholm. Hun har arbeidet både i Norge og Sverige og har blant annet bidratt til Kong Lear og En julefortelling på Den Nationale Scene, Mio min Mio og Oksen Ferdinand på Oslo Nye Teater, Måne for livets stebarn på Rogaland Teater og Brødrene Løvehjerte på Brageteatret. I 2005 ble hun nominert til Heddaprisen for sin scenografi til Aladdin og den magiske lampen på Oslo Nye Teater."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    • Sandra Kolstad

      Sandra Kolstad for komposisjon til Songfuglen, av Demian Vitanza etter Jan Roar Leikvoll, regi Peer Perez Øian, Det Norske Teatret:

      "Sandra Kolstader en norsk musiker som bor og arbeider i Oslo og i Berlin. Hun har gått på musikklinjen på Rud videregående skole og studerte hos Wolfgang Plagge. Hun har gitt ut soloalbumene Crux(Nothing Lasts) Forever og Zero Gravity State of Mind, og produserte musikken til scenekunstprosjektet Lykkeparadigmetpå Teatergarasjen i Bergen. Våren 2017 debuterte hun som skuespiller i Familien som kunne snakke om alt, Den Nationale Scene, der hun dessuten hadde oppgaver som musiker og musikalsk arrangør.

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    • Boya Bøckman

      Boya Bøckman for videodesign og Simon Revholt for komposisjon til Orlando, av Sigrid Strøm Reibo og Njål Helge Mjøs etter Virginia Woolf, regi Sigrid Strøm Reibo, Rogaland Teater:

      "Boya Bøckman er video- og lysdesigner. Han er medlem av scenekunstkompaniet De Utvalgte, der han blant annet har bidratt til forestillingene VisjonærenDe UtvalgteDrømmen og Kunsten å bli tam, og han arbeider i tillegg som frilanser. Bøckman har arbeidet med en lang rekke forestillinger landet over, blant dem Sorga kler Elektra og Faust på Det Norske Teatret, Begynnelser på Trøndelag Teater og Ulrike Maria Stuart på Nationaltheatret. I 2012 mottok han Heddaprisen i kategorien beste visuelle design for Kunsten å bli tam, og han var dessuten nominert i kategorien for særlig kunstnerisk innsats i 2010 for Drømmen.

      Simon Revholt er utdannet ved Dartington College of Arts, Barratt Dues Musikkinstitutt og Norges Musikkhøgskole, og har arbeidet som musikalsk leder, pianist og komponist i en rekke oppsetninger ved teatre landet rundt. Han har blant annet arbeidet med En midtsommernattsdrømReisen til julestjernen og Anna Karenina ved Nationaltheatret, Når enden er god er allting godt og Anna Karenina på Rogaland Teater, Les Misérables på Hålogaland Teater, Et Dukkehjem på Den Nationale Scene og Folk og røvere i Kardemomme by på Riksteatret. Som medlem av den kunstneriske ledelsen i Musikklab-prosjektet på Torshovteatret, tok han del i En får væra som en er - en Ole Ivars-musikalEn folkefiendeUngen og Dido + Aeneas."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    • Ove Alexander Jamt Dahl

      Ove Alexander Jamt Dahl, Morten Halle, Christine Lohre og Olav Nordhagen for videodesign, lyddesign, scenografi og lysdesign i Rekyl, av George Brant, regi Franzisca Aarflot, Teater Innlandet: 

      "Ove Alexander Jamt Dahlhar designutdannelse fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen. Han driver sitt eget selskap og har blant annet jobbet med videoprojeksjoner og installasjoner for kunst og scene, blant annet i Pappas reise ut av tiden for Franzisca Aarflot Produksjoner.

      Morten Halle er jazzmusiker og komponist. Han har deltatt i teaterproduksjoner for Riksteatret, Oslo Nye Teater, Radioteatret og Festspillene i Bergen, deriblant Oscar og den rosa dama på Det Norske Teatret, Chet spiller ikke her på Radioteatret og Drømmecontainer'n på Teater Innlandet.

      Olav Nordhagenhar vært ansattsom teknisk sjef ved Teater Innlandet siden opprettelsen i 2010, og var tidligere ansatt ved Hedmark Teater. Han har hatt ansvaret for lysdesign blant annet i Om mus og menn, Grisebondens kunst, Willie Nelson kjente mor mi og Inntrengerne.

      Christine Lohreer utdannet innen scenografi og kostymedesign ved Dramatiska Institutet i Stockholm. Hun har arbeidet både i Norge og Sverige og har blant annet bidratt til Kong Lear og En julefortelling på Den Nationale Scene, Mio min Mio og Oksen Ferdinand på Oslo Nye Teater, Måne for livets stebarn på Rogaland Teater og Brødrene Løvehjerte på Brageteatret. I 2005 ble hun nominert til Heddaprisen for sin scenografi til Aladdin og den magiske lampen på Oslo Nye Teater."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    • Morten Halle

      Ove Alexander Jamt Dahl, Morten Halle, Christine Lohre og Olav Nordhagen for videodesign, lyddesign, scenografi og lysdesign i Rekyl, av George Brant, regi Franzisca Aarflot, Teater Innlandet: 

      "Ove Alexander Jamt Dahlhar designutdannelse fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen. Han driver sitt eget selskap og har blant annet jobbet med videoprojeksjoner og installasjoner for kunst og scene, blant annet i Pappas reise ut av tiden for Franzisca Aarflot Produksjoner.

      Morten Halle er jazzmusiker og komponist. Han har deltatt i teaterproduksjoner for Riksteatret, Oslo Nye Teater, Radioteatret og Festspillene i Bergen, deriblant Oscar og den rosa dama på Det Norske Teatret, Chet spiller ikke her på Radioteatret og Drømmecontainer'n på Teater Innlandet.

      Olav Nordhagenhar vært ansattsom teknisk sjef ved Teater Innlandet siden opprettelsen i 2010, og var tidligere ansatt ved Hedmark Teater. Han har hatt ansvaret for lysdesign blant annet i Om mus og menn, Grisebondens kunst, Willie Nelson kjente mor mi og Inntrengerne.

      Christine Lohreer utdannet innen scenografi og kostymedesign ved Dramatiska Institutet i Stockholm. Hun har arbeidet både i Norge og Sverige og har blant annet bidratt til Kong Lear og En julefortelling på Den Nationale Scene, Mio min Mio og Oksen Ferdinand på Oslo Nye Teater, Måne for livets stebarn på Rogaland Teater og Brødrene Løvehjerte på Brageteatret. I 2005 ble hun nominert til Heddaprisen for sin scenografi til Aladdin og den magiske lampen på Oslo Nye Teater."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    • Christine Lohre

      Ove Alexander Jamt Dahl, Morten Halle, Christine Lohre og Olav Nordhagen for videodesign, lyddesign, scenografi og lysdesign i Rekyl, av George Brant, regi Franzisca Aarflot, Teater Innlandet: 

      "Ove Alexander Jamt Dahlhar designutdannelse fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen. Han driver sitt eget selskap og har blant annet jobbet med videoprojeksjoner og installasjoner for kunst og scene, blant annet i Pappas reise ut av tiden for Franzisca Aarflot Produksjoner.

      Morten Halle er jazzmusiker og komponist. Han har deltatt i teaterproduksjoner for Riksteatret, Oslo Nye Teater, Radioteatret og Festspillene i Bergen, deriblant Oscar og den rosa dama på Det Norske Teatret, Chet spiller ikke her på Radioteatret og Drømmecontainer'n på Teater Innlandet.

      Olav Nordhagenhar vært ansattsom teknisk sjef ved Teater Innlandet siden opprettelsen i 2010, og var tidligere ansatt ved Hedmark Teater. Han har hatt ansvaret for lysdesign blant annet i Om mus og menn, Grisebondens kunst, Willie Nelson kjente mor mi og Inntrengerne.

      Christine Lohreer utdannet innen scenografi og kostymedesign ved Dramatiska Institutet i Stockholm. Hun har arbeidet både i Norge og Sverige og har blant annet bidratt til Kong Lear og En julefortelling på Den Nationale Scene, Mio min Mio og Oksen Ferdinand på Oslo Nye Teater, Måne for livets stebarn på Rogaland Teater og Brødrene Løvehjerte på Brageteatret. I 2005 ble hun nominert til Heddaprisen for sin scenografi til Aladdin og den magiske lampen på Oslo Nye Teater."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    • Simon Revholt

      Boya Bøckman for videodesign og Simon Revholt for komposisjon til Orlando, av Sigrid Strøm Reibo og Njål Helge Mjøs etter Virginia Woolf, regi Sigrid Strøm Reibo, Rogaland Teater:

      "Boya Bøckman er video- og lysdesigner. Han er medlem av scenekunstkompaniet De Utvalgte, der han blant annet har bidratt til forestillingene VisjonærenDe UtvalgteDrømmen og Kunsten å bli tam, og han arbeider i tillegg som frilanser. Bøckman har arbeidet med en lang rekke forestillinger landet over, blant dem Sorga kler Elektra og Faust på Det Norske Teatret, Begynnelser på Trøndelag Teater og Ulrike Maria Stuart på Nationaltheatret. I 2012 mottok han Heddaprisen i kategorien beste visuelle design for Kunsten å bli tam, og han var dessuten nominert i kategorien for særlig kunstnerisk innsats i 2010 for Drømmen.

      Simon Revholt er utdannet ved Dartington College of Arts, Barratt Dues Musikkinstitutt og Norges Musikkhøgskole, og har arbeidet som musikalsk leder, pianist og komponist i en rekke oppsetninger ved teatre landet rundt. Han har blant annet arbeidet med En midtsommernattsdrømReisen til julestjernen og Anna Karenina ved Nationaltheatret, Når enden er god er allting godt og Anna Karenina på Rogaland Teater, Les Misérables på Hålogaland Teater, Et Dukkehjem på Den Nationale Scene og Folk og røvere i Kardemomme by på Riksteatret. Som medlem av den kunstneriske ledelsen i Musikklab-prosjektet på Torshovteatret, tok han del i En får væra som en er - en Ole Ivars-musikalEn folkefiendeUngen og Dido + Aeneas."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    Vinnere

    • Ove Alexander Jamt Dahl

      "Prisen for beste audiovisuelle design går til Ove Alexander Jamt Dahl, Morten Halle, Christine Lohre og Olav Nordhagen for videodesign, lyddesign, scenografi og lysdesign i forestillingen Rekyl. Av George Brant. Regi Franzisca Aarflot, Teater Innlandet i samarbeid med Nordland Teater og Franzisca Aarflot Produksjoner:

      Når teater er på sitt beste, flyter de enkelte elementene sammen til en enhet. Da får vi en opplevelse av akkurat slik måtte dette stykket formidles akkurat nå. Årets vinner i kategorien audiovisuell design er liten av format, men stor i kunstnerisk evne. I tett samspill med de øvrige delene av forestillingen skaper scenografi, video- og lysdesign bilder som både antyder og utvider forståelsen av innholdet. Musikk og lyddesign inngår i en helhet der dramatikk og ømhet, eventyrlyst og savn finner sitt uttrykk uten at effektene blir overdrevet."

      KILDE: 

      Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.06.2017, https://www.heddaprisen.no/vinnere/2017

    • Morten Halle

      "Prisen for beste audiovisuelle design går til Ove Alexander Jamt Dahl, Morten Halle, Christine Lohre og Olav Nordhagen for videodesign, lyddesign, scenografi og lysdesign i forestillingen Rekyl. Av George Brant. Regi Franzisca Aarflot, Teater Innlandet i samarbeid med Nordland Teater og Franzisca Aarflot Produksjoner:

      Når teater er på sitt beste, flyter de enkelte elementene sammen til en enhet. Da får vi en opplevelse av akkurat slik måtte dette stykket formidles akkurat nå. Årets vinner i kategorien audiovisuell design er liten av format, men stor i kunstnerisk evne. I tett samspill med de øvrige delene av forestillingen skaper scenografi, video- og lysdesign bilder som både antyder og utvider forståelsen av innholdet. Musikk og lyddesign inngår i en helhet der dramatikk og ømhet, eventyrlyst og savn finner sitt uttrykk uten at effektene blir overdrevet."

      KILDE: 

      Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.06.2017, https://www.heddaprisen.no/vinnere/2017

    • Christine Lohre

      "Prisen for beste audiovisuelle design går til Ove Alexander Jamt Dahl, Morten Halle, Christine Lohre og Olav Nordhagen for videodesign, lyddesign, scenografi og lysdesign i forestillingen Rekyl. Av George Brant. Regi Franzisca Aarflot, Teater Innlandet i samarbeid med Nordland Teater og Franzisca Aarflot Produksjoner:

      Når teater er på sitt beste, flyter de enkelte elementene sammen til en enhet. Da får vi en opplevelse av akkurat slik måtte dette stykket formidles akkurat nå. Årets vinner i kategorien audiovisuell design er liten av format, men stor i kunstnerisk evne. I tett samspill med de øvrige delene av forestillingen skaper scenografi, video- og lysdesign bilder som både antyder og utvider forståelsen av innholdet. Musikk og lyddesign inngår i en helhet der dramatikk og ømhet, eventyrlyst og savn finner sitt uttrykk uten at effektene blir overdrevet."

      KILDE: 

      Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.06.2017, https://www.heddaprisen.no/vinnere/2017

    • Olav Nordhagen

      "Prisen for beste audiovisuelle design går til Ove Alexander Jamt Dahl, Morten Halle, Christine Lohre og Olav Nordhagen for videodesign, lyddesign, scenografi og lysdesign i forestillingen Rekyl. Av George Brant. Regi Franzisca Aarflot, Teater Innlandet i samarbeid med Nordland Teater og Franzisca Aarflot Produksjoner:

      Når teater er på sitt beste, flyter de enkelte elementene sammen til en enhet. Da får vi en opplevelse av akkurat slik måtte dette stykket formidles akkurat nå. Årets vinner i kategorien audiovisuell design er liten av format, men stor i kunstnerisk evne. I tett samspill med de øvrige delene av forestillingen skaper scenografi, video- og lysdesign bilder som både antyder og utvider forståelsen av innholdet. Musikk og lyddesign inngår i en helhet der dramatikk og ømhet, eventyrlyst og savn finner sitt uttrykk uten at effektene blir overdrevet."

      KILDE: 

      Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.06.2017, https://www.heddaprisen.no/vinnere/2017

    Heddas ærespris

    Vinnere

    • Bjørn Sundquist

      "Å dele ut Heddakomiteens ærespris er ikke noen spøk. Den henger høyt, den blir ikke delt ut hvert år - og i statuttene står det at Heddakomiteen skal ha en spesielt god grunn. Det har vi.

      Prisen går til en kunstner som i godt og vel 40 år har satt tydelig spor etter seg både i norsk og nordisk teater og film, og som fra før har mottatt høythengende priser for den innsatsen.

      Heddakomiteen vil derfor, i tillegg til å kaste glans over en av våre fremste skuespillere, understreke en side ved dette kunstnerskapet som har vært viktig både for prisvinneren selv, og for skuespillerkunsten i et land der språket er en så avgjørende identitetsmarkør. I et land der ikke en gang media har kastet av seg språktvangen er det svært gode grunner til at nettopp teatret gjør det. I dette har prisvinneren spilt en avgjørende rolle.

      Prisvinneren har i sitt mangslugne arbeid med vidt forskjellige karakterer, men også i skrift og tale, klargjort skillet mellom "det å være naturlig og det å være ekte". Han karakteriserer det som et avgjørende vendepunkt og gjennombrudd i sin karriere, da han for første gang brukte sitt eget språk i forestillingen Bonanza Superskip på Det Norske Teatret i 1979.

      Prisvinneren har vært og er et forbilde for skuespillere som leter etter sitt fotfeste på scenen.

      Æresprisen tildeles Bjørn Sundquist."

      KILDE: 

      Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.06.2017, https://www.heddaprisen.no/vinnere/2017

    Beste barneforestilling

    KILDE: 

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 02.05.2017, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    Nominasjoner

    • Brune

      Brune, av Niels Peter Underland og ensemblet etter Håkon Øverås, Regi Niels Peter Underland, Teater Joker i samarbeid med Akershus Teater:

      "Rune og bestefar var gode venner. Men nå er bestefar død, og Rune, mamma og pappa er triste. Det blir ikke bedre av at han og vennene Atle og Åse blir plaget av de slemme guttene. Noe må gjøres, og når ingen voksne ser det, bestemmer Rune seg for å gjøre seg om til en superhelt - Brune. Teaterforestillingen Brune er basert på en barnebok skrevet av Håkon Øvreås og illustrert av Øyvind Torseter. Boka mottok Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris i 2014."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    • Hamlets pappa er et spøkelse

      Hamlets pappa er et spøkelse, av Martin Rosengardten etter William Shakespeare, regi Martin Rosengardten, Teatret Vårt:

      "Hamlets pappa er død, og Hamlet er sint og lei seg. Han savner faren sin, og han synes ingen forstår ham. Hamlet vil ha en forklaring, en årsak, og helst også noen å skylde på. Martin Rosengardten har brukt Shakespeares skuespill som underlagsmateriale for en intimforestilling for to skuespillere. Jonas Delerud og Elisabet Topp spiller Hamlet og Ofelia, og ved hjelp av dukker, bamser og andre lekefigurer formidler de historien om Hamlet og hans familie."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    • Jeg er Robin Hood

      Jeg er Robin Hood, av Morten Joachim og Line Hofoss Holm, musikk av Torbjørn Dyrud, regi Morten Joachim, Teater Innlandet:

      "Robin har det vanskelig. Pappa sitter i fengsel. Mamma er blakk og fortvilet. Mammas nye mann er ekkel. Livet er i det hele tatt ikke rettferdig. Hva skal en tolvåring gjøre? Robin later som om han er Robin Hood. Under mottoet 'heller fredløs enn pingle' gjør han opprør. Manus til Jeg er Robin Hood er skrevet spesielt for Teater Innlandet av ekteparet Morten Joachim og Line Hofoss Holm, og Morten Joachim regisserte også oppsetningen."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    Vinnere

    • Teater Joker

      "Årets Heddapris for beste barneforestilling går til Brune av Niels Peter Underland og ensemblet etter Håkon Øverås, regi Niels Peter Underland, Teater Joker i samarbeid med Akershus Teater:

      Essensen i all teaterkunst er den teatrale forvandlingen hvor hendelser, objekter og aktører fremstår på nytt og annerledes vis, for å gi liv til en alternativ virkelighet. Slik er teatret nært beslektet med barnets kreative skaperkraft, både som en kilde til ubekymret lek og som et sted å søke tilflukt når virkelighetens verden ikke riktig fortoner seg slik som den burde. Årets barneforestilling understreker og feirer dette slektskapet i en presis og samtidig leken regi hvor skuespillerne briljerer som overskuddspregede forvandlingskunstnere. Uanstrengt veksler de mellom ulike roller, og gir i fellesskap fysisk form til en rekke scenografiske elementer og rekvisitter. Språket er tidstypisk og troverdig i en dramatisering basert på den prisbelønte norske barneboka med samme navn, utgitt i 2013."

      KILDE: 

      Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.06.2017, https://www.heddaprisen.no/vinnere/2017

    • Akershus Teater

      "Årets Heddapris for beste barneforestilling går til Brune av Niels Peter Underland og ensemblet etter Håkon Øverås, regi Niels Peter Underland, Teater Joker i samarbeid med Akershus Teater:

      Essensen i all teaterkunst er den teatrale forvandlingen hvor hendelser, objekter og aktører fremstår på nytt og annerledes vis, for å gi liv til en alternativ virkelighet. Slik er teatret nært beslektet med barnets kreative skaperkraft, både som en kilde til ubekymret lek og som et sted å søke tilflukt når virkelighetens verden ikke riktig fortoner seg slik som den burde. Årets barneforestilling understreker og feirer dette slektskapet i en presis og samtidig leken regi hvor skuespillerne briljerer som overskuddspregede forvandlingskunstnere. Uanstrengt veksler de mellom ulike roller, og gir i fellesskap fysisk form til en rekke scenografiske elementer og rekvisitter. Språket er tidstypisk og troverdig i en dramatisering basert på den prisbelønte norske barneboka med samme navn, utgitt i 2013."

      KILDE: 

      Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.06.2017, https://www.heddaprisen.no/vinnere/2017

    • Brune

      "Årets Heddapris for beste barneforestilling går til Brune av Niels Peter Underland og ensemblet etter Håkon Øverås, regi Niels Peter Underland, Teater Joker i samarbeid med Akershus Teater:

      Essensen i all teaterkunst er den teatrale forvandlingen hvor hendelser, objekter og aktører fremstår på nytt og annerledes vis, for å gi liv til en alternativ virkelighet. Slik er teatret nært beslektet med barnets kreative skaperkraft, både som en kilde til ubekymret lek og som et sted å søke tilflukt når virkelighetens verden ikke riktig fortoner seg slik som den burde. Årets barneforestilling understreker og feirer dette slektskapet i en presis og samtidig leken regi hvor skuespillerne briljerer som overskuddspregede forvandlingskunstnere. Uanstrengt veksler de mellom ulike roller, og gir i fellesskap fysisk form til en rekke scenografiske elementer og rekvisitter. Språket er tidstypisk og troverdig i en dramatisering basert på den prisbelønte norske barneboka med samme navn, utgitt i 2013."

      KILDE: 

      Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.06.2017, https://www.heddaprisen.no/vinnere/2017

    Beste scenetekst

    KILDE: 

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 02.05.2017, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    Nominasjoner

    • Arne Lygre

      Arne Lygre er nominert for original tekst til La deg være, regi Johannes Holmen Dahl, Nationaltheatret:

      "Arne Lygre (født 1968) er en norsk dramatiker, roman- og novelleforfatter. Han debuterte som dramatiker i 1998, med Mamma og meg og menn, som hadde urpremiere ved Rogaland Teater. Siden den gang har han skrevet skuespillene Brått evigSkygge av en guttMann uten hensiktDager underSå stillhetJeg forsvinnerIngenting av meg og La deg være. Hans dramatikk er oppført av teatre i en rekke land. Arne Lygre mottok i 2004 Brageprisen for novellesamlingen Tid inne, og i 2013 fikk han den norske Ibsenprisen for skuespillet Jeg forsvinner. Han var igjen nominert til Ibsenprisen for La deg være i 2016. Fra 2014 til 2016 var Lygre husdramatiker ved Nationaltheatret."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    • Njål Helge Mjøs

      Sigrid Strøm Reibo og Njål Helge Mjøs er nominert for dramatisering av Orlando (Rogaland Teater) etter Virginia Woolfs roman, regi Sigrid Strøm Reibo, Rogaland Teater:

      "Sigrid Strøm Reibo (født 1982) er en norsk regissør, utdannet ved universitet i Klaipeda (Litauen), GITIS Skandinavia i Århus og GITIS i Moskva. I 2012 mottok hun Heddaprisen i klassen for beste regi for Misantropen, Rogaland Teater, og Black Rider, Hålogaland Teater. Hun var nominert til samme pris i 2010 og har dessuten to ganger vært nominert til Kritikerprisen for teater. Fra 2015 har hun vært en av Nationaltheatrets husregissører, med regi på Musikklab-prosjektets Dido + Aeneas og Shakespeares Som dere vil.

      Njål Helge Mjøs (født 1977) er en norsk dramaturg, utdannet ved Universitetet i Oslo og Harvard University i USA, med delstudier i Moskva. Han har ansatt ved Nationaltheatret siden 2013, og har tidligere arbeidet for Rogaland Teater og Østfold Teater. Mjøs og Reibo samarbeidet denne sesongen også i Som dere vil på Nationaltheatret. De har tidligere samarbeidet i MisantropenHaugtussa og Når enden er god er allting godt på Rogaland Teater, og i Dido + Aeneas på Torshovteatret."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    • Sigrid Strøm Reibo

      Sigrid Strøm Reibo og Njål Helge Mjøs er nominert for dramatisering av Orlando (Rogaland Teater) etter Virginia Woolfs roman, regi Sigrid Strøm Reibo, Rogaland Teater:

      "Sigrid Strøm Reibo (født 1982) er en norsk regissør, utdannet ved universitet i Klaipeda (Litauen), GITIS Skandinavia i Århus og GITIS i Moskva. I 2012 mottok hun Heddaprisen i klassen for beste regi for Misantropen, Rogaland Teater, og Black Rider, Hålogaland Teater. Hun var nominert til samme pris i 2010 og har dessuten to ganger vært nominert til Kritikerprisen for teater. Fra 2015 har hun vært en av Nationaltheatrets husregissører, med regi på Musikklab-prosjektets Dido + Aeneas og Shakespeares Som dere vil.

      Njål Helge Mjøs (født 1977) er en norsk dramaturg, utdannet ved Universitetet i Oslo og Harvard University i USA, med delstudier i Moskva. Han har ansatt ved Nationaltheatret siden 2013, og har tidligere arbeidet for Rogaland Teater og Østfold Teater. Mjøs og Reibo samarbeidet denne sesongen også i Som dere vil på Nationaltheatret. De har tidligere samarbeidet i MisantropenHaugtussa og Når enden er god er allting godt på Rogaland Teater, og i Dido + Aeneas på Torshovteatret."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    • Leiv Arne Kjøllmoen

      Leiv Arne Kjøllmoen og Henriette Vedel er nominert for original tekst til Sånne som oss (Haugesund Teater), regi Leiv Arne Kjøllmoen, Haugesund Teater:

      "Leiv Arne Kjøllmoen (født 1982) er opprinnelig fra Kopervik ved Haugesund, men bor og arbeider nå i København. Han er utdannet ved Statens Teaterskole i København, og har hatt oppdrag blant annet for teaterkompaniene Teatret Masken, Teateriet Apropos, Østre Gasværk Teater, Det Lille Turnéteater, Teater Patrasket og Mærkverk. Sånne som oss var hans norske debut som regissør og dramatiker.

      Henriette Vedel (født 1983) er opprinnelig fra Oslo og har base i København. Hun er utdannet dramaturg ved Aarhus Universitet, med tilleggsstudier i film- og medievitenskap fra Københavns Universitet, og har arbeidet som frilansdramaturg, dramatiker og manuskonsulent. I Norge har hun blant annet hatt oppdrag ved Nationaltheatret, Dramatikkens hus, Statens Teaterhøgskole og Riksteatret."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    • Henriette Vedel

      Leiv Arne Kjøllmoen og Henriette Vedel er nominert for original tekst til Sånne som oss (Haugesund Teater), regi Leiv Arne Kjøllmoen, Haugesund Teater:

      "Leiv Arne Kjøllmoen (født 1982) er opprinnelig fra Kopervik ved Haugesund, men bor og arbeider nå i København. Han er utdannet ved Statens Teaterskole i København, og har hatt oppdrag blant annet for teaterkompaniene Teatret Masken, Teateriet Apropos, Østre Gasværk Teater, Det Lille Turnéteater, Teater Patrasket og Mærkverk. Sånne som oss var hans norske debut som regissør og dramatiker.

      Henriette Vedel (født 1983) er opprinnelig fra Oslo og har base i København. Hun er utdannet dramaturg ved Aarhus Universitet, med tilleggsstudier i film- og medievitenskap fra Københavns Universitet, og har arbeidet som frilansdramaturg, dramatiker og manuskonsulent. I Norge har hun blant annet hatt oppdrag ved Nationaltheatret, Dramatikkens hus, Statens Teaterhøgskole og Riksteatret."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    Vinnere

    • La deg være

      "Heddaprisen for beste scenetekst går i år til Arne Lygre for La deg være, regi Johannes Holmen Dahl, Nationaltheatret:

      I kriteriene for Heddaprisen til beste scenetekst heter det at sceneteksten skal skille seg fra andre gode scenetekster ved å fremme eller utfordre scenetekstens egenart, og/eller ved å være original i valg av materiale, og/eller ved å være nyskapende i utvikling, bearbeiding eller tolkning av materialet, og/eller ved å være spesielt spillbar, utfordrende og inspirerende. Årets vinnertekst oppfyller samtlige av disse kravene. Gjennom en intelligent utformet dramaturgisk struktur der perspektivet flere ganger endres, oppstår en nyansert og følsom vekselvirkning av fortelling og analyse, fortolkning og omtolkning. Både rollefigurer og tilskuere vinner gradvis nye innsikter. Språket er rent og poetisk, og samtidig hverdagslig, muntlig og nært."

      KILDE: 

      Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.06.2017, https://www.heddaprisen.no/vinnere/2017

    • Arne Lygre

      "Heddaprisen for beste scenetekst går i år til Arne Lygre for La deg være, regi Johannes Holmen Dahl, Nationaltheatret:

      I kriteriene for Heddaprisen til beste scenetekst heter det at sceneteksten skal skille seg fra andre gode scenetekster ved å fremme eller utfordre scenetekstens egenart, og/eller ved å være original i valg av materiale, og/eller ved å være nyskapende i utvikling, bearbeiding eller tolkning av materialet, og/eller ved å være spesielt spillbar, utfordrende og inspirerende. Årets vinnertekst oppfyller samtlige av disse kravene. Gjennom en intelligent utformet dramaturgisk struktur der perspektivet flere ganger endres, oppstår en nyansert og følsom vekselvirkning av fortelling og analyse, fortolkning og omtolkning. Både rollefigurer og tilskuere vinner gradvis nye innsikter. Språket er rent og poetisk, og samtidig hverdagslig, muntlig og nært."

      KILDE: 

      Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.06.2017, https://www.heddaprisen.no/vinnere/2017

    Særlig kunstnerisk innsats

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 02.05.2017, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    Vinnere

    • Edda

      "Heddaprisen for særlig kunstnerisk innsats går i år til samlet skespillerensemble i Robert Wilsons Edda, Det Norske Teatret, konsept av Robert Wilson, med tekster av Jon Fosse etter Den eldre Edda, regi Robert Wilson, Det Norske Teatret:

      Enkelte oppdrag krever en mer dedikert tilnærming enn andre. En intens konsentrasjon. En detaljorientert presisjon. En finstemt musikalitet. Årets pris for særlig kunstnerisk innsats går til et skuespillerensemble som møtte og som mestret en slik oppgave med kraft og overbevisning. Noen av dem hadde erfaring med samme regissør og samme formspråk fra tidligere arbeid. Andre gikk inn i arbeidet med åpenhet og vilje til å lære. Sammen lyktes de i å skape en av årets mest storslagne og mest gjennomført stilbevisste scenekunstopplevelser."

      KILDE: 

      Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.06.2017, https://www.heddaprisen.no/vinnere/2017

    Beste forestilling for ungdom

    KILDE: 

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 02.05.2017, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    Nominasjoner

    • Eg ringer mine brør

      Eg ringer mine brør, av Jonas Hassen Khemiri, regi Stian Isaksen, Hordaland Teater, var nominert:

      "Etter bombeangrepene i Stockholm 2010 opplevde svenske innvandre for første gang hvordan et var å bli mistenkt for terrorisme bare på grunnlag av utseende. Folk var redde. Hva er normal oppførsel? Hvem er en potensiell gjerningsmann? I et intenst døgn går Eg ringer mine brør inn i hovedpersonen Amors hode, der grensene mellom forbryter og offer, kjærlighet og kjemi, fantasi og virkelighet viskes stadig mer ut."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    • U-dub

      U-dub - øvelser i å overleve unntakstilstanden, av Tore Vagn Lid, regi Tore Vagn Lid, Transiteatret i samarbeid med Dramatikkens hus og Prosjektprogram for kunstnerisk utvikling (KHIO), var nominert:

      "Situasjoner hvor normale lover og regler er satt ut av spill, gjerne forårsaket av en plutselig katastrofe, beskrives som 'unntakstilstand'. Unntakstilstandens dramaturgi river bort sikkerhetsnettet og ansvarliggjør hver enkelt. I forestillingen, som mottok Bergensprisen 2015 - Årets Scenekunst overføres DUB-genrens musikalske strategier, tenke- og arbeidsformer til det sceniske i en utvidet miks av rom, video, lyd, bevegelse, handling, spill og hørespill."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    • We come from far, far away

      We come from far, far away av NIE (New International Encounter), regi Alex Byrne og Kjell Moberg, NIE, var nominert:

      "Inne i det store teltet er det et lite telt, og inne i det lille teltet er en gutt. Han har reist langt. Han har stort sett reist alene. Nå vil han vise hva han har med seg. Han vil også fortelle hvorfor han reiste, og hvilken vei han tok, men han kan ikke fortelle hvordan historien slutter. Basert på historier samlet inn på Hvalstad transittmottak for mindreårige asylsøkere har NIE skapt en forestilling om håp, fortvilelse, vennskap og adskillelse, fortalt av et barn på flukt."

      KILDE:

      Heddaprisen, www.heddaprisen.no, https://www.heddaprisen.no/nominerte/2017

    Vinnere

    • NIE - New International Encounter

      "Heddaprisen for beste forestilling for ungdom går til NIE for We come from far, far away, av NIE (New International Encounter), regi Alex Byrne og Kjell Moberg, NIE:

      Teatret kan bygge empati og forståelse, og teatret kan legge til rette for åpen diskusjon. Årets vinnerforestilling i klassen for beste forestilling for ungdom gjør begge deler. Oppsetningen bruker en vital sammensetning av virkemidler fra fortellerteater og figurteater, fysisk teater, skyggeteater og musikkteater, med realistisk fremført dialog og symbolsk fremstilt faktainformasjon. Uttrykket er intimt, men vitner samtidig om overblikk. I forestillingen, som i tidligere forestillinger av det samme kompaniet, er stikkord som «håp, overlevelse og livskraft» sentrale. Tematikken er funnet i dagens samfunn, og idématerialet er samlet inn gjennom intervjuer med mennesker som selv har gjennomlevd den flukt oppsetningen handler om."

      KILDE: 

      Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.06.2017, https://www.heddaprisen.no/vinnere/2017

    • We come from far, far away

      "Heddaprisen for beste forestilling for ungdom går til NIE for We come from far, far away, av NIE (New International Encounter), regi Alex Byrne og Kjell Moberg, NIE:

      Teatret kan bygge empati og forståelse, og teatret kan legge til rette for åpen diskusjon. Årets vinnerforestilling i klassen for beste forestilling for ungdom gjør begge deler. Oppsetningen bruker en vital sammensetning av virkemidler fra fortellerteater og figurteater, fysisk teater, skyggeteater og musikkteater, med realistisk fremført dialog og symbolsk fremstilt faktainformasjon. Uttrykket er intimt, men vitner samtidig om overblikk. I forestillingen, som i tidligere forestillinger av det samme kompaniet, er stikkord som «håp, overlevelse og livskraft» sentrale. Tematikken er funnet i dagens samfunn, og idématerialet er samlet inn gjennom intervjuer med mennesker som selv har gjennomlevd den flukt oppsetningen handler om."

      KILDE: 

      Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.06.2017, https://www.heddaprisen.no/vinnere/2017