Heddaprisen 2003

Årets forestilling

Årets forestilling skal skille seg fra andre forestillinger gjennom:

*aktualitet.

*format.

*kontekst/begivenhet.

Nominasjoner

  • I blanke messingen

    I blanke messingen av Terrence McNally/David Yazbek, Den Nationale Scene:

    Regi og koreografi: Runar Borge
    Scenografi: Bengt Fröderberg
    Oversetter, instruktør og koreograf: Runar Borge

    Kostymedesigner: William

    Musikalsk leder: Jan Kåre Hystad

    Maskør: Mette Noodt

    Lyddesigner: Bjarte Våge

    Lysdesigner: Sverre Randin

    Med Monica Hjelle, Espen Hana. Dagfinn Lyngbø, Bjarte Ylvisaker/Preben Nyløkken, Marianne Nielsen, Aril Martinsen, Tonja S. Sanborn, Jon Bleiklie Devik, Tore Chr. Sævold, Kim Fairchild, Richard K. Sseruwagi, Kim Kalsås, Espen Grjotheim, Yvonne Algrøy, Oddrun Valestrand, Cathrine Bang, Lars Jacobsen, Kai Taule

    "I blanke messingen har alt du kan ønske deg av en showete, rask, rytmisk, fargeglitrende og morsom musikal."

    Sidsel Hamre Dagsland, Bergens Tidende

  • Hvem er redd for Virginia Woolf?

    Hvem er redd for Virginia Woolf? av Edward Albee, Oslo Nye Teater:

    Oversatt av: Svein Sturla Hungnes

    Med Anne Krigsvoll, Dennis Storhøi, Trine Wiggen, Nicolai Cleve Broch

    Regi: Svein Sturla Hungnes

    Scenografi: Birgitte Lie

    Kostymer: Trude Bergh

    Lys: Øyvind Wangensteen             

    Maskør: Jill Tonje Holter

  • Dødsdansen

    Dødsdansen av August Strindberg, Hålogaland Teater:

    Oversatt til nordnorsk av: Ragnar Olsen

    Med: Guri Johnson, Håkon Ramstad og Bjørn Sundquist
    Regi: Tyra Tønnessen
    Scenografi: Bård Thorbjørnsen
    Kostyme: Ane Aasheim
    Lysdesign: Jon Paulsen
    Lyd: Tor Vadseth

    "Bjørn Sundquist og Guri Johnson klarer å skape en ubehagelig troverdighet og nerve som nagler deg fast - svettende - i stolen."

    Lasse Jangås, Nordlys.

Vinnere

  • Oslo Nye Teater

    "Årets forestilling ble sett av nærmere 30.000 mennesker, og i spilleperioden var det faktisk ikke et sete å oppdrive. Forestillingen ble høstens begivenhet. Det var fortjent. Uten noensinne å arbeide mot teksten, grep instruktøren tak i ett av samtidens mest kjente dramaer, befridde det for klisjeer og konvensjoner, og fikk stykkets opprinnelig enkle og opprivende konflikter til også å handle om den perverse og destruktive leken mellom mann og kvinne. Gjennom sitt strålende samspill bidro oppsetningens skuespillere på hver sin måte til å gjøre et tragisk, forfyllet og vanvittig nachspiel til skakende godt teater.

    Årets vinner er Hvem er redd for Virginia Woolf? på Oslo Nye Teater, instruktør Svein Sturla Hungnes, med Anne Krigsvoll, Dennis Storhøi, Nicolai Cleve Broch og Trine Wiggen i rollene."

  • Hvem er redd for Virginia Woolf?

    "Årets forestilling ble sett av nærmere 30.000 mennesker, og i spilleperioden var det faktisk ikke et sete å oppdrive. Forestillingen ble høstens begivenhet. Det var fortjent. Uten noensinne å arbeide mot teksten, grep instruktøren tak i ett av samtidens mest kjente dramaer, befridde det for klisjeer og konvensjoner, og fikk stykkets opprinnelig enkle og opprivende konflikter til også å handle om den perverse og destruktive leken mellom mann og kvinne. Gjennom sitt strålende samspill bidro oppsetningens skuespillere på hver sin måte til å gjøre et tragisk, forfyllet og vanvittig nachspiel til skakende godt teater.

    Årets vinner er Hvem er redd for Virginia Woolf? på Oslo Nye Teater, instruktør Svein Sturla Hungnes, med Anne Krigsvoll, Dennis Storhøi, Nicolai Cleve Broch og Trine Wiggen i rollene."

  • Images (0)
  • Video (0)
  • Audio (0)
  • Files (0)

    Beste scenografi/kostymedesign

    Beste scenografi/kostymedesign skal skille seg fra andre gode arbeider gjennom:

    *konseptuell autonomi (at scenografien er et verk i seg selv) veid opp mot konseptuell funksjon (rommets dramaturgiske disposisjoner.

    *relasjon til beslektede kunstformer (billedkunst, design, arkitektur).

    *nyskaping, sett i forhold til scenografi- og teaterfaget selv og i forhold til beslektede kunstformer.

    Nominasjoner

    • Kari Gravklev

      Kari Gravklev for scenografien til Seieseiarens song av Daniel Danis på Det Norske Teatret:

      "Kari Gravklev begynte sin karriere på Hålogaland Teater der hun var fra 1973 til 1979. I dag er hun en av våre mest kjente, anerkjente og brukte scenografer. Hun har hatt oppdrag ved omtrent alle norske institusjonsteatre, men også for frigrupper, for film og fjernsyn. For ikke å snakke om åpningsseremonien under OL på Lillehammer.

      I høst har hun allerede rukket å sette sitt preg på to av sesongens viktige og høyst forsjellige forestillinger: Måken på Det Norske Teatret og Vinterforvaring på Nationaltheatrets Amfiscene. En klassiker og et samtidsdrama, en stor scene og en liten: Kari Gravklev er en mangesidig kunstner."

    • Yngvar Julin

      Yngvar Julin for scenografien til Flommen av Tom Remlov/Jonny Halberg på Teater Ibsen:

      "Yngvar Julin er sivilarkitekt, utdannet ved Arkitekthøgskolen i Oslo og University of East London. Han er fremdeles aktiv som arkitekt, selv om han for tiden også  har det ekstremt travelt som scenograf.

      I høst har han hatt ansvaret for scenografien til Ønsket på Sogn og Fjordane Teater, der han i 2000 signerte den Heddanominerte scenografien til Helge Ingstads Siste båt, men også for Jeppe på Berget på Teater Ibsen. Attpåtil har han rukket å ha scenografien på urpremieren til !Bang Produksjoners En pike går i land på Det Åpne Teater i denne uken."

    • Bård Lie Thorbjørnsen

      Bård Lie Thorbjørnsen for scenografien til Dødsdansen av August Strindberg på Hålogaland Teater:

      "Som en del av sin hovedoppgave ved Statens håndverks- og kunstindustriskole fikk Bård Lie Thorbjørnsen i 2000-2001 ansvaret for å lage scenografien til tre teateroppsetninger: Glassmenasjeriet på Statens Teaterhøgskole, Beogradtrilogien på Det Norske Teatret og Mutter Courage på Trøndelag Teater. Spesielt den siste ble lagt merke til, og takket være den ble han faktisk Heddanominert før han var - helt - ferdig med utdannelsen.

      I fjor signerte han scenografien til to meget vellykte oppsetninger - Undset, et samarbeidsprosjekt mellom Riksteatret og Nationaltheatret og Dødsdansen på Hålogaland Teater som han altså er nominert for. I høst har han hatt scenografien til nok en braksuksess: Bikubesong på Det Norske Teatret."

    Vinnere

    • Seie-seiarens song

      "Årets Hedda-pris for beste scenografi går til en mangesidig kunstner, som arbeider like selvfølgelig med både klassiske og moderne drama.  Prisvinnerens stil er kjennetegnet av en analytisk tilnærming til stoffet, og et modig og variert scenografisk uttrykk.

      Forrige sesong skapte prisvinneren en scenografi med et metaforisk visuelt uttrykk til en moderne og kompleks fortelling. Scenografien var enkel, medskapende, flertydig og vakker. Vi så også en arkitektonisk helhet mellom scene og sal. Prisen for beste scenografi går i år til en av våre fremste scenografer. Hun feirer kontinuerlig triumfer både nasjonalt og internasjonalt.

      Kari Gravklev!!"

    • Kari Gravklev

      "Årets Hedda-pris for beste scenografi går til en mangesidig kunstner, som arbeider like selvfølgelig med både klassiske og moderne drama.  Prisvinnerens stil er kjennetegnet av en analytisk tilnærming til stoffet, og et modig og variert scenografisk uttrykk.

      Forrige sesong skapte prisvinneren en scenografi med et metaforisk visuelt uttrykk til en moderne og kompleks fortelling. Scenografien var enkel, medskapende, flertydig og vakker. Vi så også en arkitektonisk helhet mellom scene og sal. Prisen for beste scenografi går i år til en av våre fremste scenografer. Hun feirer kontinuerlig triumfer både nasjonalt og internasjonalt.

      Kari Gravklev!!"

    Årets barne- og ungdomsforestilling

    Årets barne- og ungdomsforestilling skal skille seg fra andre barne- og ungdomsforestillinger gjennom:

    *kvalitet på bakgrunn av teatermediets egenart, både i valg av stilelementer og dramaturgi

    *kommunikasjon med målgruppen

    *valg av stoff.

    Nominasjoner

    • Dustefjerten og Andungen

      Dustefjerten og andungen av Rune Belsvik. Regi Line Rosvoll, Det Norske Teatret, Scene 2:

      "På de store institusjonsteatrene får barn og unge som oftest oppleve teater på de store scenene. Bare sjelden får barn anledning til å oppleve en annen viktig form for teater, den nære og intime forestillingen på den lille scenen - og kanskje også et stykke man ikke før har sett. Det er derfor gledelig at Det Norske Teatret i vår valgte å sette opp Dustefjerten og Andungen."

    • Tre mødre - ex auditorio

      Tre Mødre av Dansdesign, en del av Kulturrådets prosjekt Klangfugl, kunst for de minste:

      "Tre Mødre er helt uvanlig teater - en forestilling som er laget for et helt uvanlig publikum, barn som ennå ikke har fylt tre år. Og forestillingen oppnår en fantastisk kontakt med målgruppen."

    • Brødrene Løvehjerte

      Brødrene Løvehjerte  av Astrid Lindgren. Regi: Alexander Mørk-Eidem - Nationaltheatrets Hovedscene:

      "Den etter hvert stadig mer spennende regissøren Alexander Mørk-Eidem har skapt en helstøpt, virkningsfull og flott teaterforestilling, nesten uten lyte. (...) Stort teater er dette uansett."

      Bengt Calmeyer i Dagsavisen

    Vinnere

    • Dansdesign

      "Årets barne- og ungdomsforestilling er en forestilling som treffer sitt publikum usedvanlig godt. Kunstnerne bak forestillingen har lang fartstid i norsk scenekunst og de har flere prestisjetunge prosjekter bak seg. Arbeidet kjennetegnes av en helt særegen stil, hvor visualitet og bevegelse er det sentrale.

      Dette har de her benyttet til det fulle, og de har derigjennom skapt en forestilling som på formidabelt vis fanger oppmerksomheten til en publikumsgruppe som ellers ikke blir mange scenekunstopplevelser til del, nemlig de aller minste - de i aldersgruppen null til tre år.

      Prisen for beste barne- og ungdomsforestilling går til Anne Grete Eriksen og Leif Hernes i Dansdesign, for forestillingen Tre Mødre."

    • Tre mødre - ex auditorio

      "Årets barne- og ungdomsforestilling er en forestilling som treffer sitt publikum usedvanlig godt. Kunstnerne bak forestillingen har lang fartstid i norsk scenekunst og de har flere prestisjetunge prosjekter bak seg. Arbeidet kjennetegnes av en helt særegen stil, hvor visualitet og bevegelse er det sentrale.

      Dette har de her benyttet til det fulle, og de har derigjennom skapt en forestilling som på formidabelt vis fanger oppmerksomheten til en publikumsgruppe som ellers ikke blir mange scenekunstopplevelser til del, nemlig de aller minste - de i aldersgruppen null til tre år.

      Prisen for beste barne- og ungdomsforestilling går til Anne Grete Eriksen og Leif Hernes i Dansdesign, for forestillingen Tre Mødre."

    • Leif Hernes

      "Årets barne- og ungdomsforestilling er en forestilling som treffer sitt publikum usedvanlig godt. Kunstnerne bak forestillingen har lang fartstid i norsk scenekunst og de har flere prestisjetunge prosjekter bak seg. Arbeidet kjennetegnes av en helt særegen stil, hvor visualitet og bevegelse er det sentrale.

      Dette har de her benyttet til det fulle, og de har derigjennom skapt en forestilling som på formidabelt vis fanger oppmerksomheten til en publikumsgruppe som ellers ikke blir mange scenekunstopplevelser til del, nemlig de aller minste - de i aldersgruppen null til tre år.

      Prisen for beste barne- og ungdomsforestilling går til Anne Grete Eriksen og Leif Hernes i Dansdesign, for forestillingen Tre Mødre."

    • Anne Grete Eriksen

      "Årets barne- og ungdomsforestilling er en forestilling som treffer sitt publikum usedvanlig godt. Kunstnerne bak forestillingen har lang fartstid i norsk scenekunst og de har flere prestisjetunge prosjekter bak seg. Arbeidet kjennetegnes av en helt særegen stil, hvor visualitet og bevegelse er det sentrale.

      Dette har de her benyttet til det fulle, og de har derigjennom skapt en forestilling som på formidabelt vis fanger oppmerksomheten til en publikumsgruppe som ellers ikke blir mange scenekunstopplevelser til del, nemlig de aller minste - de i aldersgruppen null til tre år.

      Prisen for beste barne- og ungdomsforestilling går til Anne Grete Eriksen og Leif Hernes i Dansdesign, for forestillingen Tre Mødre."

    Årets debutant

    I denne klassen offentliggjør juryen ingen nominasjoner.

    Kriteriene er åpne.

    Vinnere

    • Det tredje tegnet

      "Heddastipendet er nytt av året, og gis til en debutant innenfor en av teatrets ulike kunstneriske disipliner. Det er ment å peke fremover, og skal oppmuntre til videre kunstnerisk innsats i årene som kommer. Paradoksalt nok er den første mottageren av Heddastipendet allerede en erfaren teaterperson.

      Paradoksalt siden stipendet går til en debutant. Vedkommende er utdannet som skuespiller, men har nå debutert som dramatiker med et skuespill for en aldersgruppe teatret sjelden kommuniserer direkte med, 11-14-åringene, og det er sørgelig at et så særegent dramatisk univers som dette debutverket representerer, ikke ble fanget opp av rikspressen. Vedkommende har skrevet et morsomt, poetisk og filosofisk skuespill om unge mennesker på terskelen fra barndom til ungdom.

      Årets Heddastipend går til Bjørnar Teigen for skuespillet Det tredje tegnet, uroppført på Teatret Vårt i dramatikerens egen regi."

    • Bjørnar Lisether Teigen

      "Heddastipendet er nytt av året, og gis til en debutant innenfor en av teatrets ulike kunstneriske disipliner. Det er ment å peke fremover, og skal oppmuntre til videre kunstnerisk innsats i årene som kommer. Paradoksalt nok er den første mottageren av Heddastipendet allerede en erfaren teaterperson.

      Paradoksalt siden stipendet går til en debutant. Vedkommende er utdannet som skuespiller, men har nå debutert som dramatiker med et skuespill for en aldersgruppe teatret sjelden kommuniserer direkte med, 11-14-åringene, og det er sørgelig at et så særegent dramatisk univers som dette debutverket representerer, ikke ble fanget opp av rikspressen. Vedkommende har skrevet et morsomt, poetisk og filosofisk skuespill om unge mennesker på terskelen fra barndom til ungdom.

      Årets Heddastipend går til Bjørnar Teigen for skuespillet Det tredje tegnet, uroppført på Teatret Vårt i dramatikerens egen regi."

    Ærespris

    I denne klassen offentliggjør juryen ingen nominasjoner.

    Kriteriene er åpne.

    Vinnere

    • Jon Fosse

      "I fjor ble Heddas Ærespris delt ut for aller første gang - til Wenche Foss. Og Heddas Ærespris skal ikke deles ut hvert eneste år. Bare når juryen rett og slett ikke kan la være. Slik var det i fjor. Slik er det i år.

      Årets Æresprisvinner er skapende kunstner, han er forfatter, og han har et allsidig forfatterskap bak seg - romaner, noveller, tekster, barnebøker, essays, dikt og skuespilll. Men til stor glede for alle som er glad i teater, er det først og fremst som dramatiker han har skapt seg et navn. Hans intense og poetiske univers har ikke bare erobret Norge, men hele Europa.

      Årets Æresprisvinner er Jon Fosse."

    Særlig fremragende sceneprestasjon

    Særlig fremragende prestasjon skal skille seg fra andre gode prestasjoner gjennom:

    *håndverksmessige kvaliteter.

    *kunstneriske kvaliteter.

    *uforutsigbarhet.

    Nominasjoner

    • Laila Goody

      Laila Goody, for rollen som Cathrine i Bevis av David Auburn, regi Kjetil Bang-Hansen, på Trøndelag Teater:

      "Laila Goody gikk ut av Teaterhøgskolen i 1994, og har siden vært ansatt på Nationaltheatret der hun også har vært medlem av Torshovgruppen. Helt siden debuten har hun gjort seg meget positivt bemerket i en rekke roller, og hun spenner over et vidt register:I vår var hun ved Trøndelag Teater, og i høst spiller hun 'dobbeltmennesket' Shen Te/Shui Ta i Det gode mennesket fra Sezuan av Bertolt Brecht.

      Hun har medvirket i flere filmer, sist i suksessen Johnny Vang, og hun er også kjent fra Radioteatret. Hun har mottatt en rekke priser: Gösta Ekmans Nordiske Minnefonds pris i 1997, Narvesens Kulturpris i 1998, Per Aabels Ærespris i 2001 og Radioteatrets Blå Fugl i 2002. Hun var også nominert til Heddaprisen for fremragende sceneprestasjon i fjor, og da for sin tolkning av Eleonora i Strindbergs Påske."

    • Anne Marit Jacobsen

      Anne Marit Jacobsen, for rollen som Lady Bracknell i Hvem er Ernest? av Oscar Wilde, regi Kjetil Bang-Hansen, på Nationaltheatret, Hovedscenen:

      "Anne Marit Jacobsen har vært knyttet til Nationaltheatret siden 1969, og har spilt både klassikere og samtidsdramatikk, komedie og tragedie. Hun har et vidt register, og publikum har elsket hennes slitne husmor i monologen om Lilli Valentin som mange ganger har reddet Nationaltheatret når publikum har sviktet andre oppsetninger.

      Hun har heller ikke bare holdt seg til det ærverdige Nationaltheatret. Hun har medvirket i crazy-farser på Chateau Neuf, og for tiden har hun permisjon fra National, og er en av de bærende kreftene i revyen På nett med byen. Hun er nemlig også en stor revykunstner, og ikke minst hennes Gro-imitasjoner er uforlignelige (Gro Harlem Brundtland, Scenewebs kommentar). Ikke nok med det: I høst debuterer den allsidige damen også som forfatter! I 1997 mottok hun Per Aabels Ærespris, og i vår delte hun og Kim Haugen Aase Byes pris - nettopp for medvirkningen i Hvem er Ernest?."

    • Dennis Storhøi

      Dennis Storhøi, for rollen som George i Hvem er redd for Virginia Woolf?, av Edward Albee, regi Svein Sturla Hungnes, Oslo Nye Teater:

      "Dennis Storhøi gikk ut av Teaterskolen i 1985, og etter å ha vært på Den Nationale Scene, Rogaland Teater og ABC-teatret kom han i  1991 til Oslo Nye Teater. Der har han spilt tittelrollen i Pal Joey, og medvirket i en rekke av teatrets oppsetninger - som Hamlet, Elling og Kjell Bjarne og Arne Berggrens 40.

      Etter å ha tatt kritikerne og publikum med storm for sin tolkning av George i Hvem er redd for Virginia Woolf? var han en frodig og humørfylt Doolittle i My Fair Lady i vår, mens han nå i høst er Noel Cowards elegante engelskmann fra 1930-årene i Privatliv. Han har også medvirket i flere filmer, i underholdningsprogrammer på fjernsynet, og i serier som Vestavind. I høst fikk han Kritikerprisen for rollen som George i Hvem er redd for Virginia Woolf?."

    Vinnere

    • Bevis

      "Det kan være vanskelig å forklare hva som skiller den store fra den drivende dyktige skuespilleren – men det har å gjøre med den sjeldne evnen til tilsynelatende ubesværet å blåse liv i, forsvare og bli ett med de mest ulike sceneskikkelser, slik at så vel rene engler som beksvarte kjeltringer på scenen trer frem som nyanserte og sammensatte mennesker.

      Denne evnen har årets prisvinner, og i sine år på norske scener har vedkommende gang på gang vist sin evne til å beherske hele rolleregistret. Vedkommende har for øvrig kanskje en spesiell affinitet til noe så sjeldent som unge genialt begavede matematikere: Rollen som Thomasina Coverley i Tom Stoppards Arcadia ble hennes gjennombrudd i 1994. Nå får hun Heddaprisen for sin tolkning av en annen genial matematiker, Cathrine, i amerikanske David Auburns Bevis som gikk på Trøndelag Teater i vår.

      Vinneren er altså: Laila Goody."

    • Laila Goody

      "Det kan være vanskelig å forklare hva som skiller den store fra den drivende dyktige skuespilleren – men det har å gjøre med den sjeldne evnen til tilsynelatende ubesværet å blåse liv i, forsvare og bli ett med de mest ulike sceneskikkelser, slik at så vel rene engler som beksvarte kjeltringer på scenen trer frem som nyanserte og sammensatte mennesker.

      Denne evnen har årets prisvinner, og i sine år på norske scener har vedkommende gang på gang vist sin evne til å beherske hele rolleregistret. Vedkommende har for øvrig kanskje en spesiell affinitet til noe så sjeldent som unge genialt begavede matematikere: Rollen som Thomasina Coverley i Tom Stoppards Arcadia ble hennes gjennombrudd i 1994. Nå får hun Heddaprisen for sin tolkning av en annen genial matematiker, Cathrine, i amerikanske David Auburns Bevis som gikk på Trøndelag Teater i vår.

      Vinneren er altså: Laila Goody."

    Beste regi

    Beste regi skal skille seg fra andre gode iscenesettelser gjennom:

    *valg av stil og/eller stilelementer og gjennom hvordan denne/disse er gjennomarbeidet og tilpasset i forhold til alle av forestillingens elementer.

    *hvordan stil og/eller stilelementer er tilpasset og bygget opp i forhold til det materialet forestillingen omhandler eller tar som sitt utgangspunkt (dramaturgi/lesning).

    *stilmessig nyskaping.

    Nominasjoner

    • Kjetil Bang-Hansen

      Kjetil Bang-Hansen for Hvem er Ernest? av  Oscar Wilde på Nationaltheatret:

      "Helt siden han i 1962 gikk ut av Teaterhøgskolen har Kjetil Bang-Hansen vært en sentral aktør i norsk teater. I dag er han fast instruktør og kunstnerisk rådgiver på Nationaltheatret der han i høst gleder publikum med to glimrende, men svært forskjellige oppsetninger, Festen og Hakkebakkeskogen.

      Han begynte sin teaterkarriere som skuespiller og instruktør ved ulike norske teatre, og han har vært rektor ved Statens teaterskole, og teatersjef for flere av våre største scener: Rogaland Teater, Den Nationale Scene, Nationaltheatret og Oslo Nye Teater. Kjetil Bang-Hansen har vært instruktør ved de fleste norske teatre, og han har også vært gjesteregissør i Polen, Danmark, Frankrike og USA."

    • Oskaras Koršunovas

      Oskaras Koršunovas for Vinter av Jon Fosse på Torshovsteatret:

      "Oskaras Koršunovas er fra Litauen, og han ble født i Vilnius i 1969. Allerede 20 år gammel fikk han ansvaret for den første av mange oppsetninger på det litauiske Nasjonale Teater, og med støtte fra det litauiske kulturdepartementet grunnla han i 1999 sitt eget teater.

      Han har vært gjesteinstruktør i Norge, Polen, Sverige og Berlin, og gjestet Torshovteatret for første gang i 2001. Da satte han opp Vi er ikke kaker. I høst har han hatt premiere på Sarah Kanes Befriad på Dramatens biscene Elverket,"

    • Jon Tombre

      Jon Tombre for Flommen av Tom Remlov/Jonny Halberg på Teater Ibsen:

      "Jon Tombre har arbeidet lenge med teater, I 1990 startet han frigruppen Det Motsatte Prosjekt og i 1991 kom han inn på Teaterskolens regilinje. Jon Tombre er en av de meget få regissører som både arbeider innenfor og utenfor (institusjonene, Scenewebs kommentar).

      Han har holdt fast ved Det Motsatte Prosjekt som nå er omdøpt til Tombre (DMP), og hans foreløpig siste forestilling her var Aktuell Rapport som ble spilt på Black Box i fjor. Men han har også hatt regioppdrag ved blant andre Nationaltheatret, Det Norske Teater, Hålogaland Teater, Trøndelag Teater, Sogn og Fjordane Teater og Teater Ibsen. I høst var han en av de tre regissørene bak teatrets totalprosjekt 24 mislykte nordmenn."

    Vinnere

    • Hvem er Ernest?

      "Årets vinner er en klok ringrev som kjenner norsk teater fra ulike ståsteder, men for publikum er nok vedkommende aller best kjent som regissør. På dette feltet spenner vedkommendes karriere vidt - fra klassikerne til samtidsdramatikken, fra det dyptloddende til det florlette. Men det som alltid kjennetegner prisvinnerens regi er innsikt og presisjon, en stilsikker sans for detaljer og en uforlignelig følelse for forestillingens rytme. Vedkommende får prisen for et fyrverkeri av en oppsetning. Lett og sprudlende som boblende champagne, og samtidig holdt i elegante og strenge tøyler som får replikkene til å slå gnister.

      Har ikke alle skjønt det nå, så er årets vinner Kjetil Bang-Hansen og han får prisen for Hvem er Ernest? på Nationaltheatret."

    • Kjetil Bang-Hansen

      "Årets vinner er en klok ringrev som kjenner norsk teater fra ulike ståsteder, men for publikum er nok vedkommende aller best kjent som regissør. På dette feltet spenner vedkommendes karriere vidt - fra klassikerne til samtidsdramatikken, fra det dyptloddende til det florlette. Men det som alltid kjennetegner prisvinnerens regi er innsikt og presisjon, en stilsikker sans for detaljer og en uforlignelig følelse for forestillingens rytme. Vedkommende får prisen for et fyrverkeri av en oppsetning. Lett og sprudlende som boblende champagne, og samtidig holdt i elegante og strenge tøyler som får replikkene til å slå gnister.

      Har ikke alle skjønt det nå, så er årets vinner Kjetil Bang-Hansen og han får prisen for Hvem er Ernest? på Nationaltheatret."