Heddaprisen 2014

Årets barne/ungdomsforestilling

Juryen 2013/2014 besto av Gunnar Germundson (dramatiker), Amund Grimstad (teateranmelder i Klassekampen), Cliff Moustache (kunstnerisk leder, Nordic Black Theatre), Tora Optun, (scenekunstansvarlig i Natt og Dag), Vidar Sandem (skuespiller og dramatiker), Astrid Sletbakk (tidligere teateranmelder i VG) og Andreas Wiese (teateranmelder i Dagbladet).

KILDE:

Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.05.2014, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1215

Nominasjoner

Vinnere

  • Cirka Teater

    Hundre hemmeligheter av Anne Marit Sæther, regi Kjersti Haugen og Anne Marit Sæther, produsert av Cirka Teater, Trøndelag Teater, Riksteatret, Trondheim Voices/Midtnorsk Jazzsenter:

    "Pris for årets barne/ungdomsforestilling rommer et vidt og åpent felt. Det er nødvendigvis stor forskjell mellom forestillinger for de minste og for ungdom som nærmer seg et voksenliv. Årets prisvinner henvender seg til ungdom, men makter samtidig med et enkelt fortellergrep å skildre stadiene i et ungt liv, fra barndom til ungdom.

    Ved å smelte sammen en eventyrlig fabel og hverdagsliv, tas vi med på en ferd gjennom barndommen og deltar i hendelser som har formet barnets sinn og holdninger frem mot øyeblikket da en krise må håndteres - ikke av et uforstående barn, men av en reflektert ungdom. En slik forestilling som med eksistensielt alvor skildrer et barn i utvikling er sjelden kost i norsk teater.

    Prisen for årets barne/ungdomsforestilling går til Hundre hemmeligheter."

  • Trøndelag Teater

    Hundre hemmeligheter av Anne Marit Sæther, regi Kjersti Haugen og Anne Marit Sæther, produsert av Cirka Teater, Trøndelag Teater, Riksteatret, Trondheim Voices/Midtnorsk Jazzsenter:

    "Pris for årets barne/ungdomsforestilling rommer et vidt og åpent felt. Det er nødvendigvis stor forskjell mellom forestillinger for de minste og for ungdom som nærmer seg et voksenliv. Årets prisvinner henvender seg til ungdom, men makter samtidig med et enkelt fortellergrep å skildre stadiene i et ungt liv, fra barndom til ungdom.

    Ved å smelte sammen en eventyrlig fabel og hverdagsliv, tas vi med på en ferd gjennom barndommen og deltar i hendelser som har formet barnets sinn og holdninger frem mot øyeblikket da en krise må håndteres - ikke av et uforstående barn, men av en reflektert ungdom. En slik forestilling som med eksistensielt alvor skildrer et barn i utvikling er sjelden kost i norsk teater.

    Prisen for årets barne/ungdomsforestilling går til Hundre hemmeligheter."

  • Trondheim Voices

    Hundre hemmeligheter av Anne Marit Sæther, regi Kjersti Haugen og Anne Marit Sæther, produsert av Cirka Teater, Trøndelag Teater, Riksteatret, Trondheim Voices/Midtnorsk Jazzsenter:

    "Pris for årets barne/ungdomsforestilling rommer et vidt og åpent felt. Det er nødvendigvis stor forskjell mellom forestillinger for de minste og for ungdom som nærmer seg et voksenliv. Årets prisvinner henvender seg til ungdom, men makter samtidig med et enkelt fortellergrep å skildre stadiene i et ungt liv, fra barndom til ungdom.

    Ved å smelte sammen en eventyrlig fabel og hverdagsliv, tas vi med på en ferd gjennom barndommen og deltar i hendelser som har formet barnets sinn og holdninger frem mot øyeblikket da en krise må håndteres - ikke av et uforstående barn, men av en reflektert ungdom. En slik forestilling som med eksistensielt alvor skildrer et barn i utvikling er sjelden kost i norsk teater.

    Prisen for årets barne/ungdomsforestilling går til Hundre hemmeligheter."

  • Riksteatret

    Hundre hemmeligheter av Anne Marit Sæther, regi Kjersti Haugen og Anne Marit Sæther, produsert av Cirka Teater, Trøndelag Teater, Riksteatret, Trondheim Voices/Midtnorsk Jazzsenter:

    "Pris for årets barne/ungdomsforestilling rommer et vidt og åpent felt. Det er nødvendigvis stor forskjell mellom forestillinger for de minste og for ungdom som nærmer seg et voksenliv. Årets prisvinner henvender seg til ungdom, men makter samtidig med et enkelt fortellergrep å skildre stadiene i et ungt liv, fra barndom til ungdom.

    Ved å smelte sammen en eventyrlig fabel og hverdagsliv, tas vi med på en ferd gjennom barndommen og deltar i hendelser som har formet barnets sinn og holdninger frem mot øyeblikket da en krise må håndteres - ikke av et uforstående barn, men av en reflektert ungdom. En slik forestilling som med eksistensielt alvor skildrer et barn i utvikling er sjelden kost i norsk teater.

    Prisen for årets barne/ungdomsforestilling går til Hundre hemmeligheter."

  • Hundre hemmeligheter

    Hundre hemmeligheter av Anne Marit Sæther, regi Kjersti Haugen og Anne Marit Sæther, produsert av Cirka Teater, Trøndelag Teater, Riksteatret, Trondheim Voices/Midtnorsk Jazzsenter:

    "Pris for årets barne/ungdomsforestilling rommer et vidt og åpent felt. Det er nødvendigvis stor forskjell mellom forestillinger for de minste og for ungdom som nærmer seg et voksenliv. Årets prisvinner henvender seg til ungdom, men makter samtidig med et enkelt fortellergrep å skildre stadiene i et ungt liv, fra barndom til ungdom.

    Ved å smelte sammen en eventyrlig fabel og hverdagsliv, tas vi med på en ferd gjennom barndommen og deltar i hendelser som har formet barnets sinn og holdninger frem mot øyeblikket da en krise må håndteres - ikke av et uforstående barn, men av en reflektert ungdom. En slik forestilling som med eksistensielt alvor skildrer et barn i utvikling er sjelden kost i norsk teater.

    Prisen for årets barne/ungdomsforestilling går til Hundre hemmeligheter."

  • Anne Marit Sæther

    Hundre hemmeligheter av Anne Marit Sæther, regi Kjersti Haugen og Anne Marit Sæther, produsert av Cirka Teater, Trøndelag Teater, Riksteatret, Trondheim Voices/Midtnorsk Jazzsenter:

    "Pris for årets barne/ungdomsforestilling rommer et vidt og åpent felt. Det er nødvendigvis stor forskjell mellom forestillinger for de minste og for ungdom som nærmer seg et voksenliv. Årets prisvinner henvender seg til ungdom, men makter samtidig med et enkelt fortellergrep å skildre stadiene i et ungt liv, fra barndom til ungdom.

    Ved å smelte sammen en eventyrlig fabel og hverdagsliv, tas vi med på en ferd gjennom barndommen og deltar i hendelser som har formet barnets sinn og holdninger frem mot øyeblikket da en krise må håndteres - ikke av et uforstående barn, men av en reflektert ungdom. En slik forestilling som med eksistensielt alvor skildrer et barn i utvikling er sjelden kost i norsk teater.

    Prisen for årets barne/ungdomsforestilling går til Hundre hemmeligheter."

  • Kjersti Haugen

    Hundre hemmeligheter av Anne Marit Sæther, regi Kjersti Haugen og Anne Marit Sæther, produsert av Cirka Teater, Trøndelag Teater, Riksteatret, Trondheim Voices/Midtnorsk Jazzsenter:

    "Pris for årets barne/ungdomsforestilling rommer et vidt og åpent felt. Det er nødvendigvis stor forskjell mellom forestillinger for de minste og for ungdom som nærmer seg et voksenliv. Årets prisvinner henvender seg til ungdom, men makter samtidig med et enkelt fortellergrep å skildre stadiene i et ungt liv, fra barndom til ungdom.

    Ved å smelte sammen en eventyrlig fabel og hverdagsliv, tas vi med på en ferd gjennom barndommen og deltar i hendelser som har formet barnets sinn og holdninger frem mot øyeblikket da en krise må håndteres - ikke av et uforstående barn, men av en reflektert ungdom. En slik forestilling som med eksistensielt alvor skildrer et barn i utvikling er sjelden kost i norsk teater.

    Prisen for årets barne/ungdomsforestilling går til Hundre hemmeligheter."

  • Images (0)
  • Video (0)
  • Audio (0)
  • Files (0)

    Beste kvinnelige medspiller

    Juryen 2013/2014 besto av Gunnar Germundson (dramatiker), Amund Grimstad (teateranmelder i Klassekampen), Cliff Moustache (kunstnerisk leder, Nordic Black Theatre), Tora Optun, (scenekunstansvarlig i Natt og Dag), Vidar Sandem (skuespiller og dramatiker), Astrid Sletbakk (tidligere teateranmelder i VG) og Andreas Wiese (teateranmelder i Dagbladet).

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.05.2014, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1215

    Nominasjoner

    Vinnere

    • Besøk av gammel dame

      Renate Reinsve for rollen som lærer i Besøk av gammel dame av Friedrich Dürrenmatt, regi Tyra Tønnessen, produsert av Trøndelag Teater:

      "I en oppsetning med et svært stort persongalleri skal alle aktørene helst være tydelige og komplette personer. Men for å få til et godt ensemblespill, er det samtidig viktig at ingen medspiller blir større enn rollen tilsier. Dette er en hårfin balansegang, og den mestres til fulle av årets prisvinner.

      I denne absurde, men likevel ganske realistiske forestillingen blir menneskene stilt overfor eksistensielle utfordringer, og fra å være store humanister og prinsipielle i sine valg, ser vi hvordan de én etter én gir etter for penger og pragmatisme. Denne gradvise metamorfosen fremstilles med særlig stor innlevelse, tydelighet, komisk talent og fingerspissfølelse av prisvinneren.

      Årets pris for beste kvinnelige medspiller går til Renate Reinsve."

    • Renate Hansen Reinsve

      Renate Reinsve for rollen som lærer i Besøk av gammel dame av Friedrich Dürrenmatt, regi Tyra Tønnessen, produsert av Trøndelag Teater:

      "I en oppsetning med et svært stort persongalleri skal alle aktørene helst være tydelige og komplette personer. Men for å få til et godt ensemblespill, er det samtidig viktig at ingen medspiller blir større enn rollen tilsier. Dette er en hårfin balansegang, og den mestres til fulle av årets prisvinner.

      I denne absurde, men likevel ganske realistiske forestillingen blir menneskene stilt overfor eksistensielle utfordringer, og fra å være store humanister og prinsipielle i sine valg, ser vi hvordan de én etter én gir etter for penger og pragmatisme. Denne gradvise metamorfosen fremstilles med særlig stor innlevelse, tydelighet, komisk talent og fingerspissfølelse av prisvinneren.

      Årets pris for beste kvinnelige medspiller går til Renate Reinsve."

    Beste kvinnelige skuespiller

    Juryen 2013/2014 besto av Gunnar Germundson (dramatiker), Amund Grimstad (teateranmelder i Klassekampen), Cliff Moustache (kunstnerisk leder, Nordic Black Theatre), Tora Optun, (scenekunstansvarlig i Natt og Dag), Vidar Sandem (skuespiller og dramatiker), Astrid Sletbakk (tidligere teateranmelder i VG) og Andreas Wiese (teateranmelder i Dagbladet).

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.05.2014, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1215

    Nominasjoner

    Vinnere

    • Lulu

      Mariann Hole for rollen som Lulu i Lulu. Pandoras eske - en monstertragedie av Frank Wedekind, regi Victoria Meirik, produsert av Nationaltheatret:

      "Noen mener at de beste rolleprestasjonene er avhengig av det man kaller utstråling. Et bedre begrep er energi, den synlige energien på scenen. Rolleprestasjonene til alle de nominerte til prisen for beste kvinnelige skuespiller kjennetegnes av en slik energi, og av kontrollen av den.

      Teatret speiler samfunnet. Kvinnelige hovedroller dreier seg ofte om å definere egen identitet i en verden der menn er så alt for villige til å gjøre det for deg. Å være skuespiller handler også om å bli sett. Rollefiguren skapes av skuespilleren, men den kan bare leses av publikums blikk.

      Årets Heddaprisvinner gjorde nettopp dette spillet til kunst. Hennes rollefigur spiller ikke bare på sin attraktivitet, hun spiller på bevisstheten om sin rolle som begjært. Hun skaper en identitet fundert på både menns og publikums blikk. Hun utforsker sin frihet gjennom å insistere på den.

      Det er ikke seg selv hun kler av. Det er oss, der hun tvinger oss til å bli bevisst våre definerende blikk.

      Årets pris for beste kvinnelige skuespiller går til Mariann Hole."

    • Mariann Hole

      Mariann Hole for rollen som Lulu i Lulu. Pandoras eske - en monstertragedie av Frank Wedekind, regi Victoria Meirik, produsert av Nationaltheatret:

      "Noen mener at de beste rolleprestasjonene er avhengig av det man kaller utstråling. Et bedre begrep er energi, den synlige energien på scenen. Rolleprestasjonene til alle de nominerte til prisen for beste kvinnelige skuespiller kjennetegnes av en slik energi, og av kontrollen av den.

      Teatret speiler samfunnet. Kvinnelige hovedroller dreier seg ofte om å definere egen identitet i en verden der menn er så alt for villige til å gjøre det for deg. Å være skuespiller handler også om å bli sett. Rollefiguren skapes av skuespilleren, men den kan bare leses av publikums blikk.

      Årets Heddaprisvinner gjorde nettopp dette spillet til kunst. Hennes rollefigur spiller ikke bare på sin attraktivitet, hun spiller på bevisstheten om sin rolle som begjært. Hun skaper en identitet fundert på både menns og publikums blikk. Hun utforsker sin frihet gjennom å insistere på den.

      Det er ikke seg selv hun kler av. Det er oss, der hun tvinger oss til å bli bevisst våre definerende blikk.

      Årets pris for beste kvinnelige skuespiller går til Mariann Hole."

    Beste mannlige medspiller

    Juryen 2013/2014 besto av Gunnar Germundson (dramatiker), Amund Grimstad (teateranmelder i Klassekampen), Cliff Moustache (kunstnerisk leder, Nordic Black Theatre), Tora Optun, (scenekunstansvarlig i Natt og Dag), Vidar Sandem (skuespiller og dramatiker), Astrid Sletbakk (tidligere teateranmelder i VG) og Andreas Wiese (teateranmelder i Dagbladet).

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.05.2014, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1215

    Nominasjoner

    Vinnere

    • Mens vi ventar på Godot

      Sigmund Sæverud for rollen som Lucky i Mens vi ventar på Godot av Samuel Beckett, regi Bjørn Sundquist, produsert av Riksteatret og Det Norske Teatret:

      "Årets mannlige medspiller er en svært erfaren skuespiller som har vært med på det meste. Han var i sin tid med på å starte et av regionteatrene våre, og de erfaringene han der gjorde med å lage forståelig teater for andre enn de mest innvidde, har han til fulle tatt med seg i denne forestillingen.

      Å gjøre rollefigurer i det absurde teater tydelige og fattbare på scenen er en stor utfordring som årets prisvinner mestrer særdeles godt. Hans fremføring av monologen der det tilbakeholdte plutselig blir synlig, og der den umælende som tilsynelatende er uten substans, med ett står frem som et helt menneske, er en hel liten forestilling i seg selv.

      Årets pris for beste mannlige medspiller går til Sigmund Sæverud."

    • Sigmund Sæverud

      Sigmund Sæverud for rollen som Lucky i Mens vi ventar på Godot av Samuel Beckett, regi Bjørn Sundquist, produsert av Riksteatret og Det Norske Teatret:

      "Årets mannlige medspiller er en svært erfaren skuespiller som har vært med på det meste. Han var i sin tid med på å starte et av regionteatrene våre, og de erfaringene han der gjorde med å lage forståelig teater for andre enn de mest innvidde, har han til fulle tatt med seg i denne forestillingen.

      Å gjøre rollefigurer i det absurde teater tydelige og fattbare på scenen er en stor utfordring som årets prisvinner mestrer særdeles godt. Hans fremføring av monologen der det tilbakeholdte plutselig blir synlig, og der den umælende som tilsynelatende er uten substans, med ett står frem som et helt menneske, er en hel liten forestilling i seg selv.

      Årets pris for beste mannlige medspiller går til Sigmund Sæverud."

    Beste mannlige skuespiller

    Juryen 2013/2014 besto av Gunnar Germundson (dramatiker), Amund Grimstad (teateranmelder i Klassekampen), Cliff Moustache (kunstnerisk leder, Nordic Black Theatre), Tora Optun, (scenekunstansvarlig i Natt og Dag), Vidar Sandem (skuespiller og dramatiker), Astrid Sletbakk (tidligere teateranmelder i VG) og Andreas Wiese (teateranmelder i Dagbladet).

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.05.2014, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1215

    Nominasjoner

    Vinnere

    • Shockheaded Peter

      Vidar Magnussen for rollen som seremonimesteren i Shockheaded Peter av Julian Crouch og Phelim McDermott, regi Erik Ulfsby, produsert av Det Norske Teatret:

      "En av de virkelige vanskelige oppgavene en skuespiller kan ha, er å inngå en avtale med publikum om å spille på lag. Det er krevende, fordi et åpent publikumsfrieri straks vil bli avvist fra salen. I denne øvelsen kreves mer enn et solid talent. Her må skuespilleren balansere mellom stor faglig kunnskap og like stor faglig dyktighet. Et ikke så lite musikalsk gehør for timing er også en god hjelper.

      Denne toveis kommunikasjonen mellom scene og sal, pluss scenisk nærvær i samspill med de andre skuespillerne, er et uhyre vanskelig teatralt balansenummer uten sikkerhetsnett. Årets prisvinner gjennomførte dette krevende kunststykket fjellstøtt.

      Årets pris for beste mannlige skuespiller går til Vidar Magnussen."

    • Vidar Magnussen

      Vidar Magnussen for rollen som seremonimesteren i Shockheaded Peter av Julian Crouch og Phelim McDermott, regi Erik Ulfsby, produsert av Det Norske Teatret:

      "En av de virkelige vanskelige oppgavene en skuespiller kan ha, er å inngå en avtale med publikum om å spille på lag. Det er krevende, fordi et åpent publikumsfrieri straks vil bli avvist fra salen. I denne øvelsen kreves mer enn et solid talent. Her må skuespilleren balansere mellom stor faglig kunnskap og like stor faglig dyktighet. Et ikke så lite musikalsk gehør for timing er også en god hjelper.

      Denne toveis kommunikasjonen mellom scene og sal, pluss scenisk nærvær i samspill med de andre skuespillerne, er et uhyre vanskelig teatralt balansenummer uten sikkerhetsnett. Årets prisvinner gjennomførte dette krevende kunststykket fjellstøtt.

      Årets pris for beste mannlige skuespiller går til Vidar Magnussen."

    Særlig kunstnerisk innsats

    I kategorien for særlig kunstnerisk innsats foretar juryen ikke nominasjoner, men kårer vinner etter åpne kriterier. Denne prisen deles kun ut i særlige tilfeller.

    Juryen 2013/2014 besto av Gunnar Germundson (dramatiker), Amund Grimstad (teateranmelder i Klassekampen), Cliff Moustache (kunstnerisk leder, Nordic Black Theatre), Tora Optun, (scenekunstansvarlig i Natt og Dag), Vidar Sandem (skuespiller og dramatiker), Astrid Sletbakk (tidligere teateranmelder i VG) og Andreas Wiese (teateranmelder i Dagbladet).

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.05.2014, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1215

    Vinnere

    • Rogaland Teater

      Ensemblene i forestillingene Fruen fra havet og Perpleks på Rogaland Teater:

      "Juryen står fritt i om de ønsker å dele ut en Heddapris for særlig kunstnerisk innsats. I år ønsker juryen å dele ut en slik pris. Prisen går ikke til en regissør, scenograf eller dramatiker. Den går heller ikke til en enkelt skuespiller. Basert på to forestillinger ved ett og samme teater går prisen til skuespillerne samlet for deres ensemblespill.

      Juryen ønsker å hedre samspillet mellom skuespillerne; den kollektive prestasjonen som løfter den enkeltes sterke rolleprestasjon til teateropplevelser av særlig kvalitet og verdi. En av forestillingene er en klassiker, den andre er et moderne stykke. I begge tilfeller så vi i samspillet en renhet og naturlighet som forutsetter raushet og trygghet i ensemblet. Det fellesskapet er teatrets forutsetning.

      Prisen for særlig kunstnerisk innsats går til ensemblene i forestillingene Fruen fra havet og Perpleks på Rogaland Teater."

    • Perpleks

      Ensemblene i forestillingene Fruen fra havet og Perpleks på Rogaland Teater:

      "Juryen står fritt i om de ønsker å dele ut en Heddapris for særlig kunstnerisk innsats. I år ønsker juryen å dele ut en slik pris. Prisen går ikke til en regissør, scenograf eller dramatiker. Den går heller ikke til en enkelt skuespiller. Basert på to forestillinger ved ett og samme teater går prisen til skuespillerne samlet for deres ensemblespill.

      Juryen ønsker å hedre samspillet mellom skuespillerne; den kollektive prestasjonen som løfter den enkeltes sterke rolleprestasjon til teateropplevelser av særlig kvalitet og verdi. En av forestillingene er en klassiker, den andre er et moderne stykke. I begge tilfeller så vi i samspillet en renhet og naturlighet som forutsetter raushet og trygghet i ensemblet. Det fellesskapet er teatrets forutsetning.

      Prisen for særlig kunstnerisk innsats går til ensemblene i forestillingene Fruen fra havet og Perpleks på Rogaland Teater."

    • Fruen fra havet

      Ensemblene i forestillingene Fruen fra havet og Perpleks på Rogaland Teater:

      "Juryen står fritt i om de ønsker å dele ut en Heddapris for særlig kunstnerisk innsats. I år ønsker juryen å dele ut en slik pris. Prisen går ikke til en regissør, scenograf eller dramatiker. Den går heller ikke til en enkelt skuespiller. Basert på to forestillinger ved ett og samme teater går prisen til skuespillerne samlet for deres ensemblespill.

      Juryen ønsker å hedre samspillet mellom skuespillerne; den kollektive prestasjonen som løfter den enkeltes sterke rolleprestasjon til teateropplevelser av særlig kvalitet og verdi. En av forestillingene er en klassiker, den andre er et moderne stykke. I begge tilfeller så vi i samspillet en renhet og naturlighet som forutsetter raushet og trygghet i ensemblet. Det fellesskapet er teatrets forutsetning.

      Prisen for særlig kunstnerisk innsats går til ensemblene i forestillingene Fruen fra havet og Perpleks på Rogaland Teater."


    Beste scenetekst

    Heddaprisens scenetekstkategori var ny i 2014.

    Juryen 2013/2014 besto av Gunnar Germundson (dramatiker), Amund Grimstad (teateranmelder i Klassekampen), Cliff Moustache (kunstnerisk leder, Nordic Black Theatre), Tora Optun, (scenekunstansvarlig i Natt og Dag), Vidar Sandem (skuespiller og dramatiker), Astrid Sletbakk (tidligere teateranmelder i VG) og Andreas Wiese (teateranmelder i Dagbladet).

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.05.2014, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1215

    Nominasjoner

    Vinnere

    • Coelacanth

      Alan Lucien Øyen og Andrew Wale for manus til Coelacanth, regissert av Alan Lucien Øyen, produsert av Winter Guests, Festspillene i Bergen, Den Norske Opera & Ballett, Carte Blanche, Riksteatret:

      "Teatret har til oppgave å fortelle historier. Hvor herlig ville det vel ikke være å se en forestilling som inneholder det meste en teatertekst kan romme: Virkelighet og fiksjon, alvor og humor. I tillegg nærbilder av enkeltpersoner og innsyn i det innfløkte samspillet mellom mennesker. Og tenk om denne historien også rommet en fortelling om det å lage denne forestillingen, alt presentert med taleteater, med dans, og med musikk og fantasieggende scenografi.

      Årets mottaker av Heddapris for beste scenetekst har skapt nettopp en slik bunnløs skattekiste, en scenefortelling man kunne ønske ikke ville ta slutt. Forestillingen er som en reise med utallige avstikkere fra reiseruten uten at målet noen gang tapes av syne.

      Prisen for beste scenetekst går til Alan Lucien Øyen og Andrew Wale."

    • Alan Lucien Øyen

      Alan Lucien Øyen og Andrew Wale for manus til Coelacanth, regissert av Alan Lucien Øyen, produsert av Winter Guests, Festspillene i Bergen, Den Norske Opera & Ballett, Carte Blanche, Riksteatret:

      "Teatret har til oppgave å fortelle historier. Hvor herlig ville det vel ikke være å se en forestilling som inneholder det meste en teatertekst kan romme: Virkelighet og fiksjon, alvor og humor. I tillegg nærbilder av enkeltpersoner og innsyn i det innfløkte samspillet mellom mennesker. Og tenk om denne historien også rommet en fortelling om det å lage denne forestillingen, alt presentert med taleteater, med dans, og med musikk og fantasieggende scenografi.

      Årets mottaker av Heddapris for beste scenetekst har skapt nettopp en slik bunnløs skattekiste, en scenefortelling man kunne ønske ikke ville ta slutt. Forestillingen er som en reise med utallige avstikkere fra reiseruten uten at målet noen gang tapes av syne.

      Prisen for beste scenetekst går til Alan Lucien Øyen og Andrew Wale."

    • Andrew Wale

      Alan Lucien Øyen og Andrew Wale for manus til Coelacanth, regissert av Alan Lucien Øyen, produsert av Winter Guests, Festspillene i Bergen, Den Norske Opera & Ballett, Carte Blanche, Riksteatret:

      "Teatret har til oppgave å fortelle historier. Hvor herlig ville det vel ikke være å se en forestilling som inneholder det meste en teatertekst kan romme: Virkelighet og fiksjon, alvor og humor. I tillegg nærbilder av enkeltpersoner og innsyn i det innfløkte samspillet mellom mennesker. Og tenk om denne historien også rommet en fortelling om det å lage denne forestillingen, alt presentert med taleteater, med dans, og med musikk og fantasieggende scenografi.

      Årets mottaker av Heddapris for beste scenetekst har skapt nettopp en slik bunnløs skattekiste, en scenefortelling man kunne ønske ikke ville ta slutt. Forestillingen er som en reise med utallige avstikkere fra reiseruten uten at målet noen gang tapes av syne.

      Prisen for beste scenetekst går til Alan Lucien Øyen og Andrew Wale."

    Beste regi

    Juryen 2013/2014 besto av Gunnar Germundson (dramatiker), Amund Grimstad (teateranmelder i Klassekampen), Cliff Moustache (kunstnerisk leder, Nordic Black Theatre), Tora Optun, (scenekunstansvarlig i Natt og Dag), Vidar Sandem (skuespiller og dramatiker), Astrid Sletbakk (tidligere teateranmelder i VG) og Andreas Wiese (teateranmelder i Dagbladet).

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.05.2014, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1215

    Nominasjoner

    Vinnere

    • Besøk av gammel dame

      Tyra Tønnessen for regien på Ekte kjærlighet. Fritt etter Camilla Collett av Tyra Tønnessen, produsert av Agder Teater og Besøk av gammel dame av Friedrich Dürrenmatt, produsert av Trøndelag Teater:

      "God regi krever en klar idé. Den krever et helhetlig konsept. Den krever et lesbart, unikt og tilgjengelig scenisk uttrykk for nettopp dette konseptet. Regissøren må ta tak i materialet, elte og forme det. Så kommer første leseprøve og prosessen må begynne på nytt, denne gangen som et felles arbeid. Når ikke konseptet frem til, og inn i, skuespillerne, kommer det aldri frem til publikum.

      Dette er ingen enkel prosess. Friksjon skaper varme. I smeltedigelen en prøvetid kan være skal regissørens ideer stå sin prøve, samtidig som stykke og roller skal gis til skuespillerne.

      Mottakeren av årets regipris demonstrerer en sterk vilje. Hennes forestillinger dokumenterer grundig og særpreget arbeid, kontroll over både helhet og detaljer, enten regien er tilpasset teksten eller teksten formet til regi-ideen.

      Regiprisen gis i år til en instruktør, ikke for ett, men for to regiarbeider, som sammen demonstrerer spennet i regissørens ambisjoner og kompetanse.
      Årets regipris går til Tyra Tønnessen."

    • Ekte kjærlighet

      Tyra Tønnessen for regien på Ekte kjærlighet. Fritt etter Camilla Collett av Tyra Tønnessen, produsert av Agder Teater og Besøk av gammel dame av Friedrich Dürrenmatt, produsert av Trøndelag Teater:

      "God regi krever en klar idé. Den krever et helhetlig konsept. Den krever et lesbart, unikt og tilgjengelig scenisk uttrykk for nettopp dette konseptet. Regissøren må ta tak i materialet, elte og forme det. Så kommer første leseprøve og prosessen må begynne på nytt, denne gangen som et felles arbeid. Når ikke konseptet frem til, og inn i, skuespillerne, kommer det aldri frem til publikum.

      Dette er ingen enkel prosess. Friksjon skaper varme. I smeltedigelen en prøvetid kan være skal regissørens ideer stå sin prøve, samtidig som stykke og roller skal gis til skuespillerne.

      Mottakeren av årets regipris demonstrerer en sterk vilje. Hennes forestillinger dokumenterer grundig og særpreget arbeid, kontroll over både helhet og detaljer, enten regien er tilpasset teksten eller teksten formet til regi-ideen.

      Regiprisen gis i år til en instruktør, ikke for ett, men for to regiarbeider, som sammen demonstrerer spennet i regissørens ambisjoner og kompetanse.
      Årets regipris går til Tyra Tønnessen."

    • Tyra Tønnessen

      Tyra Tønnessen for regien på Ekte kjærlighet. Fritt etter Camilla Collett av Tyra Tønnessen, produsert av Agder Teater og Besøk av gammel dame av Friedrich Dürrenmatt, produsert av Trøndelag Teater:

      "God regi krever en klar idé. Den krever et helhetlig konsept. Den krever et lesbart, unikt og tilgjengelig scenisk uttrykk for nettopp dette konseptet. Regissøren må ta tak i materialet, elte og forme det. Så kommer første leseprøve og prosessen må begynne på nytt, denne gangen som et felles arbeid. Når ikke konseptet frem til, og inn i, skuespillerne, kommer det aldri frem til publikum.

      Dette er ingen enkel prosess. Friksjon skaper varme. I smeltedigelen en prøvetid kan være skal regissørens ideer stå sin prøve, samtidig som stykke og roller skal gis til skuespillerne.

      Mottakeren av årets regipris demonstrerer en sterk vilje. Hennes forestillinger dokumenterer grundig og særpreget arbeid, kontroll over både helhet og detaljer, enten regien er tilpasset teksten eller teksten formet til regi-ideen.

      Regiprisen gis i år til en instruktør, ikke for ett, men for to regiarbeider, som sammen demonstrerer spennet i regissørens ambisjoner og kompetanse.
      Årets regipris går til Tyra Tønnessen."

    Årets forestilling

    Juryen 2013/2014 besto av Gunnar Germundson (dramatiker), Amund Grimstad (teateranmelder i Klassekampen), Cliff Moustache (kunstnerisk leder, Nordic Black Theatre), Tora Optun, (scenekunstansvarlig i Natt og Dag), Vidar Sandem (skuespiller og dramatiker), Astrid Sletbakk (tidligere teateranmelder i VG) og Andreas Wiese (teateranmelder i Dagbladet).

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.05.2014, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1215

    Nominasjoner

    Vinnere

    • Rogaland Teater

      Perpleks av Marius von Mayenburg, regi Glenn André Kaada, produsert av Rogaland Teater:

      "Vinneren av Heddaprisen for årets forestilling er en leken, tankefull og intelligent forestilling, som lykkes i å gjøre komplekse filosofiske problemer og refleksjoner tilgjengelig for publikum uten å ty til forenkling.

      Regissøren og skuespillerne har realisert tekstens potensial ved å benytte seg av teatrets muligheter til å skape en verden hvor det er mulig å vri og vende på virkeligheten. Resultatet er en fantasifull og underholdende iscenesettelse, som inviterer publikum til å utforske ideen om at kategorier som identitet, tid og rom ikke er så stabile som vi liker å tro.

      Forestillingen belønnes ikke bare fordi den dro publikum med seg inn i en verden hvor virkeligheten oppløses og er i stadig forandring. Den fortjener også anerkjennelse for å ha vist hvilken kunstnerisk verdi det ligger i et vellykket samarbeid mellom regissør og ensemble.

      Prisen for årets forestilling går til Perpleks."

    • Perpleks

      Perpleks av Marius von Mayenburg, regi Glenn André Kaada, produsert av Rogaland Teater:

      "Vinneren av Heddaprisen for årets forestilling er en leken, tankefull og intelligent forestilling, som lykkes i å gjøre komplekse filosofiske problemer og refleksjoner tilgjengelig for publikum uten å ty til forenkling.

      Regissøren og skuespillerne har realisert tekstens potensial ved å benytte seg av teatrets muligheter til å skape en verden hvor det er mulig å vri og vende på virkeligheten. Resultatet er en fantasifull og underholdende iscenesettelse, som inviterer publikum til å utforske ideen om at kategorier som identitet, tid og rom ikke er så stabile som vi liker å tro.

      Forestillingen belønnes ikke bare fordi den dro publikum med seg inn i en verden hvor virkeligheten oppløses og er i stadig forandring. Den fortjener også anerkjennelse for å ha vist hvilken kunstnerisk verdi det ligger i et vellykket samarbeid mellom regissør og ensemble.

      Prisen for årets forestilling går til Perpleks."

    Beste audiovisuelle design

    Juryen 2013/2014 besto av Gunnar Germundson (dramatiker), Amund Grimstad (teateranmelder i Klassekampen), Cliff Moustache (kunstnerisk leder, Nordic Black Theatre), Tora Optun, (scenekunstansvarlig i Natt og Dag), Vidar Sandem (skuespiller og dramatiker), Astrid Sletbakk (tidligere teateranmelder i VG) og Andreas Wiese (teateranmelder i Dagbladet).

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.05.2014, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1215

    Nominasjoner

    Vinnere

    • Trondheim Voices

      Eirik Hegdal, Asle Karstad og Trondheim Voices for musikk og lyddesign til Hundre Hemmeligheter av Anne Marit Sæther, regi Kjersti Haugen og Anne Marit Sæther, produsert av Cirka Teater, Trøndelag Teater, Riksteatret, Trondheim Voices/Midtnorsk Jazzsenter:

      "I en forestilling der det er lagt spesiell vekt på det sanselige, musikalske og opplevelsesrike, er det selvsagt at musikk, lyd og sangfremføring skal spille på lag med det fortellende og visuelle og dermed være med på å skape en helhet. Men det er ikke ofte vi får oppleve en så nyskapende og samtidig så vellykket løsning som den årets prisvinner representerer.

      Nyskrevet musikk fremført av fem sangere som nærmest blir del av scenografien, og som med sine stemmer og individuelle lydkontroller improviserer og manipulerer frem et musikalsk bakteppe i sanntid, er med på å gjøre denne forestillingen til en sanselig teateropplevelse av de helt sjeldne.

      Årets pris for beste audiovisuelle design går til Eirik Hegdal, Asle Karstad og Trondheim Voices."

    • Hundre hemmeligheter

      Eirik Hegdal, Asle Karstad og Trondheim Voices for musikk og lyddesign til Hundre Hemmeligheter av Anne Marit Sæther, regi Kjersti Haugen og Anne Marit Sæther, produsert av Cirka Teater, Trøndelag Teater, Riksteatret, Trondheim Voices/Midtnorsk Jazzsenter:

      "I en forestilling der det er lagt spesiell vekt på det sanselige, musikalske og opplevelsesrike, er det selvsagt at musikk, lyd og sangfremføring skal spille på lag med det fortellende og visuelle og dermed være med på å skape en helhet. Men det er ikke ofte vi får oppleve en så nyskapende og samtidig så vellykket løsning som den årets prisvinner representerer.

      Nyskrevet musikk fremført av fem sangere som nærmest blir del av scenografien, og som med sine stemmer og individuelle lydkontroller improviserer og manipulerer frem et musikalsk bakteppe i sanntid, er med på å gjøre denne forestillingen til en sanselig teateropplevelse av de helt sjeldne.

      Årets pris for beste audiovisuelle design går til Eirik Hegdal, Asle Karstad og Trondheim Voices."

    • Asle Karstad

      Eirik Hegdal, Asle Karstad og Trondheim Voices for musikk og lyddesign til Hundre Hemmeligheter av Anne Marit Sæther, regi Kjersti Haugen og Anne Marit Sæther, produsert av Cirka Teater, Trøndelag Teater, Riksteatret, Trondheim Voices/Midtnorsk Jazzsenter:

      "I en forestilling der det er lagt spesiell vekt på det sanselige, musikalske og opplevelsesrike, er det selvsagt at musikk, lyd og sangfremføring skal spille på lag med det fortellende og visuelle og dermed være med på å skape en helhet. Men det er ikke ofte vi får oppleve en så nyskapende og samtidig så vellykket løsning som den årets prisvinner representerer.

      Nyskrevet musikk fremført av fem sangere som nærmest blir del av scenografien, og som med sine stemmer og individuelle lydkontroller improviserer og manipulerer frem et musikalsk bakteppe i sanntid, er med på å gjøre denne forestillingen til en sanselig teateropplevelse av de helt sjeldne.

      Årets pris for beste audiovisuelle design går til Eirik Hegdal, Asle Karstad og Trondheim Voices."

    • Eirik Hegdal

      Eirik Hegdal, Asle Karstad og Trondheim Voices for musikk og lyddesign til Hundre Hemmeligheter av Anne Marit Sæther, regi Kjersti Haugen og Anne Marit Sæther, produsert av Cirka Teater, Trøndelag Teater, Riksteatret, Trondheim Voices/Midtnorsk Jazzsenter:

      "I en forestilling der det er lagt spesiell vekt på det sanselige, musikalske og opplevelsesrike, er det selvsagt at musikk, lyd og sangfremføring skal spille på lag med det fortellende og visuelle og dermed være med på å skape en helhet. Men det er ikke ofte vi får oppleve en så nyskapende og samtidig så vellykket løsning som den årets prisvinner representerer.

      Nyskrevet musikk fremført av fem sangere som nærmest blir del av scenografien, og som med sine stemmer og individuelle lydkontroller improviserer og manipulerer frem et musikalsk bakteppe i sanntid, er med på å gjøre denne forestillingen til en sanselig teateropplevelse av de helt sjeldne.

      Årets pris for beste audiovisuelle design går til Eirik Hegdal, Asle Karstad og Trondheim Voices."

    Beste scenografi/kostymedesign

    Juryen 2013/2014 besto av Gunnar Germundson (dramatiker), Amund Grimstad (teateranmelder i Klassekampen), Cliff Moustache (kunstnerisk leder, Nordic Black Theatre), Tora Optun, (scenekunstansvarlig i Natt og Dag), Vidar Sandem (skuespiller og dramatiker), Astrid Sletbakk (tidligere teateranmelder i VG) og Andreas Wiese (teateranmelder i Dagbladet).

    KILDE:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 19.05.2014, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1215

    Nominasjoner

    Vinnere

    • Besøk av gammel dame

      Bård Lie Thorbjørnsen for kostymer og scenografi til Besøk av gammel dame av Friedrich Dürrenmatt, regi Tyra Tønnessen, produsert av Trøndelag Teater:

      "Henrik Ibsens detaljerte sceneanvisninger vitner om at en av verdens fremste dramatikere visste at på en teaterscene taler også tingene til oss. Noen ganger betror de oss mer enn hva replikkene er i stand til å fortelle oss.

      Mottakeren av prisen for beste kostymedesign og scenografi viser at det å bekle roller og skape et miljø hvor handlingen kan utspille seg, på sitt beste handler om nettopp å sette tingene i tale. Vinneren lar kostymene og scenografien puste liv i forestillingen, ikke først og fremst ved å utgjøre en utfyllende bakgrunn til handlingen, men ved å la dem avsløre og hentyde til underliggende og skjulte motiver - og på denne måten bidra til å drive fortellingen fremover.

      Årets pris for beste kostymedesign/scenografi går til Bård Lie Thorbjørnsen."

    • Bård Lie Thorbjørnsen

      Bård Lie Thorbjørnsen for kostymer og scenografi til Besøk av gammel dame av Friedrich Dürrenmatt, regi Tyra Tønnessen, produsert av Trøndelag Teater:

      "Henrik Ibsens detaljerte sceneanvisninger vitner om at en av verdens fremste dramatikere visste at på en teaterscene taler også tingene til oss. Noen ganger betror de oss mer enn hva replikkene er i stand til å fortelle oss.

      Mottakeren av prisen for beste kostymedesign og scenografi viser at det å bekle roller og skape et miljø hvor handlingen kan utspille seg, på sitt beste handler om nettopp å sette tingene i tale. Vinneren lar kostymene og scenografien puste liv i forestillingen, ikke først og fremst ved å utgjøre en utfyllende bakgrunn til handlingen, men ved å la dem avsløre og hentyde til underliggende og skjulte motiver - og på denne måten bidra til å drive fortellingen fremover.

      Årets pris for beste kostymedesign/scenografi går til Bård Lie Thorbjørnsen."

    Æresprisen

    Fra og med utdelingen 2012 er det Hedda-komiteen, ikke Hedda-juryen, som avgjør om æresprisen skal deles ut og til hvem. Nominerte offentliggjøres ikke.

    Heddakomiteen 2013/2014 besto av:

    Hanne Tømta, teatersjef Nationaltheatret (leder)
    Hauk Heyerdahl, forbundsleder Norsk Skuespillerforbund
    Ellen Horn, teatersjef Riksteatret
    Lena Lindgren, samfunnsredaktør Morgenbladet
    Jon Refsdal Moe, teatersjef Black Box Teater
    Kristian Seltun, teatersjef Trøndelag Teater
    Franzisca Aarflot, leder Norsk sceneinstruktørforening

    Vinnere

    • Verdensteatret

      Æresprisen går til Verdensteatret. Heddakomiteen oppgir følgende begrunnelse:

      "Heddas ærespris tildeles i år et kunstnerskap som siden oppstarten på 1980-tallet har bidratt sterkt til å internasjonalisere norsk teater. Først ved å hente inn impulser fra europeisk kunst-teater, og siden ved å sette en ny standard for dette teatret i Europa, USA og Asia.

      Overalt hvor de har reist har de satt dype spor, og spor av disse reisene er alltid med tilbake inn i produksjonene. Med et uttrykk som er like dypt forankret i musikk og billedkunst som i teater har de bygd broer mellom kunstformer, mellom steder og generasjoner – og det er ikke tilfeldig at deres neste produksjon har fått navnet Broen over gjørme. Vanskelig å kategorisere, men lett å kjenne igjen.

      Unikt i sin egen form, men umiskjennelig som teater. Umiskjennelig som Verdensteatret.

      Heddakomiteens ærespris går til Verdensteatret."