Heddaprisen 2013

Årets barne- og ungdomsforestilling

Fagjuryen besto i sesongen 2012/2013 av:

Thoralf Berg, professor ved Høgskolen i Sør-Trøndelag
Therese Bjørneboe, kritiker i Aftenposten og redaktør for Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift
Gunnar Germundson, dramatiker
Karen Frøsland Nystøyl, kritiker i NRK
Karoline Skuseth, kurator og prosjektleder for faglig program på BIT Teatergarasjen
Astrid Sletbakk, tidligere kritiker i VG
Cecilia Ölveczky, dramaturg

Nominasjoner

  • Fuck My Life

    Fuck My Life, tekst av de 10 ungdommene på scenen. Etter idé av Pol Heyvaert, regi, intervjuer og konsept Per Olav Sørensen, Det Norske Teatret:

    "Fuck my Life er skapt etter en originalidé av den belgiske regissøren Pol Heyvaert som skapte sin forestilling i Cork i Irland. Her i Norge tok Per Olav Sørensen kontakt med en rekke skoler og hundrevis av elever mellom 13 og 18 år. Av de mange intervjuene som ble gjort, plukket han ut ti ungdommer. De har fortalt - og skrevet - sine egne historier som de selv fremfører på scenen."

  • Eg/Ik/Ich/I

    Eg/Ik/Ich/I av Oscar van Woensel, regi Jonas Corell Petersen, Det Norske Teatret og De Toonelmakerij, Amsterdam:

    "Eg/Ik/Ich/I er et samarbeidsprosjekt og en del av det store teaterprosjektet Young Europe som et et initiativ fra teaternettverket European Theatre Convention. Syv land deltar i prosjektet, og dette er ett av fire stykker skrevet for prosjektet. Denne oppsettingen er produsert av Det Norske Teatret og De Toonelmakerij, Amsterdam. Den spilles av to nederlandske og en norsk skuespiller og forteller sagnet om Narkissos og Ekho - historien om han som var så forelsket i seg selv og hun som bare kunne herme."

  • Faust for kids

    Faust for kids, regi Hildur Kristinsdottir, dramaturgi Mathilde Holdhus, co-produsert av Black Box Teater:

    "Hildur Kristinsdottir, Oslo, er utdannet ved Einar Granums kunstskole og Akademi for Scenekunst, Høyskolen i Østfold. Mathilde Holdhus har en MA i dramaturgi fra Århus Universitet. Sammen har de laget Faust for kids, som er én i en trilogi for barn fra 10 år og oppover. Prosjektet har til hensikt å aktualisere og gjøre klassikere tilgjengelige for barn, samt å utfordre konvensjonene i barneteater. I Goethes Faust presenteres en mann som er så besatt av lysten til å vite og lære alt at det nesten gjør ham gal."

  • Samson & Roberto

    Samson & Roberto av Ingvar Ambjørnsen/Axel Hellstenius, regi Ferran Audi, Barneteatret Vårt, Teatret Vårt:

    "I Samson & Roberto tas vi med til pensjonat Fjordgløtt som hunden Samson har arvet. Sammen med bestevennen, katten Roberto, byr oppholdet på Fjordgløtt både på eventyr og nye venner. Forestillingen er produsert ved Barneteatret Vårt i Ålesund. Det ble opprettet i 2010 og er en avdeling av Teatret Vårt i Molde. Målgruppen er barn fra 0 til 15 år, men denne oppsettingen retter seg til alle med et barnlig sinn, uansett alder."

Vinnere

  • Det Norske Teatret

    Eg/Ik/Ich/I av Oscar van Woensel, regi Jonas Corell Petersen, Det Norske Teatret:

    "Det krever mot å gå nye veier når man lager teater for barn og unge. Men nettopp da er barne- og ungdomsforestillinger på sitt beste. Årets vinner er en slik forestilling, nyskapende og grenseløs. I form, språk, innhold og oppbygning er den en lek med alle teatrets elementer, og leken - lett og underholdende - pløyer og vender samtidig opp et dypt og eksistensielt alvor. Forestillingen balanserer elegant fra urgamle fortellinger til samtidens virtuelle virkelighet. Årets barne- og ungdomsforestilling er snedig og eksistensielt teater der både regi og skuespill preges av overskudd. Vinnerforestillingen krysser grenser, mellom verdener og mellom språk. Prisen for årets barne- og ungdomsforestilling går til Eg/Ik/Ich/I."

    Kilde:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 10.06.2013, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1176

  • Eg/Ik/Ich/I

    Eg/Ik/Ich/I av Oscar van Woensel, regi Jonas Corell Petersen, Det Norske Teatret:

    "Det krever mot å gå nye veier når man lager teater for barn og unge. Men nettopp da er barne- og ungdomsforestillinger på sitt beste. Årets vinner er en slik forestilling, nyskapende og grenseløs. I form, språk, innhold og oppbygning er den en lek med alle teatrets elementer, og leken - lett og underholdende - pløyer og vender samtidig opp et dypt og eksistensielt alvor. Forestillingen balanserer elegant fra urgamle fortellinger til samtidens virtuelle virkelighet. Årets barne- og ungdomsforestilling er snedig og eksistensielt teater der både regi og skuespill preges av overskudd. Vinnerforestillingen krysser grenser, mellom verdener og mellom språk. Prisen for årets barne- og ungdomsforestilling går til Eg/Ik/Ich/I."

    Kilde:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 10.06.2013, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1176

  • Jonas Corell Petersen

    Eg/Ik/Ich/I av Oscar van Woensel, regi Jonas Corell Petersen, Det Norske Teatret:

    "Det krever mot å gå nye veier når man lager teater for barn og unge. Men nettopp da er barne- og ungdomsforestillinger på sitt beste. Årets vinner er en slik forestilling, nyskapende og grenseløs. I form, språk, innhold og oppbygning er den en lek med alle teatrets elementer, og leken - lett og underholdende - pløyer og vender samtidig opp et dypt og eksistensielt alvor. Forestillingen balanserer elegant fra urgamle fortellinger til samtidens virtuelle virkelighet. Årets barne- og ungdomsforestilling er snedig og eksistensielt teater der både regi og skuespill preges av overskudd. Vinnerforestillingen krysser grenser, mellom verdener og mellom språk. Prisen for årets barne- og ungdomsforestilling går til Eg/Ik/Ich/I."

    Kilde:

    Heddaprisen, heddaprisen.no, 10.06.2013, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1176

  • Images (0)
  • Video (0)
  • Audio (0)
  • Files (0)

    Beste scenografi/kostymedesign

    Fagjuryen besto i sesongen 2012/2013 av:

    Thoralf Berg, professor ved Høgskolen i Sør-Trøndelag
    Therese Bjørneboe, kritiker i Aftenposten og redaktør for Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift
    Gunnar Germundson, dramatiker
    Karen Frøsland Nystøyl, kritiker i NRK
    Karoline Skuseth, kurator og prosjektleder for faglig program på BIT Teatergarasjen
    Astrid Sletbakk, tidligere kritiker i VG
    Cecilia Ölveczky, dramaturg

    Nominasjoner

    • Lawrence Malstaf

      Lawrence Malstaf for scenografien til Blikktrommen av Günter Grass/Armin Petras, regi Jon Tombre, Hålogaland Teater:

      "Lawrence Malstaf, 41, er født i Brugge, Belgia og bor nå i Tromsø. Han er utdannet industridesigner, men begynte snart som designer for teater og ballett. Han skaper teatrale installasjoner som ofte tar i bruk naturelementer og avansert teknologi. Han arbeider internasjonalt som scenograf og har mottatt en rekke priser."

    • Serge von Arx

      Serge von Arx for scenografien til En handelsreisendes død av Arthur Miller, regi Runar Hodne, Trøndelag Teater:

      "Serge von Arx, 42, er født i Sveits hvor han også utdannet seg som arkitekt. Han arbeider som arkitekt, scenograf og designer. Han har vært arkitektkonsulent for Watermill-sentret i New York og kunstnerisk leder for scenografilinjen ved Akademi for Scenekunst ved Høgskolen i Østfold, og har i en årrekke samarbeidet med Robert Wilson. I 2010 ble han utnevnt til professor i scenografi. Til En handelsreisendes død ved Trøndelag Teater flyttet han et medtatt bolighus fra 50-tallet inn på scenens dreieskive. Han har tidligere vært Heddanominert for scenografien til Ifigeneia, også Trøndelag Teater."

    • Signe Becker

      Signe Becker for scenografien til Stalker av Verk Produksjoner, co-produsert av Black Box Teater, Teaterhuset Avant Garden, BIT Teatergarasjen og for scenografien til Build me a Mountain av Verk Produksjoner, co-produsert av Black Box Teater:

      "Signe Becker, 32, er utdannet scenograf fra Akademi for scenekunst ved Høgskolen i Østfold og har en master i visuell kommunikasjon fra Kunsthøgskolen i Oslo. Hun har arbeidet med Verk Produksjoner siden 2006 og har signert forestillinger som Ifigeneia, Det eviga leendet, og nå Build me a Mountain og Stalker. Ved siden av scenografioppdrag for scene og film over hele landet har hun arrangert en rekke utstillinger og deltatt i performancer."

    Vinnere

    • Blikktrommen

      Lawrence Malstaf for scenografien til Blikktrommen av Günter Grass/Armin Petras, regi Jon Tombre, Hålogaland Teater:

      "På scenen står en spennende installasjon som utstråler ro og orden, men som for øvrig er åpen for tolkninger. Scenografien forandrer seg i takt med forestillingens rytme. Ro blir til uro - orden til kaos. Ingenting er til pynt; alle elementene har dramatiske funksjoner. Ikke minst innbyr scenografien til et sjeldent subtilt samspill mellom skuespillere og scenografi som gir forestillingen energi. Scenografen har også utfordret det tradisjonelle forholdet mellom scene og salong, og har skapt et overraskende og velfungerende nytt teaterlokale. Prisvinneren har med kunstnerlig fantasi, arkitektonisk sikkerhet og dyp forståelse for teatrets egenart skapt en innovativ moderne scenografi. Årets pris for beste scenografi/kostymedesign går til Lawrence Malstaf."

      Kilde:

      Heddaprisen, heddaprisen.no, 10.06.2013, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1176

    • Lawrence Malstaf

      Lawrence Malstaf for scenografien til Blikktrommen av Günter Grass/Armin Petras, regi Jon Tombre, Hålogaland Teater:

      "På scenen står en spennende installasjon som utstråler ro og orden, men som for øvrig er åpen for tolkninger. Scenografien forandrer seg i takt med forestillingens rytme. Ro blir til uro - orden til kaos. Ingenting er til pynt; alle elementene har dramatiske funksjoner. Ikke minst innbyr scenografien til et sjeldent subtilt samspill mellom skuespillere og scenografi som gir forestillingen energi. Scenografen har også utfordret det tradisjonelle forholdet mellom scene og salong, og har skapt et overraskende og velfungerende nytt teaterlokale. Prisvinneren har med kunstnerlig fantasi, arkitektonisk sikkerhet og dyp forståelse for teatrets egenart skapt en innovativ moderne scenografi. Årets pris for beste scenografi/kostymedesign går til Lawrence Malstaf."

      Kilde:

      Heddaprisen, heddaprisen.no, 10.06.2013, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1176

    Beste kvinnelige birolle/medspiller

    Fagjuryen besto i sesongen 2012/2013 av:

    Thoralf Berg, professor ved Høgskolen i Sør-Trøndelag
    Therese Bjørneboe, kritiker i Aftenposten og redaktør for Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift
    Gunnar Germundson, dramatiker
    Karen Frøsland Nystøyl, kritiker i NRK
    Karoline Skuseth, kurator og prosjektleder for faglig program på BIT Teatergarasjen
    Astrid Sletbakk, tidligere kritiker i VG
    Cecilia Ölveczky, dramaturg

    Nominasjoner

    • Kine Bendixen

      Kine Bendixen for rollen som Jackie Kennedy i Prinsessedrama av Elfriede Jelinek, regi Hilde Brinchmann, Trøndelag Teater:

      "Kine Bendixen, 68, opprinnelig utdannet pianist, kom til Trondheim i 1975 etter endt utdannelse ved Statens Teaterskole. Hun har siden arbeidet ved Trøndelag Teater, men med enkelte avbrudd ved Nordland Teater og Cabaret-gruppen i Oslo. Hun debuterte ved Trøndelag Teater som Jessica i Shakespeares Kjøpmannen i Venedig og har siden medvirket i over 70 forestillinger - alt fra musikaler, revy og komedier til klassikere og moderne dramatikk. Spesielt minneverdig er hennes Ragnhild i Duuns Medmenneske, grevinnen i Lulu og fru Død i Mein Kampf. I løpet av de siste årene har hun bl. a. medvirket i Kasimir og Karoline, Ifigeneia, Tolvskillingsoperaen, Rock'n Roll Wolf og En palestinsk reise."

    • Ingrid Bolsø Berdal

      Ingrid Bolsø Berdal for rollen som Cadette i Baby av Kirsten Thorup, regi Jonas Corell Petersen, Nationaltheatret:

      "Ingrid Bolsø Berdal, 33, fra Inderøy i Nord-Trøndelag, har mellomfag i musikk fra NTNU og skuespillerutdanning fra Statens Teaterhøgskole. Etter endt utdanning i 2004 ble hun ansatt ved Det Norske Teatret hvor hun blant annet har spilt i Bikubesong (2005), Den kaukasiske krittringen (2007) og Hair (2008). Hun fikk Heddaprisen som beste debutant i 2005. Hun gjorde seg raskt bemerket på filmlerretet og har spilt i en rekke norske spillefilmer og TV-serier. Mest kjent er hun nok for sine roller i Fritt vilt-filmene og Flukt. Innsatsen i den første Fritt Vilt ga henne en Amandapris i 2007 for beste kvinnelige skuespiller. Sommeren 2013 starter hun opptreningen til den kvinnelige hovedrollen i Hollywood-produksjonen Hercules: The Thracian Wars."

    • Anitta Suikkari

      Anitta Suikkari for rollen som Sirina i Sølvvannet av Rawdna Carita Eira, regi Haukur Gunnarsson, Beaivváš Sámi Našunálateáhter:

      "Anitta Suikkari, 57, er født i Karelen, men har bodd og og arbeidet som skuespiller og instruktør i Norge i over 30 år. I 1983 var hun en av initiativtakerne til Sampo Teater som ble grunnlagt i Oslo, men som snart flyttet nord til Tromsø. Suikkari fungerte der både som skuespiller og kunstnerisk rådgiver. Opp gjennom årene har hun medvirket på en rekke scener, bl.a. på Perleporten, Hålogaland Teater, Agder Teater, Dramatikkens Hus og Ice Globe Theater i Jukkasjärvi, Sverige. I tillegg har hun medvirket i flere filmer og TV-produksjoner, så som Stol på Ministeren, Macbeth, Havlandet og Varg."

    Vinnere

    • Prinsessedrama

      Kine Bendixen for rollen som Jackie Kennedy i Prinsessedrama av Elfriede Jelinek, regi Hilde Brinchmann, Trøndelag Teater:

      "Prisvinneren fremstiller et tragisk livsløp med en blanding av intelligent innlevelse og kjølig avstand. Hun finner frem stykkets bisarre undertoner, filosofiske utlegninger og popkulturens klisjeer. Alt dette formidler hun med absurd humor og sårbarhet. Forfatterens rasende flom av ord fikk gjennom henne en tolk som kunne ta vare på språkets energi og det skiftende og hemmelighetsfulle i en assosiasjonsrik tekst. Prisvinnerens tolkning av ett av vår tids ikoner, en kvinne som utslettet seg selv og spilte rollen som media hadde regissert til henne, er en stor prestasjon. Dramatikeren sier at hun ville lage en frekk motsvarighet til de store kongedramaene. Årets prisvinner tar imot utfordringen; Jackie Kennedy, i Prinsessedrama, ble i hennes tolkning en elsket og bedratt, opphøyet og ydmyket dronning. Årets pris for beste kvinnelige birolle/medspiller går til Kine Bendixen."

      Kilde:

      Heddaprisene, heddaprisen.no, 10.06.2013, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1176

    • Kine Bendixen

      Kine Bendixen for rollen som Jackie Kennedy i Prinsessedrama av Elfriede Jelinek, regi Hilde Brinchmann, Trøndelag Teater:

      "Prisvinneren fremstiller et tragisk livsløp med en blanding av intelligent innlevelse og kjølig avstand. Hun finner frem stykkets bisarre undertoner, filosofiske utlegninger og popkulturens klisjeer. Alt dette formidler hun med absurd humor og sårbarhet. Forfatterens rasende flom av ord fikk gjennom henne en tolk som kunne ta vare på språkets energi og det skiftende og hemmelighetsfulle i en assosiasjonsrik tekst. Prisvinnerens tolkning av ett av vår tids ikoner, en kvinne som utslettet seg selv og spilte rollen som media hadde regissert til henne, er en stor prestasjon. Dramatikeren sier at hun ville lage en frekk motsvarighet til de store kongedramaene. Årets prisvinner tar imot utfordringen; Jackie Kennedy, i Prinsessedrama, ble i hennes tolkning en elsket og bedratt, opphøyet og ydmyket dronning. Årets pris for beste kvinnelige birolle/medspiller går til Kine Bendixen."

      Kilde:

      Heddaprisene, heddaprisen.no, 10.06.2013, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1176

    Beste audiovisuell design

    Fagjuryen besto i sesongen 2012/2013 av:

    Thoralf Berg, professor ved Høgskolen i Sør-Trøndelag
    Therese Bjørneboe, kritiker i Aftenposten og redaktør for Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift
    Gunnar Germundson, dramatiker
    Karen Frøsland Nystøyl, kritiker i NRK
    Karoline Skuseth, kurator og prosjektleder for faglig program på BIT Teatergarasjen
    Astrid Sletbakk, tidligere kritiker i VG
    Cecilia Ölveczky, dramaturg

    Nominasjoner

    • Eivind Myren

      Eivind Myren for lysdesign til Fedra av Jean Racine, regi Kjersti Haugen, Trøndelag Teater:

      "Eivind Myren er fast lysdesigner ved Trøndelag Teater hvor han lyssatt produksjoner som Les Misérables, Equus!, Spring Awakening, En folkefiende, Rock'n Roll Wolf, Gjengangere og Et Dukkehjem. På Oslo Nye Teater har han lyssatt Manndomsprøven og på Nord-Trøndelag Teater Kjærligheten er blå. Han har også laget lysdesign for Karolinerspelet i Tydal og Elden på Røros."

    • Per Platou

      Per Platou for lyddesign til Stalker av Verk Produksjoner, co-produsert av Black Box Teater, Teaterhuset Avant Garden og BIT Teatergarasjen:

      "Per Platou, 49, er født i Oslo og er kunstner, kurator og musiker. Han har utdannelse fra Barratt Dues musikkinstitutt, City of Londons Polytechnic, Statens Studiesenter for Film, Universitetet i Oslo (idéhistorie, kriminologi, massekommunikasjon og matematikk), NoTAM, Oslo og STEIM/Waag, Amsterdam. Han var medlem i verdens første internett-band og dannet senere band basert på lyder funnet på internett. Han har en mangslungen karriere som strekker seg fra kurator via journalist og plateprodusent til installasjonskunstner."

    • Roger Gihlemoen

      Roger Gihlemoen for animasjon til Jack og bønnestengelen, regi Mira Zuckermann, Teater Manu:

      "Roger Gihlemoen er animatør og gikk ut fra Westerdals Høyskole i 2005. Han har jobbet frilans for blant annet Feelgood Scene Film og TV, Rubicon TV, Gimpville og Quisten Animation og driver nå sitt eget selskap, Evengi Film. I 2011 ble han Emmy-nominert for sitt arbeid med TV-serien Tegneby som ble kjøpt av NRK og vist med stor suksess på Barne-TV. Gihlemoen er en av få i Norge som har spesialisert seg på motion capture-teknologi til hele menneskekroppen. I Jack og bønnestengelen har han animert rollefigurer som bruker tegnspråk over store skjermer som utgjør scenografien i forestillingen."

    Vinnere

    • Jack og bønnestengelen

      Roger Gihlemoen for animasjon til Jack og bønnestengelen, regi Mira Zuckermann, Teater Manu:

      "Hånd i hånd med teknisk utvikling har video og animasjonskunst også gjort sitt inntog på teaterscenen. Årets vinner har skapt en virtuell verden som er like tilstedeværende som rommet publikum befinner seg i, der man rives med i elegante sceneskift og svært vellykket samspill mellom scenografi og animasjon. Prisen går til en artist som har maktet å overføre Motion Capture til teatermediet og bidratt til å skape en forestilling som markerer seg som nok en suksess innen visuelt teater for hørselshemmede barn. Årets pris for beste audiovisuelle design går til Roger Gihlemoen."

      Kilde:

      Heddaprisen, heddaprisen.no, 10.06.2013, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1176

    • Roger Gihlemoen

      Roger Gihlemoen for animasjon til Jack og bønnestengelen, regi Mira Zuckermann, Teater Manu:

      "Hånd i hånd med teknisk utvikling har video og animasjonskunst også gjort sitt inntog på teaterscenen. Årets vinner har skapt en virtuell verden som er like tilstedeværende som rommet publikum befinner seg i, der man rives med i elegante sceneskift og svært vellykket samspill mellom scenografi og animasjon. Prisen går til en artist som har maktet å overføre Motion Capture til teatermediet og bidratt til å skape en forestilling som markerer seg som nok en suksess innen visuelt teater for hørselshemmede barn. Årets pris for beste audiovisuelle design går til Roger Gihlemoen."

      Kilde:

      Heddaprisen, heddaprisen.no, 10.06.2013, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1176

    Beste regi

    Fagjuryen besto i sesongen 2012/2013 av:

    Thoralf Berg, professor ved Høgskolen i Sør-Trøndelag
    Therese Bjørneboe, kritiker i Aftenposten og redaktør for Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift
    Gunnar Germundson, dramatiker
    Karen Frøsland Nystøyl, kritiker i NRK
    Karoline Skuseth, kurator og prosjektleder for faglig program på BIT Teatergarasjen
    Astrid Sletbakk, tidligere kritiker i VG
    Cecilia Ölveczky, dramaturg

    Nominasjoner

    • Runar Hodne

      Runar Hodne for regien på En handelsreisendes død, Trøndelag Teater:

      "Runar Hodne, 42, har studert kunsthistorie, idehistorie og kriminologi ved Universitetet i Oslo. Han var ferdig utdannet regissør ved Statens Teaterhøgskole i 2001. Samme år vant han Heddaprisen for sin oppsetting av Jon Fosses Nokon kjem til å komme. Han har regissert og fotografert flere prisbelønte musikkvideoer og kortfilmer. I 2007 ble han del av den kunstneriske ledelsen ved Torshovteatret hvor han bl.a. iscenesatte Goethes Faust. Han har også gjort regi ved Rogaland Teater, Det Norske Teatret, både for Århus og Aalborg Teater, Det Kongelige Teater i København og Teatro della Limonaia i Firenze. Han har også mottatt to Reumert-priser for sin oppsetting av Anna Karenina i Aalborg."

    • Oskaras Koršunovas

      Oskaras Koršunovas for regien på Peer Gynt, Nationaltheatret/Torshovteatret:

      "Oskaras Koršunovas, 44, er født i Latvias hovedstad Vilnius. Allerede som 20-årig student gjorde han sin første regioppgave ved det litauiske nasjonalteatret. Koršunovas tilhører den generasjonen som søkte etter nye uttrykk i 90-årenes Øst-Europa, og hans fokus på samtidsdramatikk gjorde ham snart etterspurt. I 1999 skapte han OKT - Oskaras Koršunovas Theater som la vekt på samtidsdramatikk så vel som klassikere. Til Norge og Nationaltheatret kom han allerede i 2001 og han har senere gjestet Norge flere ganger. Han har tidligere vært nominert til Heddaprisen med Jon Fosse-stykkene Vinter og Desse auga."

    • Jonas Corell Petersen

      Jonas Corell Petersen for regien på Baby, Nationaltheatret og Eg/Ik/Ich/I, Det Norske Teatret:

      "Jonas Corell Petersen er født og oppvokst i København hvor han har studert teatervitenskap, kunsthistorie og filosofi. Han begynte på registudiet i Nederland og Litauen før han begynte ved Kunsthøgskolen i Oslo i 2005. I hele oppveksten var målet å bli teaterinstruktør og mens han fremdeles gikk på skole skrev og satte han opp et helaftens skuespill. Hans diplomoppgave ved KhiO i 2010 var Goethes Unge Werthers lidingar som ble produsert ved Det Norske Teatret. For den oppsettingen vant han den europeiske Fast Forward-prisen for unge regissører. Han har siden satt opp Tro, håp og kjærlighet på Trøndelag Teater, Zoo på Black Box Teater og Det Norske Teatret, Bank på Rogaland Teater og Othello på Staatstheater Braunsschweig."

    Vinnere

    • Peer Gynt

      Oskaras Koršunovas for regien på Peer Gynt av Henrik Ibsen, Torshovteatret, Nationaltheatret:

      "Hvis målet er å korte ned en tekst er det ikke dumt å begynne med slutten. Da kortes gjerne midten ned. Hvis sluttscenen i tillegg alt er kjent av de fleste, og alt som leder til den med, gjelder det å spørre et rungende "Hvorfor?" og "Hvordan?" ved forestillingens begynnelse for å få i gang stykket. Denne prisvinnerens regi gjør nettopp det og følger opp med å grave ut antiheltens demoner med strålende driv og forførende uttrykk. Karakterene er djevelsk fargerike og tåler å være highlights av seg selv fordi de sammen sirkler inn hovedpersonen i en malstrøm som stadig truer med å senke båten. I denne fantastiske virvelvinden av en oppsetning er det også stille øyeblikk, i orkanens øye, i sentrum. Der er det fortsatt ingen hjemme; vår mann har ingen kjerne, han kan ikke kjenne kjærligheten. Vi får noe å tenke på, men er veldig glade for denne rikholdige påminnelsen! Årets pris for beste regi går til Oskaras Koršunovas."

      Kilde:

      Heddaprisene, heddaprisen.no, 10.06.2013, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1176

    • Oskaras Koršunovas

      Oskaras Koršunovas for regien på Peer Gynt av Henrik Ibsen, Torshovteatret, Nationaltheatret:

      "Hvis målet er å korte ned en tekst er det ikke dumt å begynne med slutten. Da kortes gjerne midten ned. Hvis sluttscenen i tillegg alt er kjent av de fleste, og alt som leder til den med, gjelder det å spørre et rungende "Hvorfor?" og "Hvordan?" ved forestillingens begynnelse for å få i gang stykket. Denne prisvinnerens regi gjør nettopp det og følger opp med å grave ut antiheltens demoner med strålende driv og forførende uttrykk. Karakterene er djevelsk fargerike og tåler å være highlights av seg selv fordi de sammen sirkler inn hovedpersonen i en malstrøm som stadig truer med å senke båten. I denne fantastiske virvelvinden av en oppsetning er det også stille øyeblikk, i orkanens øye, i sentrum. Der er det fortsatt ingen hjemme; vår mann har ingen kjerne, han kan ikke kjenne kjærligheten. Vi får noe å tenke på, men er veldig glade for denne rikholdige påminnelsen! Årets pris for beste regi går til Oskaras Koršunovas."

      Kilde:

      Heddaprisene, heddaprisen.no, 10.06.2013, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1176

    Særlig kunstnerisk innsats

    Fagjuryen besto i sesongen 2012/2013 av:

    Thoralf Berg, professor ved Høgskolen i Sør-Trøndelag
    Therese Bjørneboe, kritiker i Aftenposten og redaktør for Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift
    Gunnar Germundson, dramatiker
    Karen Frøsland Nystøyl, kritiker i NRK
    Karoline Skuseth, kurator og prosjektleder for faglig program på BIT Teatergarasjen
    Astrid Sletbakk, tidligere kritiker i VG
    Cecilia Ölveczky, dramaturg

    Nominasjoner

    • De Utvalgte

      De Utvalgte, som alltid søker nye veier i sitt scenespråk:

      "De Utvalgte ble stiftet i 1993 etter at kompaniets originale besetning avsluttet sin utdannelse på Nordisk Teaterskole i Danmark og har hele tiden fungert som et kunstnerisk kollektiv. De har laget rundt 30 produksjoner og er kjent for sitt originale og visuelle uttrykk og for sitt spill med roller, identiteter, fiksjon og fakta."

    • Den unge scenen

      DUS - Den Unge Scenen og International Connections:

      "DUS er et landsdekkende ungdomsprosjekt som ble startet i 2004 etter idé og modell av det engelske Connections. Målet er å stimulere til produksjon av godt ungdomsteater. Annethvert år presenterer DUS resultatet av de siste to års arbeid. Da har dramatikere etter oppdrag skrevet nye tekster, teatergrupper over hele lander har arbeidet med forestillingene og det arrangeres regionale festivaler og en festival for utvalgte grupper. Til nå har DUS fått frem 22 nye tekster og 70 grupper har laget forestillinger av tekstene."

    • Det Norske Teatret

      EventyrForteljeTeaterStund, fast eventyrstund hver lørdag formiddag på Det Norske Teatret:

      "EventyrForteljeTeaterStund har holdt på i 14 år på Det Norske Teatret. Hver lørdag kl 12 forteller en gruppe på fem-seks skuespillere norske og utenlandske eventyr og synger sammen med barna. Initiativet kom fra skuespillerne selv og gruppen består av Marit Kolbræk, Ragnhild Hilt, Unn Vibeke Hol, Wenche Elena Medbøe, Sigve Bøe, Bernhard Ramstad og Hilde Olausson."

    • Eg/Ik/Ich/I

      Eg/Ik/Ich/I av Oscar van Woensel, regi Jonas Corell Petersen, Det Norske Teatret og De Toonelmakerij, Amsterdam:

      "Eg/Ik/Ich/I er et samarbeidsprosjekt og en del av det store teaterprosjektet Young Europe som et initiativ fra teaternettverket European Theatre Convention. Syv land deltar i prosjektet, og dette er ett av fire stykker skrevet for prosjektet. Denne oppsettingen er produsert av Det Norske Teatret og De Toonelmakerij, Amsterdam. Den spilles av to nederlandske og en norsk skuespiller og forteller sagnet om Narkissos og Ekho - historien om ham så var så forelsket i seg selv og hun som bare kunne herme."

    • Morten Cranner

      Morten Cranner, Odysseen, for forskning i musikk og lyd som bærende elementer i moderne teater:

      "Morten Cranner er regissør, komponist, lyddesigner og skuespiller utdannet ved instruktørlinjen ved Statens Teaterhøgskole og Norges Musikkhøgskole. Han er i dag stipendiat ved Teaterhøgskolen, Kunsthøgskolen i Oslo. I stipendiatprosjektet The Acoustic Act arbeider han for å utvikle et musikkteater hvor skuespillerne er musikere i en lydproduserende scenografi - en scenografi som fungerer både som scenisk rom og musikkinstrument. Skuespillernes tekst og handlinger skal sette spor i scenerommet og blir til forestillingens musikk. Forestillingen Odysseen henter fram krigstematikken i Homers verk."

    Vinnere

    • De Utvalgte

      De Utvalgte, som alltid søker nye veier i sitt scenespråk:

      "Noen ganger er helheten mer enn summen av delene. Vinneren av prisen for særlig kunstnerisk innsats har i en årrekke utmerket seg med sitt særegne grep om scenekunst, og utfordrer stadig sin egen praksis ved å bevege seg inn i tematikk som både speiler samfunnsansvar og kunstnerisk finesse. Det har meldt seg en klar nødvendighet for å berømme dette kompaniets fulle kunstnerskap for både dets helhet og delene av det - deres tøyning av scenerommets dimensjoner, deres spørsmål av tidløs karakter. Årets pris for særlig kunstnerisk innsats går til De Utvalgte."

      Kilde:

      Heddaprisen, heddaprisen.no, 10.06.2013, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1176

    Årets forestilling

    Fagjuryen besto i sesongen 2012/2013 av:

    Thoralf Berg, professor ved Høgskolen i Sør-Trøndelag
    Therese Bjørneboe, kritiker i Aftenposten og redaktør for Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift
    Gunnar Germundson, dramatiker
    Karen Frøsland Nystøyl, kritiker i NRK
    Karoline Skuseth, kurator og prosjektleder for faglig program på BIT Teatergarasjen
    Astrid Sletbakk, tidligere kritiker i VG
    Cecilia Ölveczky, dramaturg

    Nominasjoner

    • Kill them all!

      Kill them all! av Tore Vagn Lid, Nationaltheatret:

      "Ved å ta utgangspunkt i europeisk alarmerende og raskt økende selvmordsstatistikk, skaper Vagn Lid et scenisk brettspill hvor dagens økonomiske system er spillet, og individet er brikkene. På scenen fremstiller seks skuespillere individer berørt av dagens økonomiske spill, både tapere og gamblere. Oppsettingen er forfattet, regissert og gitt lyddesign av Tore Vagn Lid, mens Tor Dishington Johansen og Tor Christian F. Bleikli står for research."

    • Ship O'Hoi!

      Ship O'Hoi! av Pia Maria Roll, Hooman Sharifi og Terje Nordby, co-produsert av Trøndelag Teater, Dramatikkens Hus og Black Box Teater:

      "Ship O’Hoi! er et stykke dokumentarteater som tar oss med på en seilas med supertankeren Neptun fra Odalen til Angola, og veien fører oss innom en rekke av verdens største oljeproduserende land. Med denne reisen vil Pia Maria Roll undersøke hvor oljeeventyret har ført oss, både som nasjon og som individer. Oppsettingen er skapt av Pia Maria Roll og Terje Nordby sammen med ensemblet. Regien er ved Roll og Hooman Sharifi."

    • Stalker

      Stalker av Verk Produksjoner, co-produsert av Black Box Teater, Teaterhuset Avant Garden og BIT Teatergarasjen:

      "Verk Produksjoner er et nordisk skuespillerkollektiv etablert i 1998. Utgangspunktet for årets forestilling er Andrej Tarkovskys film Stalker. Historien presenterer oss for en gruppe mennesker som skal inn i Sonen. Forestillingen belyser den enkeltes motiv for å begi seg inn i Sonen, deres feiloppfatninger, erindringer og glemsler. Verk Produksjoner ble nominert til Heddaprisen med forestillingen Ifigeneia i 2007 og vant klassen Årets forestilling i 2011 med Det eviga leendet."

    • Villanden

      Villanden av Henrik Ibsen, regi Anders Paulin, Nationaltheatret:

      "Den svenske regissøren Anders Paulin ønsket å sette opp en ny, større og bedre Villanden. For å gjøre det, har han satt inn tekster av de franske filosofene Derrida og Deleuze og av Kafka og lagt inn referanser til filmer som Matrix og Escape from New York, og alle skuespillerne bytter på å spille stykkets roller. Alt dette for å bryte ned ferdig vedtatt fortolkninger av Villanden. Anders Paulin er utdannet journalist og dramaturg og har hatt regioppgaver i Sverige, Danmark, Tyskland og Sveits."

    • De Utvalgte

      De Utvalgte av De Utvalgte, co-produsert av Black Box Teater og BIT Teatergarasjen:

      "I forestillingen De Utvalgte går teaterkompaniet De Utvalgte videre i sin utforsking av tematikken natur og kultur og også her benytter de 3D-teknologi. I De Utvalgte er mennesker med nedsatt funksjonsevne aktører i en forestilling som tematiserer kulturell og naturlig utvelgelse. De Utvalgte er kjent for sitt originale og visuelle uttrykk, og kompaniets faste medlem Boya Bøckman fikk Heddaprisen for beste visuell design i fjor for sitt arbeid i forestillingen Kunsten å bli tam. Forestillingen ble også tildelt Kritikerprisen. De Utvalgte ble stiftet i 1993 og har hele tiden fungert som et kunstnerisk kollektiv."

    Vinnere

    • Verk Produksjoner

      Stalker av Verk Produksjoner, co-produsert av Black Box Teater, Teaterhuset Avant Garden og BIT Teatergarasjen:

      "Et minnenes testament inspirert av et kunstverk, hvor minnenes stemmer med minnenes logikk uttrykker både personlige og stiliserte opplevelser av verket, samtidig som scenerommet minnes selve verket. På denne både konkrete og abstrakte minnereisen skapes det et sjenerøst rom som gir publikum plass til å minnes med. Forestillingen er meditativ, underholdende og vakker, ikke påtrengende, ikke likegyldig, og med mange innganger til å minnes dens utgangspunkt. Enten du kjenner kunstverket eller ei, gir forestillingen deg strålende hjelp til å se det for deg. Og som en bonus til den som har sett det før inspireres det også til å minnes hvor i livet du var da du så Stalker. Prisen for årets forestilling går til Stalker."

      Kilde:

      Heddaprisene, heddaprisen.no, 10.06.2013, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1176

    • Stalker

      Stalker av Verk Produksjoner, co-produsert av Black Box Teater, Teaterhuset Avant Garden og BIT Teatergarasjen:

      "Et minnenes testament inspirert av et kunstverk, hvor minnenes stemmer med minnenes logikk uttrykker både personlige og stiliserte opplevelser av verket, samtidig som scenerommet minnes selve verket. På denne både konkrete og abstrakte minnereisen skapes det et sjenerøst rom som gir publikum plass til å minnes med. Forestillingen er meditativ, underholdende og vakker, ikke påtrengende, ikke likegyldig, og med mange innganger til å minnes dens utgangspunkt. Enten du kjenner kunstverket eller ei, gir forestillingen deg strålende hjelp til å se det for deg. Og som en bonus til den som har sett det før inspireres det også til å minnes hvor i livet du var da du så Stalker. Prisen for årets forestilling går til Stalker."

      Kilde:

      Heddaprisene, heddaprisen.no, 10.06.2013, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1176

    Beste mannlige birolle/medspiller

    Fagjuryen besto i sesongen 2012/2013 av:

    Thoralf Berg, professor ved Høgskolen i Sør-Trøndelag
    Therese Bjørneboe, kritiker i Aftenposten og redaktør for Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift
    Gunnar Germundson, dramatiker
    Karen Frøsland Nystøyl, kritiker i NRK
    Karoline Skuseth, kurator og prosjektleder for faglig program på BIT Teatergarasjen
    Astrid Sletbakk, tidligere kritiker i VG
    Cecilia Ölveczky, dramaturg

    Nominasjoner

    • Espen Klouman Høiner

      Espen Klouman Høiner for rollen som Biff Loman i En handelsreisendes død, av Arthur Miller, regi Runar Hodne, og for rollen som Ivar Zolen i Bør Børson jr. av Johan Falkberget/Harald Tusberg/Egil Monn-Iversen, regi Erlend Samnøen, Trøndelag Teater:

      "Espen Klouman Høiner, 32, kommer fra Nesodden i Akershus. Ved siden av yrket som skuespiller har han også vært programleder i P3 og er skribent og forfatter (debuterte høsten 2011 med novellesamlingen 11 i 11). Etter ferdig utdanning ved Teaterhøgskolen spilte han i Tilbakekomstene under Norsk Dramatikkfestival og Forsøk på å beskrive det ugjennomtrengelige ved Teater Ibsen, Nationaltheatret og på turné. I fjor vår debuterte han ved Trøndelag Teater som Osvald i Ibsens Gjengangere og sist høst medvirket han i Jeppe. Han har medvirket i spillefilmene Bare Bea, Reprise, Switch, Upperdog og nå sist i En som deg. Filmkritikeren Manohala Dargis i New York Times foreslo ham og medspiller Anders Danielsen Lie som kandidater til Oscarprisens beste mannlige hovedroller for deres innsats i Reprise."

    • Iver Bjurgren

      Iver Bjurgren for rollene som Per Plage, Gregor og Benny i Samson & Roberto, av Ingvar Ambjørnsen/Axel Hellstenius, regi Ferran Audi, Teatret Vårt:

      "Iver Bjurgren, 36, er skuespiller og musiker og gikk ut fra Rose Bruford College i London i 2002. Han er utdannet klassisk skuespiller med tilleggsfag som komposisjon, arrangering og tilrettelegging av musikk for scene. Han har jobbet for blant annet Teater Grimsborken, Akershus Teater, Østfold Teater og Sogn og Fjordane Teater med produksjoner som Den kjempestore krokodillen, Terje VigenHamlet soloDe ville kroppeneBjarnes fantastiske barnehageHelt på tuppa! og Bare kyllinger her. Han har også spilt i NRK-serien En udødelig mann. Siden 2010 har han drevet Tusenfold Teater sammen med regissør og dramaturg Liv Anne Bjurgren. De produserer teater for Den kulturelle skolesekken og for barnehagebarn og karakteriserer sin egen virksomhet som 'lekent og musikalsk teater som skal berøre barn og unge der de er'."

    • Kyrre Hellum

      Kyrre Hellum for rollen som Judas i Bibelen, tekster fra Bibelen og av Maria Tryti Vennerød, Terje Nordby, Eirik Fauske, Sara Stridsberg, Cecilie Løveid, Jose Saramago, Ari Behn, Stein Winge, Anne Holtan og Carl Morten Amundsen, regi Stein Winge, Det Norske Teatret:

      "Kyrre Hellum, 40, gikk ut fra Teaterhøgskolen i 1999 og har siden spilt en rekke roller på teaterscener, i film og på TV. Han stiller like gjerne i humoristiske som i seriøse roller. I tiden etter Teaterhøgskolen har han oftest vært å se på film og i TV. Han ble nominert til Amandapris for beste mannlige birolle for rollen som Fido i Tomme Tønner i 2010, og har ellers medvirket i Fatso, Nord og Keeper'n til Liverpool. For fjernsyn har han spilt i Ran, Himmelblå og Lilyhammer, hvor han fremstilte en usedvanlig nidkjær politimann. På Det Norske Teatret har han bl. a. spilt i Zoo, Felix' fantastiske orkester og 33 variasjonar."

    Vinnere

    • En handelsreisendes død

      Espen Klouman Høiner for rollen som Biff Loman i En handelsreisendes død av Arthur Miller, regi Runar Hodne, og for rollen som Ivar Zolen i Bør Børson jr. av Johan Falkberget/Harald Tusberg/Egil Monn-Iversen, regi Erlend Samnøen, Trøndelag Teater:

      "Kategorien beste birolle er vid. Det kan gjelde en skuespiller som lyser opp en forestilling i en smårolle. Men det kan også være et hårfint skille mellom en bi- og hovedrolle. Årets vinner, har både lyst opp i småroller og spilt en bærende rolle i et drama. Han er artistisk, og musikalsk i flere betydninger av ordet. Han gir ikke 'for' mye, men akkurat nok til å skape et assosiasjonsrom rundt en karakter. Prisvinneren må være en gave å samarbeide med for både regissører og kolleger, noe både Bør Børson og En handelsreisendes død viser. Årets pris for beste mannlige birolle/medspiller går til Espen Klouman Høiner."

      Kilde:

      Heddaprisen, heddaprisen.no, 10.06.2013, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1176

    • Bør Børson jr.

      Espen Klouman Høiner for rollen som Biff Loman i En handelsreisendes død av Arthur Miller, regi Runar Hodne, og for rollen som Ivar Zolen i Bør Børson jr. av Johan Falkberget/Harald Tusberg/Egil Monn-Iversen, regi Erlend Samnøen, Trøndelag Teater:

      "Kategorien beste birolle er vid. Det kan gjelde en skuespiller som lyser opp en forestilling i en smårolle. Men det kan også være et hårfint skille mellom en bi- og hovedrolle. Årets vinner, har både lyst opp i småroller og spilt en bærende rolle i et drama. Han er artistisk, og musikalsk i flere betydninger av ordet. Han gir ikke 'for' mye, men akkurat nok til å skape et assosiasjonsrom rundt en karakter. Prisvinneren må være en gave å samarbeide med for både regissører og kolleger, noe både Bør Børson og En handelsreisendes død viser. Årets pris for beste mannlige birolle/medspiller går til Espen Klouman Høiner."

      Kilde:

      Heddaprisen, heddaprisen.no, 10.06.2013, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1176

    • Espen Klouman Høiner

      Espen Klouman Høiner for rollen som Biff Loman i En handelsreisendes død av Arthur Miller, regi Runar Hodne, og for rollen som Ivar Zolen i Bør Børson jr. av Johan Falkberget/Harald Tusberg/Egil Monn-Iversen, regi Erlend Samnøen, Trøndelag Teater:

      "Kategorien beste birolle er vid. Det kan gjelde en skuespiller som lyser opp en forestilling i en smårolle. Men det kan også være et hårfint skille mellom en bi- og hovedrolle. Årets vinner, har både lyst opp i småroller og spilt en bærende rolle i et drama. Han er artistisk, og musikalsk i flere betydninger av ordet. Han gir ikke 'for' mye, men akkurat nok til å skape et assosiasjonsrom rundt en karakter. Prisvinneren må være en gave å samarbeide med for både regissører og kolleger, noe både Bør Børson og En handelsreisendes død viser. Årets pris for beste mannlige birolle/medspiller går til Espen Klouman Høiner."

      Kilde:

      Heddaprisen, heddaprisen.no, 10.06.2013, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1176

    Beste mannlige hovedrolle

    Fagjuryen besto i sesongen 2012/2013 av:

    Thoralf Berg, professor ved Høgskolen i Sør-Trøndelag
    Therese Bjørneboe, kritiker i Aftenposten og redaktør for Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift
    Gunnar Germundson, dramatiker
    Karen Frøsland Nystøyl, kritiker i NRK
    Karoline Skuseth, kurator og prosjektleder for faglig program på BIT Teatergarasjen
    Astrid Sletbakk, tidligere kritiker i VG
    Cecilia Ölveczky, dramaturg

    Nominasjoner

    • Ingar Helge Gimle

      Ingar Helge Gimle for rollen som Willy Loman i En handelsreisendes død av Arthur Miller, regi Runar Hodne, Trøndelag Teater:

      "Ingar Helge Gimle, 56, er født i Oslo og uteksaminert ved Statens Teaterhøgskole i 1982. Han ble ansatt ved Trøndelag Teater i 1985 hvor han blant mange roller også spilte skrikhalsen i musikalen Fire bein god - to bein dårlig etter George Orwells roman Animal Farm. Fire år senere begynte han ved Oslo Nye Teater (Brødrene Karamasov og Sporvogn til begjær), og i 1996 flyttet han til Nationaltheatret (Et Dukkehjem, HamletEn tjener for to herrer). Han filmdebuterte allerede i 1986 i komedien Plastposen. Siden har vi sett ham bl. a. i UroUlvesommerEn helt vanlig dag på jobben, og Absolutt blåmandag. Han fikk Amandapris for de to sistnevnte og Komiprisen i 2009 for Boeing Boeing."

    • Paul-Ottar Haga

      Paul Ottar Haga for rollen som Edgar i Dødsdansen av August Strindberg, regi Sigrid Strøm Reibo, Det Norske Teatret:

      "Paul-Ottar Haga, 47, er født i Verdal og gikk ut av Statens Teaterhøgskole i 1990. Samme år debuterte han på Det Norske Teatret, men lenge før det hadde han sin første rolle som åtteåring i Olav-spelet på Stiklestad. Opp gjennom årene har han hatt en rekke av de ledende rollene i spelet. Ved siden av sine mange oppgaver ved Det Norske Teatret (bl. a. i Tolvskillingsoperaen, Bør Børson, Orestien og Juvikfolket), har han deltatt hyppig i norsk film og TV-produksjoner. Landskjent ble han i Bentein Baardsons TV-versjon av Peer Gynt. Vi har også sett ham i filmer som Den siste revejakta, Kjærlighetens kjøtere og Jul i Blåfjell."

    • Nils Ole Oftebro

      Nils Ole Oftebro for rollen som Stalin i Diktator mot dikter av John Hodge, regi Kjetil Bang-Hansen, Nationaltheatret:

      "Nils Ole Oftebro, 68, er født i Sarpsborg. I 1969 gikk han ut av Teaterhøgskolen og debuterte året etter i Fjernsynsteatret. I 1971 begynte han ved Nationaltheatret hvor han i flere tiår har vært en av teatrets ledende krefter og gitt liv til 115 roller. Blant hans mange Ibsen-roller hører tittelrollen i Peer Gynt blant de fremste, men spennvidden er stor: Fra Thesevs i Fedra til røveren Kasper i Folk og røvere i Kardemomme by. 1987-1989 var han kunstnerisk leder ved Torshovteatret, og ved siden av skuespillerkarrieren har han også arbeidet som instruktør. Han har medvirket i en rekke filmer og TV-serier, og har vært programleder for Fangene på fortet og Robinson. I tillegg er han en dyktig tegner og debuterte som portrettegner i 2005."

    Vinnere

    • En handelsreisendes død

      Ingar Helge Gimle for rollen som Willy Loman i En handelsreisendes død av Arthur Miller, regi Runar Hodne, Trøndelag Teater:

      "Årets pris går til en skuespiller med lang fartstid innen norsk teater, film og TV. Det faller like naturlig for ham å opptre for voksne som for barn, i klassikere som i ny dramatikk, i tragedier som i komedier. I årets rolle ga prisvinneren på en særegen og nærværende måte et intenst innsyn i en manns verden; ikke minst drømmeverden. På en imponerende, ja nærmest rystende måte viste han hvordan rolleskikkelsen reagerte i en ekstrem livssituasjon i forhold til seg selv og sine nærmeste. Gjennom et intenst og stillfarent spill vekket prisvinneren publikums medfølelse når han på en usedvanlig overbevisende og sterk måte, fremstilte rolleskikkelsens tunge skjebne. Årets pris for beste mannlige hovedrolle/medspiller går til Ingar Helge Gimle."

    • Ingar Helge Gimle

      Ingar Helge Gimle for rollen som Willy Loman i En handelsreisendes død av Arthur Miller, regi Runar Hodne, Trøndelag Teater:

      "Årets pris går til en skuespiller med lang fartstid innen norsk teater, film og TV. Det faller like naturlig for ham å opptre for voksne som for barn, i klassikere som i ny dramatikk, i tragedier som i komedier. I årets rolle ga prisvinneren på en særegen og nærværende måte et intenst innsyn i en manns verden; ikke minst drømmeverden. På en imponerende, ja nærmest rystende måte viste han hvordan rolleskikkelsen reagerte i en ekstrem livssituasjon i forhold til seg selv og sine nærmeste. Gjennom et intenst og stillfarent spill vekket prisvinneren publikums medfølelse når han på en usedvanlig overbevisende og sterk måte, fremstilte rolleskikkelsens tunge skjebne. Årets pris for beste mannlige hovedrolle/medspiller går til Ingar Helge Gimle."

      Kilde:

      Heddaprisene, heddaprisen.no, 10.06.2013, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1176

    Beste kvinnelige hovedrolle

    Fagjuryen besto i sesongen 2012/2013 av:

    Thoralf Berg, professor ved Høgskolen i Sør-Trøndelag
    Therese Bjørneboe, kritiker i Aftenposten og redaktør for Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift
    Gunnar Germundson, dramatiker
    Karen Frøsland Nystøyl, kritiker i NRK
    Karoline Skuseth, kurator og prosjektleder for faglig program på BIT Teatergarasjen
    Astrid Sletbakk, tidligere kritiker i VG
    Cecilia Ölveczky, dramaturg

    Nominasjoner

    • Gisken Armand

      Gisken Armand for rollen som Jeg i Jeg forsvinner av Arne Lygre, regi Eirik Stubø, Nationaltheatret:

      "Gisken Armand, 50, datter av skuespilleren Eilif Armand og søster av skuespillerne Frøydis og Merete Armand, debuterte som 14-åring ved Den Nationale Scene i Bergen. 26 år gammel ble hun ansatt ved Nationaltheatret som siden har vært hennes scene. Parallelt med teaterarbeidet har hun medvirket i en rekke film- og TV-produksjoner (Fox Grønland, Ved kongens bord, Kodenavn Hunter, Hjem (TV), Kristin Lavransdatter, Insomnia, Evas øye (film). I løpet av årene har Gisken Armand deltatt i nærmere 60 oppsettinger ved Nationaltheatret, i roller med stor bredde og variasjon - så som Nora i Et Dukkehjem, tittelrollen i Medea, Helen i Festen og heksens datter i Reisen til Julestjernen."

    • Marie Blokhus

      Marie Blokhus for rollene som Anne i Over open avgrunn av Tarjei Vesaas, regi Uwe Cramer, Det Norske Teatret og Una i Blackbird av David Harrower, regi Kim Sørensen, Riksteatret:

      "Marie Blokhus, 30, avsluttet studiet ved Teaterhøgskolen i Oslo i 2010, og fikk straks engasjement ved Det Norske Teatret hvor hun nå er fast ansatt. Hun er født i Bodø, hvor hun som tenåring ble engasjert til rollen som datter til en psykotisk mor av sin psykiater-mor med amatørteaterinteresse. Rollen fenget, og etter dramalinje ved videregående skole i Mo i Rana arbeidet hun fem år ved Nordland Teater. I studietiden ved KhiO dannet hun sammen med fire medstudenter frigruppen Asklepios Hane. I løpet av sine år ved Det Norske Teatret har hun deltatt i oppsettinger som Unge Werthers lidingar (2010), Sjuk ungdom (2011), Sorga kler Elektra (2012) og er nå aktuell i Over open avgrunn."

    • Helga Guren

      Helga Guren for rollen som Edith i Oh My God av og regissert av Yngve Sundvor, og Diana i Når enden er god er allting godt av William Shakespeare, regi Sigrid Strøm Reibo, Rogaland Teater:

      "Helga Guren, 27, er oppvokst i Rygge og utdannet ved Teaterhøgskolen, Esper Studio New York og Stockholms dramatiske høgskola. Guren har medvirket i forestillinger ved Riksteatret, Det Norske Teatret, Hålogaland Teater og Dramaten, Stockholm. Hun har også drevet med turn og akrobatikk, sunget med Alastair Laurence Jazz Trio og spiller hardingfele. I tillegg har hun medvirket i internasjonale danse- og teaterforestillinger bl. a. på Moderna Dansteatern i Stockholm og under ImPulzTanz i Wien. Hun var med i Rogaland Teater og Riksteatrets samarbeidsprosjekt Little Me, spilte Lucifer i Sonny, hovedrollen i Nattergalen og deltok i Festen, alle ved Rogaland Teater."

    Vinnere

    • Jeg forsvinner

      Gisken Armand for rollen som Jeg i Jeg forsvinner av Arne Lygre, regi Eirik Stubø, Nationaltheatret:

      "Skuespilleren alene på scenen, uten rekvisitter eller scenografi å støtte seg til, må stole på seg selv og på ordet. Årets prisvinner har gjennom sin mangslungne karriere - som omfatter alt fra drama til komedie, musikal og barneteater - gang på gang vist hvor nyanserikt og presist hun behersker ordet, enten det dreier seg om moderne slang, antikke verselinjer eller komediens skyhøye krav til presisjon. I årets forestilling fremstiller hun en rollefigur uten klart definert identitet i en udefinert virkelighet i stadig forvandling. Med sin nyanserike tekstbehandling er hun forestillingens bærende element. Årets pris for beste kvinnelige hovedrolle/medspiller går til Gisken Armand."

      Kilde:

      Heddaprisene, heddaprisen.no, 10.06.2013, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1176

    • Gisken Armand

      Gisken Armand for rollen som Jeg i Jeg forsvinner av Arne Lygre, regi Eirik Stubø, Nationaltheatret:

      "Skuespilleren alene på scenen, uten rekvisitter eller scenografi å støtte seg til, må stole på seg selv og på ordet. Årets prisvinner har gjennom sin mangslungne karriere - som omfatter alt fra drama til komedie, musikal og barneteater - gang på gang vist hvor nyanserikt og presist hun behersker ordet, enten det dreier seg om moderne slang, antikke verselinjer eller komediens skyhøye krav til presisjon. I årets forestilling fremstiller hun en rollefigur uten klart definert identitet i en udefinert virkelighet i stadig forvandling. Med sin nyanserike tekstbehandling er hun forestillingens bærende element. Årets pris for beste kvinnelige hovedrolle/medspiller går til Gisken Armand."

      Kilde:

      Heddaprisene, heddaprisen.no, 10.06.2013, http://www.heddaprisen.no/pub/heddaprisen/main/?aid=1176