Heddaprisen 2015

Beste audiovisuelle design

Vinnere
  • Verdensteatret

    Verdensteatret fikk prisen for audiovisuell design til Broen over gjørme, co-produsert av Black Box Teater, BIT Teatergarasjen, Henie Onstad kunstsenter og Ultima:

    "I mange forestillinger har den audiovisuelle designen en diskret og støttende funksjon. Den er lite merkbar og nettopp derfor fremragende. Ikke like ofte opplever vi at den audiovisuelle designen er forestillingens mest fremtredende og definerende attributt. Slik er det med årets prisvinner: Et intenst sanselig verk som tar oss med på en assosiativ reise gjennom kjent og ukjent landskap, der strømmen av auditive og visuelle inntrykk vekker minner i oss fra eksotiske steder vi aldri har besøkt, men som vi likevel klart kjenner igjen lukten og fornemmelsen av.

    Årets pris for beste audiovisuell design går til Verdensteatret."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 21.06.2015, http://heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1367

Nominerte (7)
  • David Lejard-Ruffet

    Yngvild Aspeli, David Farine og David Lejard-Ruffet ble nominert for visuell design til Aske av Yngvild Aspeli og Plexus Polaire, regi Yngvild Aspeli, i samarbeid med Figurteateret i Nordland og Nord-Trøndelag Teater:

    "Yngvild Aspeli er skuespiller, regissør og figurmaker. Hun er utdannet ved Ecole Jacques Lecoq i Paris og Ecole Nationale Supérieure des Arts de la Marionette i Charleville-Mézières og arbeider med base i Frankrike. Yngvild Aspeli har spesialisert seg på visuelt teater og har samarbeidet med kompanier i Norge, Frankrike og England. Hun har laget forestillingene Signaler (2011), Opera Opaque (2013) og fjorårets Aske, som hadde premiere på Figurteatret i Nordland, Stamsund, før turneen i Nord-Trøndelag Teaters regi."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

  • David Farine

    Yngvild Aspeli, David Farine og David Lejard-Ruffet ble nominert for visuell design til Aske av Yngvild Aspeli og Plexus Polaire, regi Yngvild Aspeli, i samarbeid med Figurteateret i Nordland og Nord-Trøndelag Teater:

    "Yngvild Aspeli er skuespiller, regissør og figurmaker. Hun er utdannet ved Ecole Jacques Lecoq i Paris og Ecole Nationale Supérieure des Arts de la Marionette i Charleville-Mézières og arbeider med base i Frankrike. Yngvild Aspeli har spesialisert seg på visuelt teater og har samarbeidet med kompanier i Norge, Frankrike og England. Hun har laget forestillingene Signaler (2011), Opera Opaque (2013) og fjorårets Aske, som hadde premiere på Figurteatret i Nordland, Stamsund, før turneen i Nord-Trøndelag Teaters regi."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

  • Erik Hedin

    Erik Hedin, Reinhard Traub og Per Christian Revholt ble nominert for audiovisuell design til Et drømspill av August Strindberg, regi Calixto Bieito, Nationaltheatret:

    "Erik Hedin er utdannet lyddesigner og komponist ved Dramatiska Institutet i Stockholm (2006). Han har medvirket i en rekke produksjoner i Sverige og Norge, blant annet Mitt namn er Rachel Corrie på Det Norske Teatret, Peer Gynt på Rogaland Teater og Onkel Vanja på Nationaltheatret.

    Reinhard Traub har arbeidet som lysdesigner siden 1985 og hatt oppdrag på en lang rekke opera- og teaterhus i Tyskland og andre land. Over 300 operaoppsetninger er det blitt - blant annet som fast lysdesigner ved operahusene i Zürich, Salzburg, Brüssel, Hamburg og de senere årene i Staatstheater Stuttgart.

    Per Christian Revholt har vært Nationaltheatrets faste kapellmester siden 1987, og har hatt det musikalske ansvaret for svært mange oppsetninger der, blant annet Peer Gynt, Tolvskillingsoperaen, Fanny og Alexander og Onkel Vanja. Revholt har også hatt engasjementer ved de fleste av landets teatre og fikk Heddaprisen for tilrettelegging og fremføring av musikken til Tolvskillingsoperaen på Riksteatret/Teatret Vårt i 2007."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

  • Reinhard Traub

    Erik Hedin, Reinhard Traub og Per Christian Revholt ble nominert for audiovisuell design til Et drømspill av August Strindberg, regi Calixto Bieito, Nationaltheatret:

    "Erik Hedin er utdannet lyddesigner og komponist ved Dramatiska Institutet i Stockholm (2006). Han har medvirket i en rekke produksjoner i Sverige og Norge, blant annet Mitt namn er Rachel Corrie på Det Norske Teatret, Peer Gynt på Rogaland Teater og Onkel Vanja på Nationaltheatret.

    Reinhard Traub har arbeidet som lysdesigner siden 1985 og hatt oppdrag på en lang rekke opera- og teaterhus i Tyskland og andre land. Over 300 operaoppsetninger er det blitt - blant annet som fast lysdesigner ved operahusene i Zürich, Salzburg, Brüssel, Hamburg og de senere årene i Staatstheater Stuttgart.

    Per Christian Revholt har vært Nationaltheatrets faste kapellmester siden 1987, og har hatt det musikalske ansvaret for svært mange oppsetninger der, blant annet Peer Gynt, Tolvskillingsoperaen, Fanny og Alexander og Onkel Vanja. Revholt har også hatt engasjementer ved de fleste av landets teatre og fikk Heddaprisen for tilrettelegging og fremføring av musikken til Tolvskillingsoperaen på Riksteatret/Teatret Vårt i 2007."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

  • Per Christian Revholt

    Erik Hedin, Reinhard Traub og Per Christian Revholt ble nominert for audiovisuell design til Et drømspill av August Strindberg, regi Calixto Bieito, Nationaltheatret:

    "Erik Hedin er utdannet lyddesigner og komponist ved Dramatiska Institutet i Stockholm (2006). Han har medvirket i en rekke produksjoner i Sverige og Norge, blant annet Mitt namn er Rachel Corrie på Det Norske Teatret, Peer Gynt på Rogaland Teater og Onkel Vanja på Nationaltheatret.

    Reinhard Traub har arbeidet som lysdesigner siden 1985 og hatt oppdrag på en lang rekke opera- og teaterhus i Tyskland og andre land. Over 300 operaoppsetninger er det blitt - blant annet som fast lysdesigner ved operahusene i Zürich, Salzburg, Brüssel, Hamburg og de senere årene i Staatstheater Stuttgart.

    Per Christian Revholt har vært Nationaltheatrets faste kapellmester siden 1987, og har hatt det musikalske ansvaret for svært mange oppsetninger der, blant annet Peer Gynt, Tolvskillingsoperaen, Fanny og Alexander og Onkel Vanja. Revholt har også hatt engasjementer ved de fleste av landets teatre og fikk Heddaprisen for tilrettelegging og fremføring av musikken til Tolvskillingsoperaen på Riksteatret/Teatret Vårt i 2007."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

  • Yngvild Aspeli

    Yngvild Aspeli, David Farine og David Lejard-Ruffet ble nominert for visuell design til Aske av Yngvild Aspeli og Plexus Polaire, regi Yngvild Aspeli, i samarbeid med Figurteateret i Nordland og Nord-Trøndelag Teater:

    "Yngvild Aspeli er skuespiller, regissør og figurmaker. Hun er utdannet ved Ecole Jacques Lecoq i Paris og Ecole Nationale Supérieure des Arts de la Marionette i Charleville-Mézières og arbeider med base i Frankrike. Yngvild Aspeli har spesialisert seg på visuelt teater og har samarbeidet med kompanier i Norge, Frankrike og England. Hun har laget forestillingene Signaler (2011), Opera Opaque (2013) og fjorårets Aske, som hadde premiere på Figurteatret i Nordland, Stamsund, før turneen i Nord-Trøndelag Teaters regi."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

  • Verdensteatret

    Verdensteatret ble nominert for audiovisuell design til Broen over gjørme, co-produsert av Black Box Teater, BIT Teatergarasjen, Henie Onstad kunstsenter og Ultima:

    "Verdensteatret består av kunstnere fra mange forskjellige kunstgrener og profesjoner. De har utviklet et helt eget, komplekst audiovisuelt uttrykk, der fremtredende lydlandskap blander seg med skulpturell scenografi og biter av skjør, menneskelig fortelling. Gruppen beskriver selv arbeidet med sitt verk Broen over gjørme som 'en risikabel balansegang - som å gå over en bro som bygges og faller samtidig'."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

Beste kvinnelige medspiller

Vinnere
  • Lena Kristin Ellingsen

    Lena Kristin Ellingsen fikk prisen for rollene som Belinda og heksa i Musikklab vol. 4: Dido + Aeneas av Henry Purcell og Nahum Tate, regi Sigrid Strøm Reibo, Torshovteatret/Nationaltheatret i samarbeid med Den Norske Opera og Ballett:

    "Vinneren av prisen for beste kvinnelige medspiller kjennetegnes av en scenisk utstråling som både speiler og utdyper handlingen. I rolletolkningen lykkes hun med en særpreget og rolig tilstedeværelse som både skaper et eget scenisk rom og lar publikum se handlingen gjennom henne. Med uanstrengt musikalitet i en krevende utfordring står hun fram som en verdig vinner.

    Prisen for beste kvinnelige medspiller går til Lena Kristin Ellingsen."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 21.06.2015, http://heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1367

Nominerte (3)
  • Lena Kristin Ellingsen

    Lena Kristin Ellingsen ble nominert for rollene som Belinda og heksa i Musikklab vol. 4: Dido + Aeneas av Henry Purcell og Nahum Tate, regi Sigrid Strøm Reibo, Torshovteatret/Nationaltheatret i samarbeid med Den Norske Opera og Ballett:

    "Lena Kristin Ellingsen er utdannet ved Bårdar Akademiets musikkteater- og artistlinje (1999-2001) og Statens Teaterhøgskole (2001-2004). Hun har siden den gang tolket roller ved en rekke teatre. På Hålogaland Teater spilte hun Hjørdis i Ibsens Hærmennene på Helgeland, på Teatret Vårt spilte hun Unn i Vesaas' Is-slottet, på Det Norske Teatret Maria Victoria Farnes i Which Witch, på Riksteatret Polly Peachum i Tolvskillingsoperaen, og på Oslo Nye Teater Wendla i Spring Awakening. På Nationaltheatret har hun blant annet spilt Rada i Rockeulven før rollene på Torshovteatret i En får væra som en er - En Ole Ivars musikal, Petrine i Ungen og i nominerte Dido + Aeneas."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

  • Stine Fevik

    Stine Fevik ble nominert for sin medvirkning i Apokalypse da av Rebekka/Huy, Black Box Teater:

    "Stine Fevik er utdannet ved Teaterhøgskolen i Nord-Trøndelag. Som avgangselev (2012) sto hun for produksjonen Jeg ser munnen din bevege seg opp og ned - en monolog. Hun var også sentral i eksamensforestillingen Forget me not, som med Compagnie Philippe Genty reiste på turné i mange europeiske land og hadde framførelser blant annet under Festspillene i Nord-Norge. Scenekunst.nos anmelder Anne Helgesen skrev blant annet: 'Hvis det utdannes mange slike som Stine Fevik, kommer de til å revolusjonere norsk teater, og i særdeleshet Den kulturelle skolesekken.' Til Apokalypse da på Black Box Teater har Rebekka/Huy utformet teksten i samarbeid med ensemblet."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

  • Renate Reinsve

    Renate Reinsve ble nominert for rollen som Maja i Når vi døde våkner av Henrik Ibsen, regi Tyra Tønnessen, Trøndelag Teater:

    "Renate Reinsve er utdannet skuespiller fra Teaterhøgskolen og debuterte på Trøndelag Teater i oppsetningen av Peer Gynt i 2013. Siden har oppgavene kommet tett, blant annet spilte Renate lærerinnen i Dürrenmatts Besøk av gammel dame. Denne rollen ga henne fjorårets Heddapris for Beste kvinnelige medspiller. Hun har etter den tid hatt to Ibsenroller, som Maja i Når vi døde våkner, som hun nå er nominert for, og Fru Rita Allmers i Lille Eyolf. På Renates rolleliste står også Kierlighed uden strømper (en ilesesettelse) og vårens aktuelle Büchner-oppsetning Leonce og Lena."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

Beste kvinnelige skuespiller

Vinnere
  • Marie Blokhus

    Marie Blokhus vant prisen for rollen som Allis i Fugletribunalet av Agnes Ravatn, regi Marit Moum Aune, Det Norske Teatret:

    "Vinneren av Heddaprisen for beste kvinnelige skuespiller viser et sjeldent mot, og en sjelden evne, til å blottstille seg selv i den figuren hun portretterer. Hun får prisen for en usedvanlig nyanserik tolkning av en skikkelses indre tanker og følelser. Dette vitner ikke bare om en dyp forståelse av figuren hun bringer til live, men viser også en særegen evne til å være ærlig og åpen i sin formidling.

    Prisen for beste kvinnelige skuespiller går til Marie Blokhus."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 21.06.2015, http://heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1367

Nominerte (3)
  • Marianne Holter

    Marianne Holter ble nominert for rollen som Veronica i Blodig alvor av Yasmina Reza, regi Audny Chris Holsen, Rogaland Teater:

    "Marianne Holter startet sin karriere ved Rogaland Teater i 1996 og har siden hatt en lang rekke krevende roller som spenner over et bredt spekter. Hun har blant annet vært Natasja i Dostojevskis Forbrytelse og straff og Gudrun i Mamma, meg og menn av Arne Lygre. Hun mestret den krevende, ikke minst sanglig, hovedrollen i Cartwrights Fugl Fønix! og spilte i Rogaland Teaters Heddaprisvinnende prosjekt Mann = Mann av Bertolt Brecht. Hennes senere roller er blant annet i oppsetningene FestenMisantropenTeaterkonsert BeethovenLille Eyolf og nå nominerte Blodig alvor."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

  • Silje Lundblad

    Silje Lundblad ble nominert for rollen som Maria Rainer i The Sound of Music av Richard Rodgers, Oscar Hammerstein II, Howard Lindsay og Russel Crouse, regi Ronny Danielsson, Trøndelag Teater:

    "Silje Lundblad fikk, etter utdannelse ved Statens Teaterhøgskole (2004-2007), sin debut på Trøndelag Teater, hvor hun spilte flere roller i samtidsmusikalen Ingen nordmenn savnet. Senere kom store musikaloppgaver i tur og orden: Sally Bowles i Cabaret, Roxy Hart i Chicago, Wendla i Spring Awakening og Josefine i Bør Børson jr., før årets Maria i The Sound of Music. Mellom musikaloppgavene har Silje Lundblad også hatt sentrale roller i Trøndelag Teaters øvrige program, blant annet tittelrollen i Antigone, Lizzi i Ligge i grønne enger og Nille i Jeppe på Bjerget."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

  • Marie Blokhus

    Marie Blokhus ble nominert for rollen som Allis i Fugletribunalet av Agnes Ravatn, regi Marit Moum Aune, Det Norske Teatret:

    "Marie Blokhus gikk ut fra Statens Teaterhøgskole i 2010 og debuterte samme år i Jon Fosses Unge Werthers lidingar** på Det Norske Teatret. Der har hun etter den tid hatt en lang rekke oppgaver med stor variasjon - fra rampegutt m.m. i Shockheaded Peter til tittelrollen i Hamlet. Denne våren er hun aktuell i fire sentrale roller på Det Norske Teatret. Marie Blokhus er medlem i det frie teaterkompaniet Asklepios Hane. I 2014 vant hun Kanonprisen som beste kvinnelige filmskuespiller for hovedrollen i Rune Denstad Langlos film Jag etter vind."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

    **Goethe i oversettelse av Fosse, Scenewebs kommentar.

Beste mannlige medspiller

Vinnere
  • Espen Skjønberg

    Espen Skjønberg fikk prisen for rollen som Ivan Tsjebutykin i Tre søstre av Anton Tsjekhov, regi Hanne Tømta, Nationaltheatret:

    "En vellykket forestilling er avhengig av at skuespillerne våger å by hverandre på energi. Noen har evnen til å gjøre den energien elektrisk. Samtidig lykkes prisvinneren i å gi sin skikkelse et eget hemmelig liv. Årets vinner har en intensitet som gir rollen han spiller en ny mening. Det er en evne han har utviklet og foredlet gjennom et langt, svært langt, skuespillerliv.

    Prisen for årets beste mannlige medspiller går til Espen Skjønberg."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 21.06.2015, http://heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1367

Nominerte (3)
  • Kenneth Homstad

    Kenneth Homstad ble nominert for sin medvirkning i Blue Motell av Lisa Lie og PONR, regi Lisa Lie, co-produsert av Trøndelag Teater, Black Box Teater, BIT Teatergarasjen og Turteatern/MDT:

    "Kenneth Homstad er utdannet fra Teaterhøyskolen i Amsterdam. Han har samarbeidet med performance- og scenekunstnere i Norge, Nederland og Danmark (bl.a. Blood for Roses, Inge Roseboom, Germaine Kruip) og hatt oppgaver ved Det Norske Teatret og Den Nationale Scene. På Trøndelag Teater debuterte han i Lisa Lies Blue Motell. Senere har Homstad hatt sentrale oppgaver på Trøndelag Teater, i Adrian PosepiltMoby DickDager under og Lille Eyolf. Kenneth Homstad har også iscenesatt egne forestillinger ved Het Veem Theater i Amsterdam."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

  • Espen Skjønberg

    Espen Skjønberg ble nominert for rollen som Ivan Tsjebutykin i Tre søstre av Anton Tsjekhov, regi Hanne Tømta, Nationaltheatret:

    "Espen Skjønberg er norsk teaters grand old man; hans merittliste - som starter på Chat Noir og Stavanger Teater i 1945 - teller mer enn 70 roller, bare på Nationaltheatret. I lengre perioder har han arbeidet ved Oslo Nye Teater og Det Norske Teatret, og han har gjestespilt ved landets regionteatre. Han har også gjestet britiske og amerikanske scener med Ibsen- og Shakespeare-roller. Han er nå aktuell i Nationaltheatrets Tre søstre. På samme teater spilte han også Tsjekhov i 1988, i Kirsebærhaven. Espen Skjønberg har for sine film- og teaterroller vunnet en rekke priser i inn- og utland. I 2005 fikk han Heddajuryens ærespris sammen med Toralv Maurstad."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

  • Nader Khademi

    Nader Khademi ble nominert for rollen som brudgommen med flere i Peer Gynt av Henrik Ibsen, regi Alexander Mørk-Eidem, Nationaltheatret:

    "Nader Khademi er utdannet ved Statens teaterhøgskole (2007 – 2011) og ble i 2011 fast ansatt ved Nationaltheatret. Tidligere har han blant annet spilt Axel i Line Knutzons Først blir man jo født på Studentteatret Chateau Neuf og i Lærere for livet på Oslo Nye Teater. På Nationaltheatret har han spilt Ric i Baby og Malik i Demoner, i tillegg til roller i Twilight BarHåndtering i Spokane og Ronja Røverdatter."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

Beste mannlige skuespiller

Vinnere
  • Torbjørn Eriksen

    Torbjørn Eriksen fikk prisen for rollen som Hamlet i Hamlet av William Shakespeare, regi Kjersti Horn, Rogaland Teater:

    "En mannlig hovedrolle har ofte definisjonsmakten i forestillingen. Slik er det i svært stor grad med årets prisvinner som med sin intense tilstedeværelse gir en særlig troverdighet til rollen. Han henvender seg direkte til publikum, og med en kombinasjon av inderlighet og harme gir han overraskende aktualitet til innholdet. Kompromissløst og enkelt formidler han en omfattende og komplisert tekst og gir ordene tyngde og tydelighet gjennom refleksjon og nølende ettertanke.

    Årets pris for beste mannlige skuespiller går til Torbjørn Eriksen."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 21.06.2015, http://heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1367

Nominerte (3)
  • Torbjørn Eriksen

    Torbjørn Eriksen ble nominert for rollen som Hamlet i Hamlet av William Shakespeare, regi Kjersti Horn, Rogaland Teater:

    "Torbjørn Eriksen er utdannet ved Statens Teaterhøgskole (2000 - 2003). Siden den gang har han delt sin tid mellom Rogaland Teater i Stavanger og Det Norske Teatret i Oslo. I Stavanger hadde han mange roller i spennet mellom Jon Fosses Dei døde hundane (2004) og Kaizers Orchestra-musikalen Sonny (2011). I 2006 ble Eriksen ansatt ved Det Norske Teatret, hvor han blant annet har tolket roller i Shakespeares Richard II og Richard III. I 2014 gjestet han Rogaland Teater i tittelrollen i Hamlet, som han nå er nominert for. Torbjørn Eriksen fikk i 2012 Heddaprisen for beste medspiller i rollen som Orin Mannon i Eugene O'Neills Sorga kler Elektra."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

  • Bjarte Hjelmeland

    Bjarte Hjelmeland ble nominert for rollen som Argan i Hypokonderen (Den innbilt syke) av Molière, regi Kim Bjarke, Oslo Nye Teater:

    "Bjarte Hjelmeland begynte ved Oslo Nye Teater etter utdannelsen fra Statens Teaterhøgskole (1992). Året etter var han å finne på Nationaltheatret. Blant mer enn 30 roller på dette teatret nevnes Mackie i Brecht/Weills Tolvskillingsoperaen og tittelrollen i Holbergs Jeppe på Bjerget. I perioden 1996-98 var Hjelmeland med i den kunstneriske ledelsen ved Torshovteatret. I perioden 2008-2011 var han spillende teatersjef ved Den Nationale Scene i hjembyen Bergen med blant annet La Cage aux Folles som et av høydepunktene på programmet. Han har også hatt suksess med en rekke regioppgaver. Hjelmeland har gjestespilt ved de fleste av landets teatre og har nylig turnert landet rundt med humorshowet Gu' kor gøy!, som i likhet med Hypokonderen er et eksempel på Hjelmelands årelange samarbeid med den danske regissøren Kim Bjarke."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

  • Terje Strømdahl

    Terje Strømdahl ble nominert for rollen som Martin i Natten er dagens mor av Lars Norén, regi Kjersti Horn, Riksteatret og Nationaltheatret:

    "Terje Strømdahl startet ved Trøndelag Teater i 1982 etter utdannelse ved Statens Teaterhøgskole. Rollen i Margaret Johansens Du kan da ikke bare gå var blant utfordringene i den første perioden ved en scene han senere har gjestet, både som skuespiller - blant annet i rollen som Salieri i Peter Shaffers Amadeus (2001) og i oppsetningen av Peer Gynt (2013), hvor Strømdahl og Espen Klouman Høiner delte tittelrollen - og som regissør for Mistero Buffo (2011). Nationaltheatret var i mange år Strømdahls faste scene. Han spilte der en lang rekke roller, og hadde regien på Babettes gjestebud (2010)."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

Beste regi

Vinnere
  • Hanne Tømta

    Hanne Tømta fikk prisen for Tre søstre av Anton Tsjekhov, Nationaltheatret:

    "De store klassikere er kjente tekster. Kvaliteten er ubestridt, regissørens fallhøyde er derfor også stor. Prisvinneren i klassen for beste regi har med mange små, intelligente grep lykkes i å få fram tekstens kloke og mangetydige menneskelighet. Hennes grep gjør skuespillet med sitt brede rollegalleri friskt for oss, der er som vi ser en gammel kjenning for første gang.

    Prisen for beste regi går til Hanne Tømta."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 21.06.2015, http://heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1367

Nominerte (3)
  • Kjersti Horn

    Kjersti Horn ble nominert for Hamlet av William Shakespeare, Rogaland Teater:

    "Kjersti Horn er utdannet regissør fra Dramatiska Institutet i Stockholm (2003-2006). Hun har senere arbeidet ved et stort antall scener i Norden. Blant hennes øvrige oppsetninger kan nevnes Styrtet engel på Nationaltheatret, Jeg var Fritz Moen på Teater Manu/Riksteatret, Peer Gynt på Rogaland Teater, Folkeutrydning - eller leveren min er meningsløs på Den Nationale Scene, Valerie Solanas skal bli president i Amerika på Nationaltheatret, Dumb Show på Dramaten i Stockholm, Natta synger sine sånger, Moskva 7. oktober og Anna Karenina på Stockholms Stadsteater, samt Et Drömspel på Malmö Stadsteater og operaen Khairos ved Den Norske Opera og Ballett."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

  • Hanne Tømta

    Hanne Tømta ble nominert for Tre søstre av Anton Tsjekhov, Nationaltheatret:

    "Hanne Tømta er utdannet instruktør fra St. Petersburgs statlige teaterakademi (1992-98). Hun har vært teatersjef ved Nationaltheatret siden 2009. Før det ledet hun Rogaland Teater (2005-2009). Som regissør har hun signert en rekke forestillinger i ulike sjangre - senest En får væra som en er - en Ole Ivars musikal på Torshovteatret og Tre søstre på Nationaltheatret, Bakscenen. Et utvalg av hennes øvrige regiarbeider omfatter Heksene på Hålogaland Teater/Sogn og Fjordane Teater, Karlson på taket på Oslo Nye Teater, Pippi Langstrømpe på Den Nationale Scene, Kvinner på randen på Teatergarasjen, Bergen, Kalkunen på Centralteatret og Anna Karenina på Nationaltheatret."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

  • Tyra Tønnessen

    Tyra Tønnessen ble nominert for Når vi døde våkner av Henrik Ibsen, Trøndelag Teater:

    "Tyra Tønnessen er utdannet regissør fra Statens Teaterhøgskole (2000) og cand.mag. fra universitetene i Oslo og Trondheim. Hun har også en doktorgrad i skuespillerkunst fra KHiO (2009). Tyra Tønnessens regidebut var med Mutter Courage på Trøndelag Teater. På samme teater har hun senere hatt regien på Rock'n Roll Wolf og Besøk av gamme dame. Sistnevnte ga henne Heddaprisen for beste regi i 2014. Ved Hålogaland Teater har hun blant annet satt opp Dødsdansen og Et dukkehjem, og på Det Norske Teatret Skråninga. Tyra Tønnessen har undervist ved KHiO og har hatt oppdrag blant annet som produsent og scenograf. Som tekstforfatter har hun det siste året blant annet stått for forestillingene Julemiddag (Nationaltheatret) og Påfuglen (Trøndelag Teater)."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

Beste scenetekst

Vinnere
  • Alexander Mørk-Eidem

    Alexander Mørk-Eidem fikk prisen for sin bearbeidelse av Henrik Ibsens Peer Gynt, regi Alexander Mørk-Eidem, Nationaltheatret:

    "Hvor mye har man lov til å bearbeide en klassisk tekst? Svaret må bli så mye som man slipper unna med. Årets prisvinner har med frekkhetens nådegave bearbeidet, skrevet om og lagt til. Slik har han gjort en del av vår nasjonalarv til sin egen, med et resultat som er både ellevilt morsomt og sviende satirisk.

    Årets pris for beste scenetekst går til Alexander Mørk-Eidem."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 21.06.2015, http://heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1367

Nominerte (3)
  • Lisa Charlotte Baudouin Lie

    Lisa Lie og PONR ble nominert for sceneteksten til Blue Motell, regi Lisa Lie, co-produsert av Trøndelag Teater, Black Box Teater, BIT Teatergarasjen og Turteatern/MDT:

    "Lisa Lie er forfatter, regissør og performanceartist med utdannelse fra Akademi for Scenekunst i Fredrikstad, Skandinavisk teaterskole i København, Islands kunsthøgskole i Reykjavik og Stockholms Dramatiska Högskola. Hun har utgitt dikt og romanen Armløs slår tilbake. Gjennom sine arbeider med plattformen Pony of No Return og duoen Sons of Liberty har hun gjort seg sterkt gjeldende i norsk scenekunst. Blue Motell har hun karakterisert som en krysning mellom shamanistisk innvielsesritual og europeisk dannelsesreise. Sammen med en rekke kunstnere har hun samlet drømmer fra alle slags verdener og dimensjoner. Lisa Lie er husdramatiker på Dramatikkens hus."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

  • Alexander Mørk-Eidem

    Alexander Mørk-Eidem ble nominert for sin bearbeidelse av Henrik Ibsens Peer Gynt, regi Alexander Mørk-Eidem, Nationaltheatret:

    "Alexander Mørk-Eidem har sin regiutdannelse fra Statens Teaterhøgskole (1998) og har siden signert en lang rekke oppsetninger i Skandinavia. Han har vært fast tilknyttet Stockholms Stadsteater, hvor han blant annet har satt opp Djungelboken, Hedda Gabler, Tre søstre, Svek og Paraplyene i Cherbourg. I 2002 fikk han Heddaprisen for Ingenting om nattergalen på Det Norske Teatret. Ved Nationaltheatret har han blant annet satt opp Sporvogn til begjær, Kongsemnerne, Gjengangere og Himmelweg."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

  • Ole Johan Skjelbred

    Ole Johan Skjelbred ble nominert for sin dramatisering av Herman Melvilles Moby Dick, regi Ole Johan Skjelbred, Trøndelag Teater:

    "Ole Johan Skjelbred er utdannet ved Statens Teaterhøgskole (1998). Han har dramatisert, bearbeidet og oversatt en rekke stykker for flere teatre. På Trøndelag Teater hadde han i 2014 regien på Arne Lygres Dager under og Herman Melvilles Moby Dick. Det siste innebar en drastisk komprimering av Melvilles omfangsrike roman til en håndterlig teatertekst. Skjelbred har spilt mange roller på Nationaltheatret, noen eksempler er Osvald i Gjengangere, Eisenstein i Flaggermusen, Pjotr i Demoner - og sist i Jonas Corell Petersens Vi tygger på tidens knokler."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

Beste scenografi/kostymedesign

Vinnere
  • Bård Lie Thorbjørnsen

    Bård Lie Thorbjørnsen fikk prisen for scenografien til Når vi døde våkner av Henrik Ibsen, regi Tyra Tønnessen, Trøndelag Teater:

    "Scenografien skal være med på å underbygge forestillingens innhold og skape den nødvendige illusjonen. Riktig god er den når den er lite kunstverk i seg selv, en nyskapende og visuell opplevelse. Årets prisvinner har gjort dette til fulle ved å lage et enormt, innholdsrikt og stadig overraskende landskap som tar i bruk hele scenerommet til å synliggjøre og understreke stykkets handling, og der det i finalen skapes en illusjon som er like dramatisk som overraskende.

    Årets pris for beste scenografi går til Bård Lie Thorbjørnsen."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 21.06.2015, http://heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1367

Nominerte (4)
  • Bård Lie Thorbjørnsen

    Bård Lie Thorbjørnsen ble nominert for scenografien til Når vi døde våkner av Henrik Ibsen, regi Tyra Tønnessen, Trøndelag Teater:

    "Bård Lie Thorbjørnsen er scenograf og kostymedesigner med utdannelse fra Statens håndverks- og kunstindustriskole (2001). I sin hovedoppgave løste han sine første scenografioppdrag: Glassmenasjeriet (Statens Teaterhøgskole), Beograd-trilogien (Det Norske Teatret) og Mutter Courage (Trøndelag Teater). Sistnevnte ble Heddanominert; det ble også hans scenografi til Dødsdansen (Hålogaland Teater, 2003). I 2014 vant Thorbjørnsen Heddaprisen for scenografi/kostymedesign til Trøndelag Teaters Besøk av gammel dame. Han har blant annet scenografi/kostymedesign på Bikubesong og Juvikfolke på Det Norske Teatret og Fruen fra havet på Teatr Polski i Wroclaw, Polen."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

  • Ingo Krügler

    Rebecca Ringst og Ingo Krügler ble nominert for henholdsvis scenografi og kostymedesign til Et drømspill av August Strindberg, regi Calixto Bieito, Nationaltheatret:

    "Rebecca Ringst avsluttet studiene i scenografi og kostymedesign ved Kunsthøgskolen i Dresden i 2003. Hun begynte som videokunstner på produksjonen The Abduction from the Seraglio på Komische Oper Berlin. Siden 2008 har hun arbeidet som scenograf og har en lang rekke produksjoner bak seg i samarbeid med regissørene Calixto Bieito, Lisa Stöppler og Stefan Herheim.
    Ingo Krügler har sin utdannelse fra Central St. Martins College of Art and Design og Lette-Verein i Berlin. Han har arbeidet med dekor og kostymer ved alle de store teatrene i Wien. I tillegg har han blant annet arbeidet ved Opéra Bastille i Paris, operafestspillene ved den bayerske statsoperaen i München og ved festspillene i Salzburg. Han har samarbeidet med regissør Calixto Bieito i flere internasjonale produksjoner."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

  • Ida Ekblad

    Ida Ekblad ble nominert for scenografien til Konstellasjoner av Nick Payne, regi Peer Perez Øian, Nationaltheatret:

    "Ida Ekblad er en kunstner som arbeider inne flere sjangre - poesi, installasjon, foto, video, musikk, maleri og skulptur. Hun gikk ut fra Kunstakademiet, KHiO, i 2007, og har også studert ved Central St. Martins College of Art and Design i London og Mountain School of Arts i Los Angeles. Hun har markert seg med en rekke utstillinger både i Europa og USA."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

  • Rebecca Ringst

    Rebecca Ringst og Ingo Krügler ble nominert for henholdsvis scenografi og kostymedesign til Et drømspill av August Strindberg, regi Calixto Bieito, Nationaltheatret:

    "Rebecca Ringst avsluttet studiene i scenografi og kostymedesign ved Kunsthøgskolen i Dresden i 2003. Hun begynte som videokunstner på produksjonen The Abduction from the Seraglio på Komische Oper Berlin. Siden 2008 har hun arbeidet som scenograf og har en lang rekke produksjoner bak seg i samarbeid med regissørene Calixto Bieito, Lisa Stöppler og Stefan Herheim.
    Ingo Krügler har sin utdannelse fra Central St. Martins College of Art and Design og Lette-Verein i Berlin. Han har arbeidet med dekor og kostymer ved alle de store teatrene i Wien. I tillegg har han blant annet arbeidet ved Opéra Bastille i Paris, operafestspillene ved den bayerske statsoperaen i München og ved festspillene i Salzburg. Han har samarbeidet med regissør Calixto Bieito i flere internasjonale produksjoner."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

Særlig kunstnerisk innsats

I denne kategorien oppgis ikke nominerte.

Vinnere
  • Lisa Charlotte Baudouin Lie

    Lisa Lie fikk prisen for konsept, tekst og regi for Blue Motell:

    "Personen som i år tildeles prisen i kategorien for særlig kunstnerisk innsats er på mange måter et prakteksempel på den type kunstnerisk kraftanstrengelse som bør belønnes med denne prisen. Vinneren har hatt ideen, skrevet teksten og hatt regien på en sær og magisk forestilling som bergtok publikum. Vinneren belønnes med Heddapris for sin beundringsverdige utforskertrang, vilje og evne til å lage intelligent og morsom scenekunst spekket med underlige innsikter.

    Heddaprisen for særlig kunstnerisk innsats går til Lisa Lie for konsept, tekst og regi for Blue Motell."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 21.06.2015, http://heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1367

Årets barne/ungdomsforestilling

Vinnere
  • Trollmannen fra Oz

    Trollmannen fra Oz av L. Frank Baum, regi Hilde Brinchmann, Brageteatret:

    "Teatertilbudet til barn og unge kritiseres ofte for å være kunstnerisk lite ambisiøst og nyskapende: I stedet for eksperimenter velges det tradisjonelle, der publikum vet hva de får, og får det de tror de vil ha. Derfor er det gledelig at flere av årets nominerte på ulikt vis utfordrer våre forventninger til hva barne- og ungdomsteater er, og hvordan det kan gjøres. Årets prisvinner møtte barnas vitebegjær, nysgjerrighet og engasjement for teater med en usedvanlig modig åpenhet, uten å miste grepet om verken magi, regi eller handlingsforløp. En unik og eksklusiv teateropplevelse hvor et fysisk deltakende publikum fikk tildelt sin egen rolle i eventyret.

    Prisen for årets barne/ungdomsforestilling går til Trollmannen fra Oz."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 21.06.2015, http://heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1367

Nominerte (5)
  • Til fyret

    Klassikere for Kids vol. II: Til fyret av Virginia Woolf, regi Hildur Kristinsdottir, co-produsert av Black Box Teater, ble nominert:

    "Til fyret er andre del i teatertrilogien Klassikere for Kids. Den første, Faust for Kids, hadde premiere i 2012. Til fyret er basert på Virginia Woolfs roman fra 1927 med samme tittel. Det er i det ytre en forestilling om en families opplevelser i kystnaturen. Men det handler også om hva vi ser, om vi ser det samme - eller om vi alle opplever inntrykkene forskjellig."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

  • Påfuglen - En urettferdig musikal

    Påfuglen - en urettferdig musikal av Tyra Tønnessen og Jovan Pavlovic, regi Tyra Tønnessen, Trøndelag Teater, ble nominert:

    "Påfuglen er en eventyrmusikal hvor handlingen dreier seg om en fattig påfuglmamma og ungene hennes. Langt unna lever Labradoren med valpen sin i velstand. Det er to ulike verdener som konfronteres, og historien utvikles slik at den lett kan overføres til mange menneskers aktuelle problemer."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

  • Trollmannen fra Oz

    Trollmannen fra Oz av L. Frank Baum, regi Hilde Brinchmann, Brageteatret, ble nominert:

    "Trollmannen fra Oz ble i Hilde Brinchmanns dramatisering lagt opp som spektakulært vandreteater. Publikum følger Dorothy på en gård i Kansas og hennes vandring på den gule vei på leting etter Trollmannens slott. I denne forestillingen involveres publikum i historien, som derfor bare har plass til 30 på hver forestilling."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

  • Peer, du lyver!

    Peer, du lyver! av Toril Solvang, regi Jakob Höglund, Riksteatret, ble nominert:

    "Peer, du lyver! er en fri variasjon over norsk litteraturs mest kjente verk, Henrik Ibsens Peer Gynt, her i Toril Solvangs eventyrversjon. Her er Peer en gutt med store drømmer - og et sterkt ønske om å få en venn. De andre i klassen snur ryggen til, men Peer er - heller ikke i denne versjonen - den som gir seg så lett."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

  • Den uendelige historie

    Den uendelige historie av Michael Ende, regi Erlend Samnøen, Hålogaland Teater, ble nominert:

    "Den uendelige historie utspilles her i et univers hvor alt er mulig i en hyllest til fantasien. Forestillingen sikter mot hele familien. Historien er en klassiker innen fantasy-litteraturen, og er en suksess både som bok og film. Klassikeren er her oversatt og bearbeidet av Morten Espeland."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

Årets forestilling

Vinnere
  • Hamlet, prinsen av Danmark

    Hamlet av William Shakespeare, regi Kjersti Horn, Rogaland Teater:

    "Årets forestilling er nyskapende på et vis som vi sjelden opplever i teatret. Klassiske tekster skal som oftest aktualiseres, moderniseres og bearbeides for å tilpasses nye generasjoner. Årets prisvinner gjør det motsatte ved å gå tilbake til det opprinnelige. Gjennom en trofasthet mot originalmanuset viser den at det fortsatt er mulig å aktualisere og gi nytt liv til klassiske drama ved nettopp å stole på teksten og forfatteren, samtidig som innholdet gjennom god regi og fremragende spill gjøres tydelig og fattbart.

    Prisen for årets forestilling går til Hamlet."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 21.06.2015, http://heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1367

Nominerte (5)
  • Hamlet, prinsen av Danmark

    Hamlet av William Shakespeare, regi Kjersti Horn, Rogaland Teater, ble nominert:

    "Rogaland Teater feiret Shakespeares 450-årsjubileum med Kjersti Horns oppsetning av dramaet om den danske prins Hamlet og hans tidløse dilemma: 'Å være, eller ikke være...'. Hamlet er, i tillegg til å være Shakespeares meste kjente og mest spilte skuespill, også det lengste. I denne forestillingen har man valgt å sette opp Hamlet i fullversjon og la hele stykkets handling utspille seg."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

  • Når vi døde våkner

    Når vi døde våkner av Henrik Ibsen, regi Tyra Tønnessen, Trøndelag Teater, ble nominert:

    "Med denne oppsetningen søker regissør Tyra Tønnessen nye innfallsvinkler til vår største dramatikers kunstneriske epilog Når vi døde våkner (1899). Historien om den aldrende, berømte skulptøren Rubek og hans yngre kones opphold i norsk natur, kan blant annet oppleves som en allegori over en kunstner som opplever at han kanskje har forsømt livet til fordel for kunsten."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

  • Natten er dagens mor

    Natten er dagens mor av Lars Norén, regi Kjersti Horn, Riksteatret og Nationaltheatret, ble nominert:

    "Mor, far og to sønner. Vi møter en liten familie i det sjuskete hotellet de driver i Skåne sent på 1950-tallet. Det er vareopptelling, og den yngste sønnen David fyller 16 år. Slik er rammen for Lars Noréns fortettede drama Natten er dagens mor (1982), en moderne klassiker om skam, håp og kjærlighet. Her satt i scene av Kjersti Horn."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

  • Broen over Gjørme

    Broen over gjørme av Verdensteatret, co-produsert av Black Box Teater, BIT Teatergarasjen, Henie Onstad kunstsenter og Ultima, ble nominert:

    "Broen over gjørme karakteriseres som en hybrid mellom konsert, performance og installasjon, der hele rommet spilles som et polyfonisk, audiovisuelt instrument. Verdensteatrets kunstnere representerer ulike grener og samarbeider med eksperimentering som sentral drivkraft. Deres arbeider beveger seg ofte gjennom ulike former for landskap; flere geografier brer seg ut, ulike språk høres om hverandre, det er store sprang i tid og rom."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

  • Tre søstre

    Tre søstre av Anton Tsjekhov, regi Hanne Tømta, Nationaltheatret, ble nominert:

    "De tre søstrene Olga, Maria og Irina bor i en russisk provinsby sammen med sin bror Andrej og lengter tilbake til Moskva, der de vokste opp. Anton Tsjekhovs drama fra 1901 er en nådeløs og humoristisk skildring av hvordan Russlands privilegerte klasse famler etter mening. Dramaet skildrer en tidløs tilstand - uavhengig av tid og sted - her i Hanne Tømtas regi."

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 20.05.2015, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1306

Det finnes ingen vedlegg tilhørende dette objektet. Om du har bilder eller andre relevante vedlegg, kan du sende disse til oss på e-post: redaksjon@sceneweb.no
Rapportér feil eller mangler