Heddaprisen 2009

Årets barne- og ungdomsforestilling

Årets barne- og ungdomsforestilling skal skille seg fra andre barne- og ungdomsforestillinger gjennom:

*kvalitet på bakgrunn av teatermediets egenart, både i valg av stilelementer og dramaturgi

*kommunikasjon med målgruppen

*valg av stoff

Heddaprisene 2009 ble utdelt søndag 30. august på Riksteatret i Oslo.

Juryen bestod av: Thoralf Berg, Therese Bjørneboe, IdaLou Larsen, Petter Rosenlund, Astrid Sletbakk, Anne Cath Sommerfeldt and Kristian Lykkeslet Strømskag.

Nominasjoner

  • Invasjon!

    Invasjon! av Jonas Hassen Khemiri, Teatret Vårt:

    "den spreke truppen drar i gang sin tolkning av Jonas Hassen Khemiris høyaktuelle harselas med språk og holdninger."

    Møre- og Romsdals Budstikke.

    "Invasjon kretser om ett tema, jakten på Abulkasem. For plutselig dukker Abulkasem opp overalt i den hvite manns fantasier og skrekkvisjoner. Han finnes egentlig ikke, men blir symbolet for alt som er fremmed og farlig (...) en teateropplevelse av de sjeldne."

    Klassekampen

  • Jungelboka

    Jungelboka av Kipling/Mørk-Eidem, regi Erik Ulfsby, Det Norske Teatret:

    "Om ikke Bagheera, Mowgli, Kaa og resten av Kiplings skikkelser trekker en ny generasjon til teateret med dette årets oppsetning av Jungelboken, ser det svart ut for teatrets framtid."

    Dagsavisen

    "Målgruppen er den ungdommen det ellers ikke finnes teater for, bare bloddryppende filmer og dommedagskrigsspill til metallrytmer."

    Aftenposten

    "Dette er nytt teater, i et nytt språk, et teater for en aldersgruppe som sjelden får et så godt tilbud. Dette er en modig suksess fra Det norske teatret,"

    Dagbladet

  • Simons historie

    Simons historie av Stig Amdam, regi Stig Amdam, Den Nationale Scene, Hordaland Teater, Sogn og Fjordane Teater:

    "Et google-søk ga opptil flere anmeldelser på alle de øvrige oppsetninger som er omtalt her. Men ingen på Simons historie, en oppsiktsvekkende teaterdokumentar. Vi siterer derfor fra forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsens tale etter å ha sett Simons historie på Den Nationale Scene:

    'Jeg takker Den Nationale Scene på vegne av oss alle for denne teateropplevelsen dere nettopp har gitt oss. Den var gripende. Den var tragisk. Den gjorde det kunst er ment å skulle gjøre; ta tak i deg, bevege deg, få deg til å se verden på en annen måte. Eller rett og slett bare å se. Samtidig må vi ikke glemme at denne historien som vises her er en historie. Den er oppdiktet. Kunst kan få oss til å forstå sannheten, men kunsten og virkeligheten går ikke alltid hånd i hånd.'

Vinnere

  • Det Norske Teatret

    "Sesongen 2008/2009 har gledelig nok frembrakt en rekke originale forestillinger på høyt kunstnerisk nivå, med ungdom som viktigste målgruppe. En positiv utvikling fordi ungdom er en publikumsgruppe som teatret lenge har forsømt. Årets vinner kjennetegnes av en fenomenal energi og spilleglede, fengende popmusikk, dansenumre som tøyer grensene for kroppens muligheter, tøffe dialoger, flotte kampscener, en karismatisk hovedrolle-innehaver som tok salen med storm, en presis og oppfinnsom regi og et glimrende ensemblespill. Kort sagt - et blinkskudd av en forestilling som attpåtil var en like magisk teateropplevelse for barn som for voksne. Hva mer kan man forlange?

    Prisen går til Jungelboka på Det Norske Teatret."

  • Jungelboka

    "Sesongen 2008/2009 har gledelig nok frembrakt en rekke originale forestillinger på høyt kunstnerisk nivå, med ungdom som viktigste målgruppe. En positiv utvikling fordi ungdom er en publikumsgruppe som teatret lenge har forsømt. Årets vinner kjennetegnes av en fenomenal energi og spilleglede, fengende popmusikk, dansenumre som tøyer grensene for kroppens muligheter, tøffe dialoger, flotte kampscener, en karismatisk hovedrolle-innehaver som tok salen med storm, en presis og oppfinnsom regi og et glimrende ensemblespill. Kort sagt - et blinkskudd av en forestilling som attpåtil var en like magisk teateropplevelse for barn som for voksne. Hva mer kan man forlange?

    Prisen går til Jungelboka på Det Norske Teatret."

  • Images (0)
  • Video (0)
  • Audio (0)
  • Files (0)

    Beste forestilling

    Heddaprisene 2009 ble utdelt søndag 30. august på Riksteatret i Oslo.

    Juryen bestod av Thoralf Berg, Therese Bjørneboe, IdaLou Larsen, Petter Rosenlund, Astrid Sletbakk, Anne Cath Sommerfeldt and Kristian Lykkeslet Strømskag.

    Nominasjoner

    • Evig ung

      Evig ung, manus og regi Erik Gedeon, Det Norske Teatret:

      "… dette festlige, absurde, uforutsigbare stykket som ikke handler om noe som helst, men som gjennom hans (Erik Gedeon) egen minutiøse regi, boblende full av bitte små urkomiske detaljer, får en utrolig fremdrift."

      Aftenposten

      "Stykket om et knippe pensjonerte skuespillere på noen-og-nitti som stavrer seg opp av stolen og drar en rockelåt hver gang sykepleieren er ute av døra, er rett og slett usannsynlig bra."

      Dagsavisen

      "Ideen er enkel. Men Evig ung har flere nivåer enn man på forhånd kan tro. Grensen mellom humor og alvor er flytende, og stemningene skifter raskt og ofte."

      Dagbladet

    • En vanlig dag i helvete

      En vanlig dag i helvete av Tor Ulven, regi Ole Anders Tandberg, Nationaltheatret:

      "Følelsen av at vi er ensomme, dødelige og forgjengelige mennesker er påtrengende nær og sterk i løpet av de to og en halv timene som En vanlig dag i helvete varer. Det er blitt en dypt alvorlig, men også humoristisk dag i helvete."

      Aftenposten

      "Ole Anders Tandbergs lekne og refleksive Ulven-oppsetning er teater på høyt nivå."

      Klassekampen

      "Forestillingen er alvorlig, men aldri dyster, den er finurlig, men aldri vanskelig. Og så er den morsom! Her er Ulven hentet ut av det dystre ut sluppet ut i friluft, i en teaterforestilling det vil gå gjetord om."

      Vårt Land

    • Salong

      Salong av Toril Goksøyr og Camilla Martens, Nationaltheatret, Torshov:

      "Munter og utleverende satire med skråblikk på den borgerlige tilværelse og selskapsliv. Toril Goksøyr og Camilla Martens er ikke redde for å gå nye veier."

      Aftenposten

      "Treffsikker utlevering av en selvrettferdig men innskrenket overklasse. Men også av det rike velmenende Norge."

      Klassekampen

      "Toril Goksøyr og Camilla Martens er kjent for å arbeide med dokumentarteater. De fletter fiksjon og virkelighet med politisk brodd."

      Kulturkompasset

    Vinnere

    • Nationaltheatret

      "Dramatiseringer er blitt en populær teatersjanger. Tradisjonelt har helst romaner fått nytt liv på scenen, men i den senere tid har flere filmer endt opp som teater. Årets vinner i klassen beste forestilling er også en dramatisering, men av en helt annen karakter. Ikke en enkelt bok, men et helt og særegent poetisk univers er mot alle odds overført til scenen, og der blitt til et unikt, originalt og selvstendig kunstverk. Regissøren har selv stått for dramatiseringen, nøkkelen til forestillingens kraft, men scenograf, lysdesigner og ikke minst de sju medvirkende skuespillerne gjorde den til en enestående og helhetlig opplevelse.

      Prisen for beste forestilling går til En vanlig dag i helvete  på Nationaltheatret."

    • En vanlig dag i helvete

      "Dramatiseringer er blitt en populær teatersjanger. Tradisjonelt har helst romaner fått nytt liv på scenen, men i den senere tid har flere filmer endt opp som teater. Årets vinner i klassen beste forestilling er også en dramatisering, men av en helt annen karakter. Ikke en enkelt bok, men et helt og særegent poetisk univers er mot alle odds overført til scenen, og der blitt til et unikt, originalt og selvstendig kunstverk. Regissøren har selv stått for dramatiseringen, nøkkelen til forestillingens kraft, men scenograf, lysdesigner og ikke minst de sju medvirkende skuespillerne gjorde den til en enestående og helhetlig opplevelse.

      Prisen for beste forestilling går til En vanlig dag i helvete  på Nationaltheatret."

    Beste kvinnelige hovedrolle

    Særlig fremragende prestasjon skal skille seg fra andre gode prestasjoner gjennom:

    *håndverksmessige kvaliteter

    *artistiske kvaliteter

    *uforutsigbarhet

    Heddaprisene 2009 ble utdelt søndag 30. august på Riksteatret i Oslo.
    Juryen bestod av: Thoralf Berg, Therese Bjørneboe, IdaLou Larsen, Petter Rosenlund, Astrid Sletbakk, Anne Cath Sommerfeldt and Kristian Lykkeslet Strømskag.

    Nominasjoner

    • Ågot Sendstad

      Ågot Sendstad for rollen som Vertinnen i Salong av Goksøyr/Martens på Nationaltheatret, Torshov:

      "Ågot Sendstad er fra Nes i Hedmark. Hun er utdannet ved Statens Teaterhøgskole, og i 1996 ble hun ansatt på Nationaltheatret der hun har vært siden. Der startet hun sin karriere som Hedvig i Vildanden  og Lisbeth i Erasmus Montanus.

      Hun har vært Bestemor Skogmus i Dyrene i Hakkebakkeskogen, Maja Rubek i Når vi døde våkner, grevinne Almaviva i Figaros bryllup og, med tiden, Gina i Vildanden, for bare å nevne noen av hennes mange roller. Hun har medvirket i flere filmer som Folk flest bor i Kina og Yatzy, og i 2006 mottok hun Per Aabels Ærespris som deles ut årlig til 'en særlig fortjent scenekunstner'."

    • Birgitte Victoria Svendsen

      Birgitte Victoria Svendsen for rollen som Mary Tyrone i Lang dags ferd mot natt av Eugene O'Neill på Teatret Vårt:

      "Birgitte Victoria Svendsen er utdannet ved Statens Teaterhøgskole. Hun var tilknyttet Rogaland Teater der hun blant annet var Julie i Bentein Baardsons Romeo og Julie i 1987.

      I 1990 kom hun til Oslo Nye Teater der hun startet sin karriere med å spille den skjelmske og uskyldige Gwendolen i Oscar Wildes Hvem er Ernest. I årenes løp er det blitt mange roller på Oslo Nye, her kan nevnes tittelrollen i Yerma, Puck i En midtsommernattsdrøm og Linda i En handelsreisendes død.

      Hun har også vært ved Nationaltheatret der hun var Lady Chiltern i Den perfekte ektemann, og på Riksteatret der hun i fjor alternerte med Ellen Horn i rollen som Mor Nille. Rollen som Mary Tyrone er hennes første i Molde."

    • Petronella Barker

      Petronella Barker for rollen som Rebekka West i Rosmersholm av Henrik Ibsen, Nationaltheatret:

      "Petronella Barker er født i England, men oppvokst i Fredrikstad. Hun er utdannet ved Statens Teaterhøgskole, og debuterte som skuespiller på Teatret Vårt i Molde i 1988. I 1990 begynte hun på Oslo Nye Teater, og i 1996 på Nationaltheatret der hun har tolket så ulike skikkelser som Stabbursmusa i Dyrene i Hakkebakkeskogen, Léone i Neger og hunder i kamp, Ånden/Fortelleren i Markens grøde og tittelrollen i Hedda Gabler. Hun har hatt roller i flere av Ole Anders Tandbergs oppsetninger i Sverige, bl.a. var hun Agnes i Brand på Göteborgs Stadsteater (2001).

      Hun har også gjort seg bemerket i en rekke filmer, her kan nevnes Sweetwater (1988), Thranes metode (1998) og Hawaii, Oslo (2004), og på fjernsynet har hun blant annet medvirket i Kodenavn Hunter fra 2007."

    Vinnere

    • Lang dags ferd mot natt

      "Årets vinner er en erfaren skuespiller som gjennom årene, nyansert og troverdig, har overbevist i så vel store som mindre roller, og som like elegant mestrer klassikernes alvor som lystspillets vittige replikker og revyens lekne overskudd.

      I år har hun har møtt en ny utfordring som har krevd alle sider av hennes talent. Intuitivt og følsomt har hun levd seg inn i en av livets tapere. Presist og nådeløst har hun utlevert den tragiske hverdagen til en livsudugelig aldrende kvinne, samtidig som hun med magisk medfølelse har gitt uttrykk for denne kvinnens hudløse menneskelighet.

      Prisvinner er Birgitte Victoria Svendsen for hennes gripende tolkning av Mary Tyrone i Lang dags ferd mot natt på Teatret Vårt."

    • Birgitte Victoria Svendsen

      "Årets vinner er en erfaren skuespiller som gjennom årene, nyansert og troverdig, har overbevist i så vel store som mindre roller, og som like elegant mestrer klassikernes alvor som lystspillets vittige replikker og revyens lekne overskudd.

      I år har hun har møtt en ny utfordring som har krevd alle sider av hennes talent. Intuitivt og følsomt har hun levd seg inn i en av livets tapere. Presist og nådeløst har hun utlevert den tragiske hverdagen til en livsudugelig aldrende kvinne, samtidig som hun med magisk medfølelse har gitt uttrykk for denne kvinnens hudløse menneskelighet.

      Prisvinner er Birgitte Victoria Svendsen for hennes gripende tolkning av Mary Tyrone i Lang dags ferd mot natt på Teatret Vårt."

    Beste kvinnelige birolle

    Særlig fremragende prestasjon skal skille seg fra andre gode prestasjoner gjennom:

    *håndverksmessige kvaliteter

    *artistiske kvaliteter

    *uforutsigbarhet

    Heddaprisene 2009 ble utdelt søndag 30. august på Riksteatret i Oslo.

    Juryen bestod av: Thoralf Berg, Therese Bjørneboe, IdaLou Larsen, Petter Rosenlund, Astrid Sletbakk, Anne Cath Sommerfeldt and Kristian Lykkeslet Strømskag.

    Nominasjoner

    • Gisken Armand

      Gisken Armand for rollen som Helena i En midtsommernattsdrøm av William Shakespeare, Nationaltheatret:

      "Gisken Armand er datter av skuespiller Eilif Armand, og hennes søstre Frøydis og Merete er begge skuespillere. Så hun kommer fra en ekte teaterfamilie. I 1976 debuterte hun 14 år gammel på Den Nationale Scene i Kvinner. Hun har vært ansatt på Nationaltheatret siden 1988, og har her tolket en rekke av Ibsens kvinneskikkelser, men også moderne kvinner som Helene i Festen, Ho i Nokon kjem til å komme og Rebecca i Ashes to ashes. For ikke å snakke om Heksens onde datter i Reisen til julestjernen.

      Hun har også deltatt i en rekke filmer og fjernsynsproduksjoner, blant andre Ti kniver i hjertet og Evas øye og i flere fjernsynsserier. Hun har lest inn flere lydbøker og ble Årets lydbokstemme i 2003. Hun mottok Gösta Ekmans Minnefonds pris i 1992, Nationaltheatrets venners ærespris og Radioteatrets Blå fugl-pris i 2006."

    • Kjersti Elvik

      Kjersti Elvik for rollen som fru Orm i Folkeutrydning - eller leveren min er meningsløs av Werner Schwab, Den Nationale Scene:

      "Kjersti Elvik er født i Bergen og utdannet ved Statens Teaterhøgskole. Hun har spilt på Trøndelag Teater og på Nationaltheatret der hun i perioden 1994-2003 blant annet tolket Gerd i Brand og Irene i Når vi døde våkner. I 2005 turnerte hun med Riksteatret i sceneversjonen av Ingmar Bergmans Scener fra et ekteskap.

      På Den Nationale Scene har hun i 2000 spilt i Shakespeares Kong Lear, og hun var Ellida i Fruen fra havet i 2007. I rollen som Hanne Wilhelmsen gjorde hun stor suksess i film-utgavene av Anne Holts Blind gudinne og Salige er de som tørster. Den siste filmen mottok hunAmandaprisen for."

    • Kirsti Stubø

      Kirsti Stubø for rollen som Hermione i Andromake av Jean Racine på Det Norske Teatret:

      "Kirsti Stubø vokste opp på Nesodden, og er utdannet ved Statens Teaterhøgskole. Hun var først to år på Rogaland Teater der hun blant annet tolket Irina i Tre søstre før hun i 2001 ble ansatt på Det Norske Teatret. Der har hun spilt en rekke ulike roller, hun har vært Jenta i Lars Noréns November, Kitty i Anna Karenina, Kassandra i Orestien, Indras dotter i Eit draumspel og Esmiluni i Verdas mest forelska par.

      Hun har også medvirket i film, og på Den internasjonale filmfestivalen i Moskva i 2007 fikk den høythengende Beste skuespillerinne-prisen for sin innsats i filmen Opium."

    Vinnere

    • Andromake

      "Etter å ha avsluttet sin utdanning på Teaterhøgskolen, har årets vinner på to viktige teatre gitt scenisk liv til mange høyst ulike unge kvinneskikkelser, og hun har også rukket å bli en prisvinnende filmskuespiller. Hun får prisen for sin tolkning av en i utgangspunktet selvsikker og kamplysten ung kvinne, som i løpet av noen skjebnesvangre møter bringes til vanviddets rand. Briljant skaper prisvinneren et levende og troverdig psykologisk portrett av en lidenskapelig og fortvilet ung kvinne, selve stormens sentrum i en ellers neddempet og kjølig oppsetning.

      Prisen for beste kvinnelige birolle går til Kirsti Stubø for rollen som Hermione i Andromake på Det Norske Teatret våren 2009."

    • Kirsti Stubø

      "Etter å ha avsluttet sin utdanning på Teaterhøgskolen, har årets vinner på to viktige teatre gitt scenisk liv til mange høyst ulike unge kvinneskikkelser, og hun har også rukket å bli en prisvinnende filmskuespiller. Hun får prisen for sin tolkning av en i utgangspunktet selvsikker og kamplysten ung kvinne, som i løpet av noen skjebnesvangre møter bringes til vanviddets rand. Briljant skaper prisvinneren et levende og troverdig psykologisk portrett av en lidenskapelig og fortvilet ung kvinne, selve stormens sentrum i en ellers neddempet og kjølig oppsetning.

      Prisen for beste kvinnelige birolle går til Kirsti Stubø for rollen som Hermione i Andromake på Det Norske Teatret våren 2009."

    Beste regi

    Beste regi skal skille seg fra andre gode iscenesettelser gjennom:

    *valg av stil og/eller stilelementer og gjennom hvordan denne/disse er gjennomarbeidet og tilpasset i forhold til alle av forestillingens elementer

    *hvordan stil og/eller stilelementer er tilpasset og bygget opp i forhold til det materialet forestillingen omhandler eller tar som sitt utgangspunkt (dramaturgi/lesning)

    *stilmessig nyskaping

    Heddaprisene 2009 ble utdelt søndag 30. august på Riksteatret i Oslo.

    Juryen bestod av: Thoralf Berg, Therese Bjørneboe, IdaLou Larsen, Petter Rosenlund, Astrid Sletbakk, Anne Cath Sommerfeldt and Kristian Lykkeslet Strømskag.

    Nominasjoner

    • Eirik Stubø

      Eirik Stubø for Rosmersholm av Henrik Ibsen, Nationaltheatret:

      "Eirik Stubø har tatt regilinjen ved Statens Teaterhøgskole. Allerede i 1997 ble han sjef for Rogaland Teater, og i 2000 overtok han ansvaret for Nationaltheatret der han var sjef i to perioder fram til 2009. Han har hele tiden klart å opprettholde sin regissørkarriere. Allerede i 1993 satte han opp Mens vi venter på Godot på Nationaltheatret, og sin sjefsperiode har han blant meget annet signert to interessante og minimalistiske Ibsenoppsetninger - Hedda Gabler og Vildanden som mottok New York Magazines Cultural Award 2006, og ble kåret til en av de ti beste forestillingene i New York gjennom hele 2006. I mai 2007 ble Eirik Stubø tildelt Obie-prisen for beste regi."

    • Erik Ulfsby

      Erik Ulfsby for Jungelboka av Kipling/Mørk-Eidem, Det Norske Teatret, og Lang dags ferd mot natt av Eugene O'Neill, Teatret Vårt:

      "Erik Ulfsby debuterte som regissør i 2000 med Oleanna på Teatret Vårt i Molde. Hans oppsetning av Tarjei Vesaas' Is-slottet, dramatisert av Petter Rosenlund var et samarbeidsprosjekt mellom Det Norske Teatret og Teatret Vårt. På Oslo Nye Teater hadde han i 2006 han regien for Bollywood Ibsen - Fruen fra det indiske hav, en spennende og vellykket oppsetning som det året fikk Heddaprisen for Årets Teaterprosjekt. Erik Ulfsby er en regissør som spenner vidt - fra det spektakulære og musikalske til det intenst psykologiske, og fra showforestillinger til standup!"

    • Kari Holtan

      Kari Holtan for Skuggar av Jon Fosse, De Utvalgte, Black Box Teater:

      "Kari Holtan er medlem av frigruppen De Utvalgte som lenge har arbeidet med samspillet mellom video, musikk, og sceniske aktører. Hun har tidligere hatt ansvaret for regi, instruksjon, scenografi og videodesign av Bang Bang Club som også var jubileumsforestilling da Black Box Teater feiret 20 år, og hun hadde regien på Jimmy Young som gjestet Samtidsfestivalen i 2007, og blant annet har vært spilt på den internasjonale teaterfestivalen Mladi Levi 2008 (i Ljubljana, Slovenia), Noordrezon Festival 2008 (i Groningen, Holland) og på Stamsund Internasjonale Teaterfestival."

    Vinnere

    • Rosmersholm

      "I løpet av få år har årets vinner klart å bringe en rekke fruktbare og spennende impulser inn i norsk teater, ikke minst fordi han på ganske unorsk vis har en bevisst intellektuell tilnærming til scenens kunst. Han oppsøker hemmelighetene som finnes i hver eneste tekst, for så å forløse dem og formidle dem til publikum. Han er en strålende skuespillerinstruktør og han har utviklet sitt eget sceniske uttrykk. Som den ekte representant for regiteatret han er, har han satset dristig og følsomt på å fornye klassikerne, og han har lykkes. 

      Eirik Stubø får Årets Regipris for en minimalistisk, innovativ og helhetlig nylesning av en klassiker, en sjeldent tydelig og intens tolkning av Rosmersholm  på Nationaltheatret."

    • Eirik Stubø

      "I løpet av få år har årets vinner klart å bringe en rekke fruktbare og spennende impulser inn i norsk teater, ikke minst fordi han på ganske unorsk vis har en bevisst intellektuell tilnærming til scenens kunst. Han oppsøker hemmelighetene som finnes i hver eneste tekst, for så å forløse dem og formidle dem til publikum. Han er en strålende skuespillerinstruktør og han har utviklet sitt eget sceniske uttrykk. Som den ekte representant for regiteatret han er, har han satset dristig og følsomt på å fornye klassikerne, og han har lykkes. 

      Eirik Stubø får Årets Regipris for en minimalistisk, innovativ og helhetlig nylesning av en klassiker, en sjeldent tydelig og intens tolkning av Rosmersholm  på Nationaltheatret."

    Beste mannlige hovedrolle

    Særlig fremragende prestasjon skal skille seg fra andre gode prestasjoner gjennom:

    *håndverksmessige kvaliteter

    *artistiske kvaliteter

    *uforutsigbarhet

    Heddaprisene 2009 ble utdelt søndag 30. august på Riksteatret i Oslo.
    Juryen bestod av: Thoralf Berg, Therese Bjørneboe, IdaLou Larsen, Petter Rosenlund, Astrid Sletbakk, Anne Cath Sommerfeldt and Kristian Lykkeslet Strømskag.

    Nominasjoner

    • Per Kjerstad

      Per Kjerstad for rollen som løytnant Glahn i Pan, Hålogaland Teater:

      "Per Kjerstad er utdannet ved Statens Teaterhøgskole. På Hålogaland Teater debuterte han høsten 2007 som Tybalt i Romeo og Julie, og i 2008 spilte han sakfører Krogstad i begge Tyra Tønnessens versjoner av Et dukkehjem. Han er også filmskuespiller og har vært med i bl.a. Falne Engler og Fatso. Han har dessuten medvirket i flere TV-serier for NRK og for TV2, han spilte for eksempel i Hotel Cæsar i sesongen 2002."

    • Mads Ousdal

      Mads Ousdal for rollen som Ivan i Brødrene Karamasov av Dostojevskij, Nationaltheatret:

      "Mads Ousdal er sønn av skuespiller Sverre Anker Ousdal. Han er utdannet ved Statens Teaterhøgskole, og har arbeidet både på Den Nationale Scene og Oslo Nye Teater før han begynte på Nationaltheatret i 2000. Han debuterte i rollen som Edmund Tyrone der han spilte mot sin far i rollen som James Tyrone. Siden har han blant annet vært d'Artagnan i De tre musketerer, Stanley Kowalski i En sporvogn til begjær, Alfred Allmers i Lille Eyolf og Jesper i Folk og røvere i Kardemomme by. Denne rollen tolket han i 2001, mens han fem senere hadde regiansvaret for det samme stykket. Han har medvirket i TV-serier og filmer, blant annet Detektor og I et speil, i en gåte, og i 2000 mottok han Amandas Debutantpris."

    Vinnere

    • Brødrene Karamasov

      "Som flere av dagens yngre skuespillere behersker årets vinner ikke bare teaterscenen, men har også utmerket seg på filmlerretet. Han har rukket å prøve seg som regissør, og har delt på ansvaret for en scenes kunstneriske profil.

      Han får prisen for sin gjennomførte, balanserte og intelligente tolkning av en uvanlig og sammensatt skikkelse, en sosial opprører som rammes av sorg og ender med å gå i nærkamp med Gud, Djevelen og seg selv. Det er stor prestasjon å skape et troverdig portrett av en så menneskelig og intellektuelt kompleks karakter i kamp med teoretiske tanker om skyld og ansvar.

      Mads Ousdal får prisen for sin lysende tolkning av Ivan i Brødrene Karamasov på Nationaltheatret våren 2009."

    • Mads Ousdal

      "Som flere av dagens yngre skuespillere behersker årets vinner ikke bare teaterscenen, men har også utmerket seg på filmlerretet. Han har rukket å prøve seg som regissør, og har delt på ansvaret for en scenes kunstneriske profil.

      Han får prisen for sin gjennomførte, balanserte og intelligente tolkning av en uvanlig og sammensatt skikkelse, en sosial opprører som rammes av sorg og ender med å gå i nærkamp med Gud, Djevelen og seg selv. Det er stor prestasjon å skape et troverdig portrett av en så menneskelig og intellektuelt kompleks karakter i kamp med teoretiske tanker om skyld og ansvar.

      Mads Ousdal får prisen for sin lysende tolkning av Ivan i Brødrene Karamasov på Nationaltheatret våren 2009."

    Beste mannlige birolle

    Særlig fremragende prestasjon skal skille seg fra andre gode prestasjoner gjennom:

    *håndverksmessige kvaliteter

    *artistiske kvaliteter

    *uforutsigbarhet

    Heddaprisene 2009 ble utdelt søndag 30. august på Riksteatret i Oslo.

    Juryen bestod av: Thoralf Berg, Therese Bjørneboe, IdaLou Larsen, Petter Rosenlund, Astrid Sletbakk, Anne Cath Sommerfeldt and Kristian Lykkeslet Strømskag.

    Nominasjoner

    • Kim Sørensen

      Kim Sørensen for rollen som Jamie i Tilbaketoget fra Moskva av William Nicholson, Nationaltheatret:

      "Kim Sørensen er sønn av skuespiller Kim Sørensen, og valgte altså å gå samme veien som sin far. Han er utdannet ved Statens Teaterhøgskole, og har allerede rukket å være tilknyttet Agder Teater, Den Nationale Scene, Det Norske Teatret, Oslo Nye Teater, Nordland Teater og Nationaltheatret. På Nordland Teater gjorde han seg bemerket for sin tolkning av Peder Seier i stykke med samme navn, og på Nationaltheatret har han blant annet spilt Lyngstrand i Fruen fra havet, Joey i Hjemkomsten og Knugern i Verdiløse menn. Han har medvirket i filmer og TV-serier, og debuterte som instruktør med Rocky Horror Show på Nordland Teater i 2007."

    • Øyvind Gran

      Øyvind Gran for rollen som Edmund Tyrone i Lang dags ferd mot natt av Eugene O'Neill, Teatret Vårt:

      "Øyvind Gran er fra Bergen, og utdannet ved Statens Teaterhøgskole. Han begynte sin karriere på Nationaltheatret der han blant annet spilte Horatio i Hamlet og Ole i Reisen til julestjernen. På Det Norske Teatret var han Romeo i Romeo og Julie i 2001, og han medvirket også i Beogradtrilogien. Så vendte han tilbake til Bergen der han var ved Den Nationale Scene. Han har også medvirket i Bergen Prosjektteater, og spilt i flere filmer, som Den siste revejakta og Varg Veum - Bitre blomster."

    • Pål Rønning

      Pål Rønning for rollen som Anders i Guttene i skyggen av Lars Norén, og for rollen som Hermann Orm i Folkeutryddelse – eller leveren min er meningsløs av Werner Schwab, begge på Den Nationale Scene:

      "Pål Rønning har sin skuespillerutdanning fra ArtsEd London, School of Acting. Da han var ferdig med sin utdannelse, begynte han på Teatret Vårt i Molde der han blant annet spilte i storsuksessen Nittimetersbakken (2004), i Shakespeares Samlede Verker og i juleforestillingen Okse og Esel (2005). På Den Nationale Scene har han spilt katten Roberto i Ingvar Ambjørnsens Samson & Roberto, og han var også med i Kirsebærhaven og i En handelsreisendes død. Han har dessuten drevet med teatersport på Turboteatret i Bergen."

    Vinnere

    • Folkeutrydning - eller leveren min er meningsløs

      "Årets vinner har i løpet av få år markert seg som en skuespiller som spenner over et stort register. Han behersker kunsten å spille både for barn og for voksne, og utfolder seg like helhjertet i lystige komedier, absurd politisk teater og realistisk samtidsdramatikk. Prisen får han for sin fremstilling av to unge menn som på hver sin måte begge står utenfor samfunnet, og i begge rollene klarer han å gjøre det grenseoverskridende både gjenkjennelig – og farlig.

      Prisen for beste mannlige birolle går til Pål Rønning for rollene som Anders i Guttene i skyggen av Lars Norén, og Hermann Orm i Folkeutryddelse - eller leveren min er meningsløs av Werner Schwab, begge på Den Nationale Scene."

    • Guttene i skyggen

      "Årets vinner har i løpet av få år markert seg som en skuespiller som spenner over et stort register. Han behersker kunsten å spille både for barn og for voksne, og utfolder seg like helhjertet i lystige komedier, absurd politisk teater og realistisk samtidsdramatikk. Prisen får han for sin fremstilling av to unge menn som på hver sin måte begge står utenfor samfunnet, og i begge rollene klarer han å gjøre det grenseoverskridende både gjenkjennelig – og farlig.

      Prisen for beste mannlige birolle går til Pål Rønning for rollene som Anders i Guttene i skyggen av Lars Norén, og Hermann Orm i Folkeutryddelse - eller leveren min er meningsløs av Werner Schwab, begge på Den Nationale Scene."

    • Pål Rønning

      "Årets vinner har i løpet av få år markert seg som en skuespiller som spenner over et stort register. Han behersker kunsten å spille både for barn og for voksne, og utfolder seg like helhjertet i lystige komedier, absurd politisk teater og realistisk samtidsdramatikk. Prisen får han for sin fremstilling av to unge menn som på hver sin måte begge står utenfor samfunnet, og i begge rollene klarer han å gjøre det grenseoverskridende både gjenkjennelig – og farlig.

      Prisen for beste mannlige birolle går til Pål Rønning for rollene som Anders i Guttene i skyggen av Lars Norén, og Hermann Orm i Folkeutryddelse - eller leveren min er meningsløs av Werner Schwab, begge på Den Nationale Scene."

    Årets teaterprosjekt

    Årets teaterprosjekt skal skille seg fra andre forestillinger gjennom:

    *aktualitet

    *format

    *kontekst

    *begivenhet.

    Heddaprisene 2009 ble utdelt søndag 30. august på Riksteatret i Oslo.

    Juryen bestod av: Thoralf Berg, Therese Bjørneboe, IdaLou Larsen, Petter Rosenlund, Astrid Sletbakk, Anne Cath Sommerfeldt and Kristian Lykkeslet Strømskag.

    Nominasjoner

    • Desse auga

      Desse auga av Jon Fosse, regi Oskaras Koršunovas, Rogaland Teater:

      "Desse Auga er natur og kunst i imponerende samspill der det visuelle dominerer."

      NRK Kulturnytt

      "Desse Auga er imponerende teknisk komplekst, musikalsk kraftfullt, med en sterk tekst som regissør, skuespillere og dansere ivaretar på en ypperlig måte."

      Rogalands Avis

    • Fjeldfuglen

      Fjeldfuglen av Henrik Ibsen, regi Lars Øyno, Grusomhetens Teater:

      "I ensemblet som fremstår som en enhet, er det en fryd å studere hvilken personinstruksjon Øyno har gitt. Utformingen av rollene og intensiteten i den enkeltes stirrende blikk viser skuespillernes konsentrasjon og engasjement."

      Adresseavisa

      "Det er en spesiell opplevelse vi får i Grusomhetens Teaters nedtaggete bygg i Hausmanns gate. Men ikke desto mindre: en original urfremførelse av en ukjent Ibsen-tekst. Det er ikke hverdagskost."

      Aftenposten

      "Fjeldfuglen er ikkje berre verdspremiere på noko så sjeldan som eit uspela Ibsen-manus. Det er òg ei oppsetjing med eit særeigent scenespråk."

      Morgenbladet

    • Operasjon Almenrausch

      Operasjon Almenrausch av Tore Vagn Lid, konsept og regi, Vest-Agder fylkeskommune/Agder Teater:

      "Operasjon Almenrausch, en storslått, intellektuelt utfordrende og scenisk nyskapende oppsetning. Med video, autentiske opptak, tidsriktig musikk, en original utforming av scenen, og unge, dyktige skuespillere makter regissør Vagn Lid på en og samme tid å gjenskape en forgangen periode i vår historie, og utfordre oss til selv å ta stilling til de etiske dilemmaer som mennesket i unntakssituasjoner blir stilt overfor."

      Klassekampen

    Vinnere

    • Transiteatret-Bergen

      "Denne kategorien bebuder en forestilling som er en begivenhet utenom det vanlige! Det gjelder i høy grad årets vinner. Det originale sceniske konseptet bryter langt på vei ned skillet mellom tilskuere og skuespillere; teknisk avanserte virkemidler, som ikke umiddelbart forbindes med teatret, brukes her nettopp til å styrke og utvide teatret som kunstform, mens den sanne historien som fortelles bringer viktig, vel dokumentert kunnskap om en glemt episode i vår nære historie, samtidig som den stiller tilskueren overfor viktige etiske dilemmaer. Forestillingen begeistrer fordi den med hell rusker opp i alle våre vedtatte oppfatninger om hva teater bør være.

      Årets begivenhet er Tore Vagn Lids Operasjon Almenrausch."

    • Operasjon Almenrausch

      "Denne kategorien bebuder en forestilling som er en begivenhet utenom det vanlige! Det gjelder i høy grad årets vinner. Det originale sceniske konseptet bryter langt på vei ned skillet mellom tilskuere og skuespillere; teknisk avanserte virkemidler, som ikke umiddelbart forbindes med teatret, brukes her nettopp til å styrke og utvide teatret som kunstform, mens den sanne historien som fortelles bringer viktig, vel dokumentert kunnskap om en glemt episode i vår nære historie, samtidig som den stiller tilskueren overfor viktige etiske dilemmaer. Forestillingen begeistrer fordi den med hell rusker opp i alle våre vedtatte oppfatninger om hva teater bør være.

      Årets begivenhet er Tore Vagn Lids Operasjon Almenrausch."

    • Tore Vagn Lid

      "Denne kategorien bebuder en forestilling som er en begivenhet utenom det vanlige! Det gjelder i høy grad årets vinner. Det originale sceniske konseptet bryter langt på vei ned skillet mellom tilskuere og skuespillere; teknisk avanserte virkemidler, som ikke umiddelbart forbindes med teatret, brukes her nettopp til å styrke og utvide teatret som kunstform, mens den sanne historien som fortelles bringer viktig, vel dokumentert kunnskap om en glemt episode i vår nære historie, samtidig som den stiller tilskueren overfor viktige etiske dilemmaer. Forestillingen begeistrer fordi den med hell rusker opp i alle våre vedtatte oppfatninger om hva teater bør være.

      Årets begivenhet er Tore Vagn Lids Operasjon Almenrausch."

    Beste scenografi/kostyme/lysdesign

    Beste scenografi/kostyme/lysdesign skal skille seg fra andre gode arbeider gjennom:

    *konseptuell autonomi (at scenografien er et verk i seg selv) veid opp mot konseptuell funksjon (rommets dramaturgiske disposisjoner)

    *relasjon til beslektede kunstformer (billedkunst, design, arkitektur)

    *nyskaping, sett i forhold til scenografi- og teaterfaget selv og i forhold til beslektede kunstformer

    Heddaprisene 2009 ble utdelt søndag 30. august på Riksteatret i Oslo.

    Juryen bestod av: Thoralf Berg, Therese Bjørneboe, IdaLou Larsen, Petter Rosenlund, Astrid Sletbakk, Anne Cath Sommerfeldt and Kristian Lykkeslet Strømskag.

    Nominasjoner

    • Gyril Høgberg

      Scenograf Dordi Strøm og lysdesigner Gyril Høgberg for Så blir det stilt av Arne Lygre, Det Norske Teatret:

      "Dordi Strøm er billedkunstner, og sier selv at hun 'jobber med installasjon, tegning og scenografi, ofte i kollektive sammenhenger og med eksperimentelle rom- og tidsbaserte uttrykk', mens lysdesigner Gyril Høgberg blant annet har hatt ansvaret for lysdesignen til Få meg på, for faen på Det Norske Teatret og på Edvard Munch - Alfa og Omega på Oslo Nye Teater."

    • Arne Nøst

      Scenograf Arne Nøst for Pan, Hålogaland Teater:

      "Arne Nøst er født i Molde, og utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim. Som billedkunstner har han hatt en rekke separatutstillinger, og han har hatt mange utsmykningsoppdrag. Han har også illustrert flere bøker, blant annet Den Norske Bokklubbens  utgave av Den unge Werthers lidelser. Siden 1988 har han vært tegner i Dagbladet, og han har hatt ansvaret for scenografien til så ulike oppsetninger som Kirsebærhaven (Den Nationale Scene), Få meg på, for faen (Det Norske Teatret) og Bollywood Ibsen - Fruen fra det indiske hav (Oslo Nye Teater). 1. januar i år ble han sjef for Rogaland Teater."

    • Ellen Ruge

      Lysdesigner Ellen Ruge for lysdesign til Rosmersholm av Henrik Ibsen, Nationaltheatret:

      "Ellen Ruge er født i Oslo, men utdannet på Fotoskolan i Stockholm og Videoakademin i Göteborg, og nå bosatt i Sverige. Hun har vært aktiv som lysdesigner både i Stockholm og i utlandet siden midten av 1980-tallet. Her i Norge har hun flere ganger samarbeidet med Eirik Stubø, blant annet for Hedda Gabler, Neger og hunder i kamp, og Eg er vinden, men også med Ole Anders Tandberg (En vanlig dag i helvete og En midtsommernattsdrøm."

    • Dordi Strøm

      Scenograf Dordi Strøm og lysdesigner Gyril Høgberg for Så blir det stilt av Arne Lygre, Det Norske Teatret:

      "Dordi Strøm er billedkunstner, og sier selv at hun 'jobber med installasjon, tegning og scenografi, ofte i kollektive sammenhenger og med eksperimentelle rom- og tidsbaserte uttrykk', mens lysdesigner Gyril Høgberg blant annet har hatt ansvaret for lysdesignen til Få meg på, for faen på Det Norske Teatret og på Edvard Munch - Alfa og Omega på Oslo Nye Teater."

    Vinnere

    • Rosmersholm

      "I snart ti år har årets vinner satt sitt helt spesielle preg på en rekke høyst forskjellige, men alltid meningsfylte oppsetninger. Ikke bare fordi hun nøkternt, men samtidig fantasieggende bruker sitt medium til å skape rom og landskap, men også fordi hun finstemt og intuitivt dikter med, og til, teksten hun skal belyse. Paradoksalt nok behersker hun også mørket, mangelen på lys, til fulle! Hennes talent er så mangfoldig og originalt at hennes innsats i forestillingen blir et selvstendig kunstverk, samtidig som hun både utvider og presiserer så vel regissørens som scenografens intensjoner.

      Prisen for beste lysdesign går til Ellen Ruge for hennes medtolkning av Rosmersholm på Nationaltheatret."

    • Ellen Ruge

      "I snart ti år har årets vinner satt sitt helt spesielle preg på en rekke høyst forskjellige, men alltid meningsfylte oppsetninger. Ikke bare fordi hun nøkternt, men samtidig fantasieggende bruker sitt medium til å skape rom og landskap, men også fordi hun finstemt og intuitivt dikter med, og til, teksten hun skal belyse. Paradoksalt nok behersker hun også mørket, mangelen på lys, til fulle! Hennes talent er så mangfoldig og originalt at hennes innsats i forestillingen blir et selvstendig kunstverk, samtidig som hun både utvider og presiserer så vel regissørens som scenografens intensjoner.

      Prisen for beste lysdesign går til Ellen Ruge for hennes medtolkning av Rosmersholm på Nationaltheatret."