Heddaprisen 2011

Særlig kunstnerisk innsats

Kriteriene er åpne. Denne kategorien kan dekke tekst, lyddesign og annet.

Nominasjoner

  • Visjoner Teater

    VISJONER TEATER ved Juni Dahr

    "Juni Dahr opprettet Stiftelsen Visjoner Teater 8. mars 1988. Stiftelsen skal være 'et åpent kunstnerisk verksted, der ulike kunstnere kan utvikle samspill og nye uttrykk'. Visjoner Teater skaper fleksible forestillinger for utradisjonelle scenerom som låver (Markens Grøde), leiligheter (Et dukkehjem), hotellrom (Den sykdommen som heter døden) for på den måten å skape et nært forhold til publikum. I Visjoner Teaters oppsetninger står teksten i sentrum, hvilket kommer sterkt til uttrykk i de to produksjonene i Ibsen tett på, Et dukkehjem som hadde premiere i Wesselsgate 15 på Norsk folkemuseum , og siden har turnert i både inn- og utland, og Hedda Gabler som i vår ble spilt på Sæterhytten på Bygdøy."

  • Oslo Internasjonale Teater

    OSLO INTERNASJONALE TEATER

    "Oslo Internasjonale Teater oversetter internasjonal samtidsdramatikk som ikke tidligere har vært spilt i Norge, og framfører på jevnlig basis disse stykkene som iscenesatte lesninger.

    Oslo Internasjonale Teater (OIT) er et samarbeid mellom Imploding Fictions og Teatersirkus, og ble startet av Øystein Ulsberg Brager, Michael H. Sciarrone og Philip Thorne i 2009. Philip Thorne er OITs dramaturg, Michael Hallbäck Sciarrone og Teatersirkus er ansvarlig for inspisientoppgaver og drift fra lesning til lesing, og Øystein Ulsberg Brager er prosjektets administrative og kunstneriske leder samt har regien på de fleste lesningene.

    Lesninger i sesongen 2010/2011: Sort dyrs sorg av Anja Hilling (Tyskland), Her står tittelen til dramaet om Ante av Ivor Martinić (Kroatia), De onde av Niklas Rådström (Sverige), Porselen av Chay Yew (Singapore), Nattblind av Darja Stocker (Sveits), Medealand av Sara Stridsberg (Sverige), Hodefotingen av Esther Gerritsen (Nederland). Fram til januar 2010 fant lesningene sted på Vardeteatret i Oslo, men i 2011 ble de flyttet til Dramatikkens Hus."

  • Bankerått

    ENSEMBLET I BANKERÅTT av Trine Wisbech og Petra Søe, regi Petra Søe, Amfiscenen, Nationaltheatret

    Skuespillerne var Eindride Eidsvold, Mattis Herman Nyquist, Erlend Samnøen, Kjersti Botn Sandal og Marika Enstad.

  • Ti liv!

    ENSEMBLET I TI LIV, manus og regi: Kjetil Bang-Hansen, Komilab nr. 3, Torshovteatret, Nationaltheatret

    De medvirkende på scenen var Mariann Hole, Jan Gunnar Røise, Thorbjørn Harr, Anders Mordal og Simen Revholt

  • Sjuk ungdom

    ENSEMBLET I SJUK UNGDOM av Ferdinand Bruckner, omsetjar Marit Tusvik, regi Peer Perez Øian, Scene 3, Det Norske Teatret

    Skuespillerne var Frank Kjosås, Marie Blokhus, Ane Dahl Torp, Morten Espeland, Ingeborg S. Raustøl, Sigurd Myhre og Kaia Varjord.

Vinnere

  • Oslo Internasjonale Teater

    "Det norske scenekunsttilbudet har aldri vært så rikt og variert som i dag. Men en nykommer på arenaen har hittil fått lite oppmerksomhet. Helt ufortjent, for ikke bare har prosjektet fine kunstneriske kvaliteter, det er også originalt og annerledes. Målbevisst og selektivt rettes fokus mot et område som iblant forsømmes på norske scener: utenlandsk samtidsdramatikk. Prosjektet har presentert hele 12 tekster av internasjonale dramatikere. Ikke oppsetninger i vanlig forstand, men iscenesatte lesninger der regissør og skuespillere med enkle midler sammen har skapt severdige forestillinger, og bevist at teksten også i dag er en viktig forutsetning for godt teater.

    Prisen for særlig kunstnerisk innsats går til Oslo Internasjonale Teater ved Øystein Ulsberg Brager."

  • Øystein Ulsberg Brager

    "Det norske scenekunsttilbudet har aldri vært så rikt og variert som i dag. Men en nykommer på arenaen har hittil fått lite oppmerksomhet. Helt ufortjent, for ikke bare har prosjektet fine kunstneriske kvaliteter, det er også originalt og annerledes. Målbevisst og selektivt rettes fokus mot et område som iblant forsømmes på norske scener: utenlandsk samtidsdramatikk. Prosjektet har presentert hele 12 tekster av internasjonale dramatikere. Ikke oppsetninger i vanlig forstand, men iscenesatte lesninger der regissør og skuespillere med enkle midler sammen har skapt severdige forestillinger, og bevist at teksten også i dag er en viktig forutsetning for godt teater.

    Prisen for særlig kunstnerisk innsats går til Oslo Internasjonale Teater ved Øystein Ulsberg Brager."

  • Images (0)
  • Video (0)
  • Audio (0)
  • Files (0)

    Beste mannlige birolle

    Særlig fremragende prestasjon skal skille seg fra andre gode prestasjoner gjennom:

    *håndverksmessige kvaliteter

    *artistiske kvaliteter

    *uforutsigbarhet

    Nominasjoner

    • Anders Baasmo Christiansen

      ANDERS BAASMO CHRISTIANSEN for rollen som James Tyrone Jr. i Lang dags ferd mot natt, regi Stein Winge, Riksteatret:

      "Anders Baasmo Christiansen er født i 1976, og kom inn på Teaterhøgskolen i 1997. I 2000 startet han sin karriere på Trøndelag Teater der han allerede i 2001 mottok Teatrets Venners Kunstneriske pris, og Adresseavisas pris for Årets scenegjennombrudd for sin tolkning av Mozart i Peter Shaffers Amadeus. I 2002 kom han til Det Norske Teatret der han blant mange andre roller i 2006 spilte Christopher Mahon i Helten på den grøne øya.

      I 2003 var han Kongen i Spelet om Heilag-Olav på Stiklestad. Han er også filmskuespiller, og i 2004 mottok han Amanda for årets mannlige skuespiller for sin rolle i Buddy, Han har fått Gullruten for beste mannlige skuespiller to ganger, i 2007 for rollen som Henrik Ibsen i NRKs En udødelig mann, og i 2010 for sin rolle i TV2s serie Dag. Hans Hamlet-tolkning på Riksteatret i 2008 ga ham Heddaprisen for Beste mannlige hovedrolle."

    • Herman Bernhoft

      HERMAN BERNHOFT for rollen som Osvald i Gjengangere, regi Uwe Cramer, Teatret Vårt:

      "Herman Bernhoft er født i 1981, og i 2010 avsluttet han sin fireårige utdannelse på Teaterhøgskolen ved Kunsthøgskolen i Oslo. Han debuterte høsten 2010 på Teatret Vårt i Hele Norges Bennus! og våren 2011 spilte han Osvald i tyske Uwe Cramers tolkning av Ibsens Gjengangere.

      Sammen med Per Emil Grimstad som også er skuespiller på Teatret Vårt, søkte Herman Bernhoft rollen som sjef for teatret. Om søknaden var sendt i spøk eller alvor, vites ikke. Men den vant ikke frem."

    Vinnere

    • Gjengangere

      "Årets vinner avsluttet sin utdannelse våren 2010, og samme høst debuterte han i en løssluppen komedie. Han kan derfor sies å tilhøre klassen 'hittil forholdsvis ukjent ung skuespiller'.

      Desto mer spennende at han allerede har klart å gi en ny og konsistent tolkning av en av vårt klassiske repertoars mest kjente karakterer, en original, fysisk ekspressiv tolkning som klart og tydelig får fram hvorfor Ibsen valgte å kalle sitt stykke Gengangere.

      I et tett og skjebnetungt samspill med Vivi Sundes fru Alving på Teatret Vårt i Molde, har årets prisvinner skapt en moderne, livslysten, temperamentsfull og utagerende, men også desperat og dødsdømt Osvald.

      Prisen for beste mannlige birolle går til Herman Bernhoft."

    • Herman Bernhoft

      "Årets vinner avsluttet sin utdannelse våren 2010, og samme høst debuterte han i en løssluppen komedie. Han kan derfor sies å tilhøre klassen 'hittil forholdsvis ukjent ung skuespiller'.

      Desto mer spennende at han allerede har klart å gi en ny og konsistent tolkning av en av vårt klassiske repertoars mest kjente karakterer, en original, fysisk ekspressiv tolkning som klart og tydelig får fram hvorfor Ibsen valgte å kalle sitt stykke Gengangere.

      I et tett og skjebnetungt samspill med Vivi Sundes fru Alving på Teatret Vårt i Molde, har årets prisvinner skapt en moderne, livslysten, temperamentsfull og utagerende, men også desperat og dødsdømt Osvald.

      Prisen for beste mannlige birolle går til Herman Bernhoft."

    Årets forestilling

    Årets forestilling skal skille seg fra andre forestillinger gjennom:

    *aktualitet

    *format

    *kontekst/begivenhet

    Nominasjoner

    • Lang dags ferd mot natt

      LANG DAGS FERD MOT NATT, Riksteatret:

      Tekst: Eugene O'Neill

      Oversatt av: Svein Selvig

      Bearbeiding: Bibbi Moslet

      Regi: Stein Winge

      Scenografi/kostymedesign: John-Kristian Alsaker

      Lys: Morten Reinan

      Lyd: Lars Årdal

      Maskedesign: Helge Bjørnå

      Regiassistent: Thomas Seeberg Torjussen

      På scenen: Liv Ullmann, Bjørn Sundquist, Anders Baasmo Christiansen, Pål Sverre Valheim Hagen og Viktoria Winge.

    • Rabinowitz

      RABINOWITZ, Scenekraft i samarbeid med Haugesund Teater, Festiviteten i Haugesund, Det Norske Teatret:

      Tekst: Marius Leknes Snekkevåg

      Musikk: Halvor Lillesund/Vegard Fossum

      Regi: Audny Chris Holsen

      Koreografi: Sigrid Edvardsson

      Fagkonsulent: Arne Vestbø

      Scenografi: Bjørn Tumyr

      Lysdesign: Trygve Andersen

      På scenen: Sigurd Sele, Elsa Aanensen, Linn Løvvik, Knut Gjelle Angell, Nina Sele og Håkon Karoliussen, samt Dina Lande i rollen som lille Edith.

    • Det eviga leendet

      DET EVIGA LEENDET, Verk produksjoner i samarbeid med Black Box Teater:

      Tekst: Pär Lagerkvist

      Dramaturgisk input: Anders Paulin

      Regi: Fredrik Hannestad

      Scenografi: Signe Becker

      Lys: Tilo Hahn

      Lyd: Per Platou

      På scenen: Saila Hyttinen, Anders Mossling, Håkon Mathias Vassvik og Solveig Laland Mohn m.fl.

    • Next to Normal

      NEXT TO NORMAL, Det Norske Teatret:

      Musikk: Tom Kitts

      Manus og sangtekster: Brian Yorkey

      Oversettelse: Odd W. Suén.

      Bearbeidet av: Ola E. Bø i samarbeid med ensemblet

      Regi: Svein Sturla Hungnes

      Regiassistent: Marianne Skovli Aamodt

      Scenografi: Even Børsum

      Kostyme: Unni Walstad

      Maske: Nina Bloch

      Lys: Ola Bråten

      Lyd: Tore Gustavsen

      Musikalsk ansvar: Atle Halstensen

      Kapellmester: Svenn Erik Kristoffersen

      På scenen: Heidi Gjermundsen Broch, Jon Bleiklie Devik, Frank Kjosås, Charlotte Frogner, Thomas Bye, Lasse Kolsrud

    • Faderen

      FADEREN, Teatret på Torshov, Nationaltheatret:

      Tekst: August Strindberg

      Oversatt av: Per Qvale

      Bearbeiding og regi: Victoria Meirik

      Scenografi: Dagny Drage Kleiva

      Kostymer: Ane Aasheim

      Lys: Ryan Bourne

      Koreografisk assistanse: Ingun Bjørnsgaard

      Maskør: Hege Ramstad

      Dramaturg: Kristian Lykkeslet Strømskag

      På scenen: Henrik Mestad, Andrine Sæther, Karine Dokken Halsebø, Anders Mordal, Tone Danielsen, Endre Hellestveit, Sigurd Myhre og Anne Krigsvoll.

    Vinnere

    • Verk Produksjoner

      "Med utgangspunkt i en her hjemme forholdsvis lite kjent, men mangslungen fortelling om Menneskets forhold til Livets store spørsmål, har kunstnerne bak Årets forestilling skapt en tankevekkende mytisk oppsetning om et originalt tema.

      Dette er blitt en dramatisering der en vittig og illusjonsløs tekst framføres med intens innlevelse og med nøktern distanse, samtidig som uventede teatralske effekter stadig utvider det metafysiske perspektivet. Resultatet er blitt en meningsfylt og vittig filosofisk fabel, der kunstnerne stadig går nye veier, og får scenografi, lys og lyd til å smelte sammen til et utfordrende og spennende uttrykk.

      Prisen går til Verk Produksjoner for DET EVIGA LEENDET, etter en fortelling av Pär Lagerkvist."

    • Det eviga leendet

      "Med utgangspunkt i en her hjemme forholdsvis lite kjent, men mangslungen fortelling om Menneskets forhold til Livets store spørsmål, har kunstnerne bak Årets forestilling skapt en tankevekkende mytisk oppsetning om et originalt tema.

      Dette er blitt en dramatisering der en vittig og illusjonsløs tekst framføres med intens innlevelse og med nøktern distanse, samtidig som uventede teatralske effekter stadig utvider det metafysiske perspektivet. Resultatet er blitt en meningsfylt og vittig filosofisk fabel, der kunstnerne stadig går nye veier, og får scenografi, lys og lyd til å smelte sammen til et utfordrende og spennende uttrykk.

      Prisen går til Verk Produksjoner for DET EVIGA LEENDET, etter en fortelling av Pär Lagerkvist."

    Beste mannlige hovedrolle

    Særlig fremragende prestasjon skal skille seg fra andre gode prestasjoner gjennom:

    *håndverksmessige kvaliteter

    *artistiske kvaliteter

    *uforutsigbarhet

    Nominasjoner

    • Jan Gunnar Røise

      JAN GUNNAR RØISE for rollene som Bastian i Herr Kolpert, regi Sofia Jupither, Joakim i Endelig skjer det noe, regi Thomas Seeberg Torjussen, og for ulike roller i Ti liv, regi Kjetil Bang-Hansen, Nationaltheatret:

      "Jan Gunnar Røise er født i 1975, og gikk ut av Teaterhøgskolen i 2000. Samme år begynte han på Nationaltheatret, og i sin tid på teatret har han vært med i over 20 oppsetninger. Han har blant annet spilt Tommy i Folk og røvere (2001), Benjamin i Strindbergs Påske (2002), Cherubin i Figaros byllup (2004), Herr Nilsson i Pippi Langstrømpe (2005), Hjalmar Ekdal i Vildanden (begge 2006), Jim i Glassmenasjeriet (2007), Garcin i For lukkede dører og Fisken og Gresshoppen i Pinocchio (2009). Han har medvirket i filmer som Hawaii, Oslo, Svein og rotta og Gymnaslærer Pedersen. Fra høsten 2010 har han sammen med Mariann Hole og Thorbjørn Harr stått sentralt i Torshovteatrets nye Komilab-prosjekt."

    • Pål Christian Eggen

      PÅL CHRISTIAN EGGEN for rollen som ulven i Rock'n Roll Wolf, regi Tyra Tønnesen, Trøndelag Teater:

      "Pål Christian Eggen er født i 1976, og da han i 2005 var ferdig på Statens Teaterhøgskole, begynte han med en gang på Trøndelag Teater der han har vært siden. Han debuterte på Trøndelag Teater i rollen som Simon Darre i Kristin Lavransdatter. Han er en allsidig skuespiller som like gjerne tolker klassikere som samtidsdramatikere: Han har vært broder Lorenzo i Romeo og Julie, Leander i Den stundesløse, Gregers Werle i Vildanden, Ejlert Løvborg i Hedda Gabler, og i år har han både spilt Torvald Helmer mot Ane Skumsvolls Nora, og ulv i rockemusikalen Rock'n Roll Wolf.

      Men han har også spilt i Steinbecks Om mus og menn, tolket nye dramatikere som Tale Næss og Frode Sander Øien i Trondheim Open, og vært med i musikalene Chicago og Spring Awakening. Han har også lest inn et par titler for Lydbokforlaget."

    • Henrik Mestad

      HENRIK MESTAD for rollen som Mesteren i Faderen, regi Victoria Meirik, Nationaltheatret:

      "Henrik Mestad er født i 1964. Han var ferdig på Teaterskolen i 1991. Samme år debuterte han i Hærmennene fra Helgeland på Nationaltheatret der han gjennom årene har tolket over 50 ulike roller, og er like fortrolig med klassikerne med samtidsdramatikken.

      På Oslo Nye Teater har han spilt Johannes i Victoria (2004), mens han på Teatret Vårt var Ask Burlefot i Morten Borgersens dramatisering av Mykles Lasso rundt fru Luna (1996).

      Han er også dramatiker, og har skrevet Lik meg når jeg er teit (1993) og Nansens sønn (2002) som han også har spilt i. Han har medvirket i TV-serier som Vestavind og i flere filmer, som Tatt av kvinnen og En ganske snill mann. For rollen som Kurt i August Strindbergs Dødsdansen ble han Heddanominert for Beste mannlige birolle, og han vant Amandaprisen og Kanonprisen for beste birolle i filmen Sønner i 2007."

    Vinnere

    • Faderen

      "Årets vinner har spilt på forskjellige scener, medvirket i tv-serier, blitt prisbelønnet for sin filminnsats, og til og med selv skrevet to skuespill. Hans talent spenner vidt: Han ble tidligere Heddanominert for tolkningen av en karakter skapt av den samme dramatikeren som sikrer ham seieren i kveld. Den gangen spilte han en vanlig, velmenende og ganske anonym mann, i år vitner hans usikre og rådløst flakkende blikk fra første øyeblikk om at han balanserer på vanviddets rand, og når galskapen tar overhånd, får han i korte klarsynte glimt også vist mannen han engang var. I rollen som mesteren i Faderen av August Strindberg på Torshovteatret har han gitt oss en ny, teksttro og til minste detalj troverdig tolkning.

      Prisen for beste mannlige hoverolle går til HENRIK MESTAD."

    • Henrik Mestad

      "Årets vinner har spilt på forskjellige scener, medvirket i tv-serier, blitt prisbelønnet for sin filminnsats, og til og med selv skrevet to skuespill. Hans talent spenner vidt: Han ble tidligere Heddanominert for tolkningen av en karakter skapt av den samme dramatikeren som sikrer ham seieren i kveld. Den gangen spilte han en vanlig, velmenende og ganske anonym mann, i år vitner hans usikre og rådløst flakkende blikk fra første øyeblikk om at han balanserer på vanviddets rand, og når galskapen tar overhånd, får han i korte klarsynte glimt også vist mannen han engang var. I rollen som mesteren i Faderen av August Strindberg på Torshovteatret har han gitt oss en ny, teksttro og til minste detalj troverdig tolkning.

      Prisen for beste mannlige hoverolle går til HENRIK MESTAD."

    Beste kvinnelige birolle

    Særlig fremragende prestasjon skal skille seg fra andre gode prestasjoner gjennom:

    *håndverksmessige kvaliteter

    *artistiske kvaliteter

    *uforutsigbarhet

    Nominasjoner

    • Hildegun Riise

      HILDEGUN RIISE for rollen som søster Aloysius i Tvil, regi Hans Petter Moland, Det Norske Teatret:

      "Hildegun Riise er født i 1958, og ble ferdig med Statens Teaterhøgskole i 1986. Samme år begynte hun på Det Norske Teatret der hun har vært siden. I de senere år har hun spilt klassiske roller som dronning Klytaimnestra i Ifigeneia i Aulis, og Arkadina i Tsjekhovs Måken (2003), men også moderne kvinneskikkelser i samtidsdramatikken som Kvinna i Jon Fosses Vakkert (2001) og Anna i Angerhøy (2005).

      Hun ble kjent over hele landet da hun spilte gjennomgangsskikkelsen Agnes i TV-serien Vestavind, og hun har også medvirket i en rekke filmer. For sin innsats i Søndagsengler ble hun kåret som beste kvinnelige filmskuespiller på Den internasjonale filmfestivalen i Tokyo i 1996, og i 2001 fikk hun Amanda som beste kvinnelige skuespiller for sin rolle i Detektor. Hun ble Heddanominert for Beste kvinnelige birolle for sin tolkning av bestemoren i Tvillingar."

    • Stine Mari Fyrileiv

      STINE MARI FYRILEIV for rollen som Ifigeneia i Ifigeneia i Aulis regi Eirik Stubø, Nationaltheatret:

      "Stine Mari Fyrileiv er født i 1982, og er utdannet på Kunsthøgskolen i Oslo fra 2003 til 2007. I 2007 debuterte hun som Julie i den russiske regissøren Jurij Butusovs Romeo og Julie på Hålogaland Teater der hun også spilte i Sarah Kanes Sprengt.

      Deretter var hun på Det Norske Teatret der hun var Antigone i Jon Fosses gjendiktning av Døden i Theben (2008), og Kleone i Racines Andromake (2009), mens hun på Den Nationale Scene medvirket i den dokumentariske oppsetningen Døden i 2010.

      Rollen som Ifigeneia i Eirik Stubøs minimalistiske tolkning av den greske tragedien var hennes debut på Nationaltheatret der hun våren 2011 blant annet har spilt i Fanny og Alexander og Foreldremøte."

    • Liv Bernhoft Osa

      LIV BERNHOFT OSA for rollen som Fru Fåttnok i Uskyld, regi Victoria Meirik, Nationaltheatret:

      "Liv Bernhoft Osa er født i 1957, og utdannet ved Statens Teaterhøgskole. I 1979 debuterte hun på Nationaltheatret der hun har vært ansatt siden, men hun har også hatt oppgaver ved en rekke andre teatre. På Det Norske Teatret har hun spilt Julie i Shakespeares Romeo og Julie, på Oslo Nye Ariel i Stormen, på Den Nationale Scene tittelrollen i Kameliadamen, mens hun i 2007 var Mai i dramatiseringen av Linn Ullmanns Nåde på Riksteatret.

      Hun har også vært med i en rekke filmer som Uno og Svein og rotta, og i TV-serier som Vestavind. Blant de over 75 rollene hun har tolket på Nationaltheatret kan nevnes Anne Frank i Anne Franks dagbok, Anja i Kirsebærhaven, Sonja i Forbrytelse og straff, Fru Solness i Bygmester Solness, Moren i Vinterforvaring, Den middelaldrende kvinna i Svevn og Sonja i Onkel Vanja."

    Vinnere

    • Uskyld

      "Årets vinner har gjennom mange år vært en særpreget og allsidig skuespiller, ikke bare på norske teaterscener der hun har tolket så ulike kvinneskikkelser som Romeos Julie og Julies egen mor, Anne Frank og Kameliadamen, Andromake og fru politimester Bastian, men også på film og i tv-serier, og ikke minst, som lydbok-oppleser. Hun får prisen for en gjennomført, mimisk briljant og tragikomisk presis tolkning av en absurd og hjerteskjærende barokk karakter, en nesten insektlignende middelaldrende kvinne som i fullkommen balanse mellom bevegelse og tilbakeholdt ro, livnærer seg på andres ulykke.

      Prisen går til LIV BERNHOFT OSA for med skremmende realisme å ha gitt liv til Fru Fåttnok i Uskyld av Dea Loher på Nationaltheatret."

    • Liv Bernhoft Osa

      "Årets vinner har gjennom mange år vært en særpreget og allsidig skuespiller, ikke bare på norske teaterscener der hun har tolket så ulike kvinneskikkelser som Romeos Julie og Julies egen mor, Anne Frank og Kameliadamen, Andromake og fru politimester Bastian, men også på film og i tv-serier, og ikke minst, som lydbok-oppleser. Hun får prisen for en gjennomført, mimisk briljant og tragikomisk presis tolkning av en absurd og hjerteskjærende barokk karakter, en nesten insektlignende middelaldrende kvinne som i fullkommen balanse mellom bevegelse og tilbakeholdt ro, livnærer seg på andres ulykke.

      Prisen går til LIV BERNHOFT OSA for med skremmende realisme å ha gitt liv til Fru Fåttnok i Uskyld av Dea Loher på Nationaltheatret."

    Beste visuell design

    Beste visuell design skal skille seg fra andre gode arbeider gjennom:

    *konseptuell autonomi (at scenografien er et verk i seg selv) veid opp mot konseptuell funksjon (rommets dramaturgiske dimensjoner)

    *relasjon til beslektede kunstformer (billedkunst, design, arkitektur)

    *nyskaping, sett i forhold til scenografi- og teaterfaget selv og i forhold til beslektede kunstformer

    Nominasjoner

    • Gilles Berger

      GILLES BERGER for scenografien til Blå jakt av Liv Heløe, regi Ivar Tindberg, Den Nationale Scene:

      "Gilles Berger er født i 1957 i Frankrike og er utdannet ved École des beaux arts de Nancy (1976-1979) og ved Conservatoire National des Arts du Mime et du Cirque i Paris, under ledelse av Gérard Lebreton. Sammen med Anne Marit Sæther driver han Cirka Teater i Trondheim, som de to grunnla i 1984, og der Jorunn Dugstad har vært produsent og daglig leder siden 1996.

      De har laget over 20 oppsetninger, og i 1997 mottok Cirka Teater Trondheim kommunes kulturpris, Midt-Nordisk kulturpris og Danse-og teatersentrums jubileumspris for forestillingen Poste restante som de spilte fra 1995 til 1998, og som var åpningsforestillingen da Gardermoen Lufthavn ble innviet. Cirka Teater har også samarbeidet med institusjonsteatre, for eksempel om Kurt koker hodet på Trøndelag Teater i 2002, og på Oslo Nye Teater i 2010."

    • Serge von Arx

      SERGE VON ARX for scenografien til Ifigeneia av Finn Iunker, regi Runar Hodne, Trøndelag Teater:

      "Serge von Arx er født i Sveits i 1971, og utdannet arkitekt ved ETH i Zürich i 1991-1997. Han arbeider som uavhengig arkitekt, scenograf og designer, og startet sin profesjonelle karriere i teatret som assistent for Rolf Glitterberg i Hamburg. I 1998 begynte han et langvarig samarbeid med Robert Wilson om scenografi, utstillinger og installasjoner over hele verden.

      Siden 2003 har han vært mentor og arkitekturkonsulent ved Watermill-sentret på Long Island i New York, og han er arkitekturkritiker i Neue Züricher Zeitung. Han har vært kunstnerisk leder for scenografilinjen ved Akademi for scenekunst i Fredrikstad, og i 2010 ble han utnevnt til professor i scenografi. I vår (2011, Scenewebs kommentar) var han scenograf for Othello på Nationaltheatret."

    • John Kristian Alsaker

      JOHN-KRISTIAN ALSAKER, TORBJØRN LJUNGGREN OG ØYVIND WANGENSTEEN for scenografi, video og lys til Ti liv, manus og regi Kjetil Bang-Hansen, Nationaltheatret:

      "John-Kristian Alsaker, født 1949, er en av landets mest brukte - og kjente - frilansscenografer, med en lang og fremgangsrik karriere både nasjonalt og internasjonalt. Han er utdannet i England, og arbeidet i flere år ved Royal National Theatre og Old Vic. Han har vært scenograf for en eller flere oppsetninger ved de fleste av landets teatre, og det var han som sto bak scenografien for åpnings- og avslutningsseremonien under OL-94. Han er to ganger blitt nominert i klassen Beste visuell design, i 1999 for scenografien til Pinocchio og i 2006 for Alice i eventyrland. I 2002 fikk han prisen for scenografien til Antons villfaring.

      Torbjørn Ljunggren, født 1972, har sin utdannelse fra Fri konst & nya media, Göteborg. Han arbeider med videoprojeksjoner for teater, forestillinger og konserter, samt grafikk for TV. Han har bl.a. samarbeidet med John-Kristian Alsaker om Alice i eventyrland (2006) på Den Nationale Scene, Singin' in the rain på Oslo Nye Teater i 2009 og Pinocchio på Teater Manu (2010), og med Susanne Münzner om Leonce og Lena på Nationaltheatret i 2008.

      Øyvind Wangensteen er født i 1969, og startet sitt engasjement ved Nationaltheatret i 1988. Han er nå ansatt som teatrets faste lysdesigner. Han har vært lysdesigner for over seksti produksjoner. Blant hans oppdrag på Nationaltheatret kan nevnes Flammefjes, Sluttspill, Til Damaskus, Peer Gynt, Gengangere, Brødrene Karamasov, Flaggermusen, På bunnen, Hustyrannen, Fanny og Alexander, Blodig Alvor og Galileo. Han har også hatt lysdesign ved bl.a. Oslo Nye Teater, Rogaland Teater, Den Norske Opera & Ballett, og Det Norske Teatret."

    • Torbjørn Ljunggren

      JOHN-KRISTIAN ALSAKER, TORBJØRN LJUNGGREN OG ØYVIND WANGENSTEEN for scenografi, video og lys til Ti liv, manus og regi Kjetil Bang-Hansen, Nationaltheatret:

      "John-Kristian Alsaker, født 1949, er en av landets mest brukte - og kjente - frilansscenografer, med en lang og fremgangsrik karriere både nasjonalt og internasjonalt. Han er utdannet i England, og arbeidet i flere år ved Royal National Theatre og Old Vic. Han har vært scenograf for en eller flere oppsetninger ved de fleste av landets teatre, og det var han som sto bak scenografien for åpnings- og avslutningsseremonien under OL-94. Han er to ganger blitt nominert i klassen Beste visuell design, i 1999 for scenografien til Pinocchio og i 2006 for Alice i eventyrland. I 2002 fikk han prisen for scenografien til Antons villfaring.

      Torbjørn Ljunggren, født 1972, har sin utdannelse fra Fri konst & nya media, Göteborg. Han arbeider med videoprojeksjoner for teater, forestillinger og konserter, samt grafikk for TV. Han har bl.a. samarbeidet med John-Kristian Alsaker om Alice i eventyrland (2006) på Den Nationale Scene, Singin' in the rain på Oslo Nye Teater i 2009 og Pinocchio på Teater Manu (2010), og med Susanne Münzner om Leonce og Lena på Nationaltheatret i 2008.

      Øyvind Wangensteen er født i 1969, og startet sitt engasjement ved Nationaltheatret i 1988. Han er nå ansatt som teatrets faste lysdesigner. Han har vært lysdesigner for over seksti produksjoner. Blant hans oppdrag på Nationaltheatret kan nevnes Flammefjes, Sluttspill, Til Damaskus, Peer Gynt, Gengangere, Brødrene Karamasov, Flaggermusen, På bunnen, Hustyrannen, Fanny og Alexander, Blodig Alvor og Galileo. Han har også hatt lysdesign ved bl.a. Oslo Nye Teater, Rogaland Teater, Den Norske Opera & Ballett, og Det Norske Teatret."

    • Øyvind Wangensteen

      JOHN-KRISTIAN ALSAKER, TORBJØRN LJUNGGREN OG ØYVIND WANGENSTEEN for scenografi, video og lys til Ti liv, manus og regi Kjetil Bang-Hansen, Nationaltheatret:

      "John-Kristian Alsaker, født 1949, er en av landets mest brukte - og kjente - frilansscenografer, med en lang og fremgangsrik karriere både nasjonalt og internasjonalt. Han er utdannet i England, og arbeidet i flere år ved Royal National Theatre og Old Vic. Han har vært scenograf for en eller flere oppsetninger ved de fleste av landets teatre, og det var han som sto bak scenografien for åpnings- og avslutningsseremonien under OL-94. Han er to ganger blitt nominert i klassen Beste visuell design, i 1999 for scenografien til Pinocchio og i 2006 for Alice i eventyrland. I 2002 fikk han prisen for scenografien til Antons villfaring.

      Torbjørn Ljunggren, født 1972, har sin utdannelse fra Fri konst & nya media, Göteborg. Han arbeider med videoprojeksjoner for teater, forestillinger og konserter, samt grafikk for TV. Han har bl.a. samarbeidet med John-Kristian Alsaker om Alice i eventyrland (2006) på Den Nationale Scene, Singin' in the rain på Oslo Nye Teater i 2009 og Pinocchio på Teater Manu (2010), og med Susanne Münzner om Leonce og Lena på Nationaltheatret i 2008.

      Øyvind Wangensteen er født i 1969, og startet sitt engasjement ved Nationaltheatret i 1988. Han er nå ansatt som teatrets faste lysdesigner. Han har vært lysdesigner for over seksti produksjoner. Blant hans oppdrag på Nationaltheatret kan nevnes Flammefjes, Sluttspill, Til Damaskus, Peer Gynt, Gengangere, Brødrene Karamasov, Flaggermusen, På bunnen, Hustyrannen, Fanny og Alexander, Blodig Alvor og Galileo. Han har også hatt lysdesign ved bl.a. Oslo Nye Teater, Rogaland Teater, Den Norske Opera & Ballett, og Det Norske Teatret."

    Vinnere

    • Ti liv!

      "Prisvinnerne i denne kategorien viser hvilke fantastiske muligheter som ligger i et oppfinnsomt samarbeid mellom scenografi, videoprojeksjoner og lysdesign. Takket være deres magiske skaperevner dundrer Dovre-ekspressen over en av landets minste scener, motorsykler og lastebiler raser oppover smale fjellveier, og vi opplever både rosemalte storgårdsinteriører og NSB-kupeer mens skuespillerne elegant vandrer ut og inn av tidsriktige filmprojeksjoner. Det er helt umulig å skille den ene vinnerens innsats fra den andres – eller den tredjes: De er uløselig knyttet til hverandre.

      Prisen går derfor til JOHN-KRISTIAN ALSAKER, TORBJØRN LJUNGGREN OG ØYVIND WANGENSTEEN for henholdsvis scenografi, video og lys til Ti liv, på Torshovteatret."

    • John Kristian Alsaker

      "Prisvinnerne i denne kategorien viser hvilke fantastiske muligheter som ligger i et oppfinnsomt samarbeid mellom scenografi, videoprojeksjoner og lysdesign. Takket være deres magiske skaperevner dundrer Dovre-ekspressen over en av landets minste scener, motorsykler og lastebiler raser oppover smale fjellveier, og vi opplever både rosemalte storgårdsinteriører og NSB-kupeer mens skuespillerne elegant vandrer ut og inn av tidsriktige filmprojeksjoner. Det er helt umulig å skille den ene vinnerens innsats fra den andres – eller den tredjes: De er uløselig knyttet til hverandre.

      Prisen går derfor til JOHN-KRISTIAN ALSAKER, TORBJØRN LJUNGGREN OG ØYVIND WANGENSTEEN for henholdsvis scenografi, video og lys til Ti liv, på Torshovteatret."

    • Torbjørn Ljunggren

      "Prisvinnerne i denne kategorien viser hvilke fantastiske muligheter som ligger i et oppfinnsomt samarbeid mellom scenografi, videoprojeksjoner og lysdesign. Takket være deres magiske skaperevner dundrer Dovre-ekspressen over en av landets minste scener, motorsykler og lastebiler raser oppover smale fjellveier, og vi opplever både rosemalte storgårdsinteriører og NSB-kupeer mens skuespillerne elegant vandrer ut og inn av tidsriktige filmprojeksjoner. Det er helt umulig å skille den ene vinnerens innsats fra den andres – eller den tredjes: De er uløselig knyttet til hverandre.

      Prisen går derfor til JOHN-KRISTIAN ALSAKER, TORBJØRN LJUNGGREN OG ØYVIND WANGENSTEEN for henholdsvis scenografi, video og lys til Ti liv, på Torshovteatret."

    • Øyvind Wangensteen

      "Prisvinnerne i denne kategorien viser hvilke fantastiske muligheter som ligger i et oppfinnsomt samarbeid mellom scenografi, videoprojeksjoner og lysdesign. Takket være deres magiske skaperevner dundrer Dovre-ekspressen over en av landets minste scener, motorsykler og lastebiler raser oppover smale fjellveier, og vi opplever både rosemalte storgårdsinteriører og NSB-kupeer mens skuespillerne elegant vandrer ut og inn av tidsriktige filmprojeksjoner. Det er helt umulig å skille den ene vinnerens innsats fra den andres – eller den tredjes: De er uløselig knyttet til hverandre.

      Prisen går derfor til JOHN-KRISTIAN ALSAKER, TORBJØRN LJUNGGREN OG ØYVIND WANGENSTEEN for henholdsvis scenografi, video og lys til Ti liv, på Torshovteatret."

    Beste regi

    Beste regi skal skille seg fra andre gode iscenesettelser gjennom:

    *valg av stil og/eller stilelementer og gjennom hvordan denne/disse er gjennomarbeidet og tilpasset i forhold til alle av forestillingens elementer

    *hvordan stil og/eller stilelementer er tilpasset og bygget opp i forhold til det materialet forestillingen omhandler eller tar som sitt utgangspunkt (dramaturgi/lesning)

    *stilmessig nyskaping.

    Nominasjoner

    • Peer Perez Øian

      "PEER PEREZ ØIAN for regien av Sjuk ungdom av Ferdinand Brückner, Det Norske Teatret:

      Peer Perez Øian er født i 1980. Han er utdannet bachelor i scenekunst ved Emerson College, USA (1999-03), og har femårig regiutdannelse fra Kunsthøgskolen i Oslo, avd. Statens Teaterhøgskole (2005-10). Perez Øian har deltatt på workshops med blant andre Robert Wilson og Anne Bogart i USA, og han har vært hospitant hos Peter Sellars, Esa-Pekka Salonen og Bill Viola ved Opéra National de Paris - Opéra Bastille, Frankrike.

      Han har tidligere hatt regien på Finn Iunkers Ifigeneia på Teaterhögskolan i Helsinki, og hadde også ansvaret for en iscenesatt lesning av Washingtin av Johan Harstad på Litteraturhuset (2010). Høsten 2010 hadde hans diplomoppgave, Hedda Gabler, premiere på Nationaltheatrets Malersal, men ble så etterspurt at den ble flyttet til Amfi, og til høsten (2011, Scenewebs anmerkning) overtar den selveste Hovedscenen. Sjuk ungdom er hans første regiarbeid etter endt utdannelse."

    • Jonas Corell Petersen

      "JONAS CORELL PETERSEN for regien av Den unge Werthers lidingar av Johan Wolfgang von Goethe, nydramatisert av Andrea Koschwitz/Jan Bosse, Det Norske Teatret:

      Jonas Corell Petersen er født i København i 1979, og har studert teatervitenskap, kunsthistorie og filosofi ved Københavns Universitet. Han har femårig regiutdannelse fra Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling Statens Teaterhøgskole. Mens han studerte i Oslo tok han også kurs ved det amerikanske SITI Company som Anne Bogart grunnla i 1992 for 'å revitalisere og redefinere' USAs samtidsteater.

      Han har skrevet dramaet Døde skygger som han selv har satt opp, og i studietiden regisserte han Georg Büchners Woyzeck og en dramatisering av Kirsten Thorups debutroman Baby. Den unge Werthers lidingar på Det Norske Teatret høsten 2010 var hans diplomoppgave. Våren 2011 satte han opp von Horvaths Tro, håp og kjærlighet på Trøndelag Teater."

    • Victoria H. Meirik

      "VICTORIA MEIRIK for regien av Faderen av August Strindberg, Nationaltheatret:

      Victoria Meirik er født i Norge i 1970, men hun har vært bosatt i Kuwait, Portugal, Frankrike og Nederland. Hun har studert drama ved Skrivekunstakademiet i Hordaland, teatervitenskap ved UiO og er utdannet instruktør fra regilinjen ved Amsterdam Kunsthøgskole. Hun har vært regissør i Nederland der hun blant annet hadde ansvaret for den nederlandske premieren av Jon Fosses Mor og barn i 2001.

      Hennes første regioppgave i Norge var Ivanov på Hålogaland Teater (2004). I Norge har hun blant annet satt opp Hedda Gabler på Den Nationale Scene (2009), Tsjekhovs Onkel Vanja på Rogaland Teater (2009) og Jon Fosses Natta lyser sitt mørke på Tegnspråkteatret Manu (2008).

      Hun ble nominert til Heddaprisen i klassen Beste regi for Blackbird på Nationaltheatret i 2006, og i 2010 fikk hun Heddaprisen i denne kategorien for Antigone på Trøndelag Teater (2009). Siden Hanne Tømta i 2009 overtok som sjef for Nationaltheatret, har Victoria Meirik vært teatrets faste regissør."

    Vinnere

    • Sjuk ungdom

      "Årets vinner startet sin karriere med å begeistre publikum for en modernisert versjon av en kjent klassiker. Han får prisen for en oppsetning der han tilsynelatende lekende lett forener viktige egenskaper som kjennetegner en god regissør. På en og samme tid viser han lydhørhet overfor tekstens nyanser, og aktualiserer den slik at dramatikerens tidløse problemstillinger også griper oss i dag. Hans replikk- og personinstruksjon er så presis og forståelsesfull at skuespillerne under hans ledelse skaper en rekke særpregede og distinkte karakterer samtidig som de presterer et gjennomført ensemblespill på høyt nivå.

      Prisen for Beste regi går til PEER PEREZ ØIAN for regien av Sjuk ungdom av Ferdinand Bruckner på Det Norske Teatret."

    • Peer Perez Øian

      "Årets vinner startet sin karriere med å begeistre publikum for en modernisert versjon av en kjent klassiker. Han får prisen for en oppsetning der han tilsynelatende lekende lett forener viktige egenskaper som kjennetegner en god regissør. På en og samme tid viser han lydhørhet overfor tekstens nyanser, og aktualiserer den slik at dramatikerens tidløse problemstillinger også griper oss i dag. Hans replikk- og personinstruksjon er så presis og forståelsesfull at skuespillerne under hans ledelse skaper en rekke særpregede og distinkte karakterer samtidig som de presterer et gjennomført ensemblespill på høyt nivå.

      Prisen for Beste regi går til PEER PEREZ ØIAN for regien av Sjuk ungdom av Ferdinand Bruckner på Det Norske Teatret."

    Årets barne- og ungdomsforestilling

    Årets barne- og ungdomsforestilling skal skille seg fra andre barne- og ungdomsforestillinger gjennom:

    *kvalitet på bakgrunn av teatermediets egenart, både i valg av stilelementer og dramaturgi

    *kommunikasjon med målgruppen

    *valg av stoff

    Juryen fant ikke tre forestillinger gode nok til å bli nominert i denne kategorien. Heddaprisen for Årets barne- og ungdomsforestilling ble derfor ikke utdelt i 2011.

    Beste kvinnelige hovedrolle

    Særlig fremragende prestasjon skal skille seg fra andre gode prestasjoner gjennom:

    *håndverksmessige kvaliteter

    *artistiske kvaliteter

    *uforutsigbarhet

    Nominasjoner

    • Frøydis Armand

      Frøydis Armand for rollen som Huma i Alt om min mor, regi Bjarte Hjelmeland, DNS:

      "Frøydis Armand er født i 1949, og som datter av Eilif Armand, og søster av Merete og Gisken Armand, tilhører hun en sterk skuespillerfamilie. Hun debuterte i 1972 i rollen som Regine i Gjengangere på Nationaltheatret, og har siden den tid gitt scenisk liv til omtrent samtlige Ibsen-kvinner.

      Men hun har også vært Othellos Desdemona, Lucy Brown i Brechts Tolvskillingsopera, Mary Tyrone i Lang dags ferd mot natt, og hun har tolket moderne dramatikere som Jon Fosse. Dessuten har hun vært Bjørn, Ugle og Kone på gården i Hakkebakkeskogen, og Baker i Kardemomme By. Hun spenner med andre ord over et vidt register. Hun har også spilt i en rekke filmer, og medvirket i flere tv-serier. Hun er blitt tildelt Gösta Ekmans ærespris, Per Aabels ærespris og Aase Byes legat."

    • Kirsten Hofseth

      KIRSTEN HOFSETH for rollen som Alice i Tilbaketoget fra Moskva, regi Carl Jørgen Kiønig, Den Nationale Scene:

      "Kirsten Hofseth er født i 1944, og hun hospiterte på Statens Teaterhøgskole fra 1967 til 1969. Da ble hun tilknyttet Trøndelag Teater, der hun var fram til 1972, og blant annet var Helena i En Midtsommernattsdrøm og Ismene i Antigone. Så var hun med på å starte Teatret Vårt, og i fem år medvirket hun i alle teatrets oppsetninger som Tvillingene, Ordet og Edvard Hoems Kvinnene langs fjorden.

      I 1977 ble hun frilanser, og var blant annet med i Grenseland, den første norske TV-serien. Hun kom for første gang til Rogaland Teater i 1978, og var der i Kjetil Bang-Hansens to siste år som teatersjef. Fra 1980 til 1982 var hun medlem av Fjernsynsteatrets faste ensemble, og i 1982 vendte hun tilbake til Stavanger der hun var til hun i 2005 flyttet over til Den Nationale Scene der hun har hatt mange roller, både store og små. I 2006 ble hun Heddanominert i kategorien Beste kvinnelige birolle for sin tolkning av Magdelone i Holbergs Den stundesløse."

    • Heidi Gjermundsen Broch

      HEIDI GJERMUNDSEN BROCH for rollen som Diana i Next to Normal, regi Svein Sturla Hungnes, Det Norske Teatret:

      "Heidi Gjermundsen Broch er født i 1975, og etter å ha gått i to år på Paul McCartneys Liverpool Institute of Performing Arts (1995-1997), begynte hun på Statens Teaterhøgskole. Da hun var ferdig der i 2000, gikk veien rett til Det Norske Teatret der har hun vært siden. Hun startet med å spille hovedrollen i to musikaler, Keisaren av Portugalia og Ronja Røverdatter, og tolket deretter tittelrollene i Piaf og i An-Magritt. For denne siste rollen ble hun Heddanominert i kategorien Beste kvinnelige hovedrolle.

      Hun har også sjarmert publikum som Donna i Mamma Mia på Folketeatret, og som My Fair Ladys Eliza på Oslo Nye. Men Heidi Gjermundsen Broch er ikke bare en musikalstjerne, hun er også rett og slett en god skuespiller - hvilket hun har bevist ved sine rolletolkninger i skuespill av Shakespeare og Jon Fosse."

    Vinnere

    • Next to Normal

      "Det er ikke mer enn elleve år siden årets vinner fullførte en mangslungen femårig utdannelse, men hun har allerede rukket å være med i nærmere 20 oppsetninger, og i et stort flertall av dem har hun attpåtil spilt hovedrollen!

      Som skuespiller er hennes store styrke en usedvanlig allsidighet: Med glans tolker hun klassikere som William Shakespeare og samtidsdramatikere som Jon Fosse, samtidig som hun på enestående vis behersker en helt annen sjanger - musikkteatret. Årets vinner har, gjennom sin gripende, finstemte og dypt menneskelige tolkning av den bipolare amerikanske husmoren Diana i Next to Normal på Det Norske Teatret, gitt det definitive beviset på at musikkteater kan være stor scenekunst.

      Prisen for beste kvinnelige hovedrolle går derfor til HEIDI GJERMUNDSEN BROCH."

    • Heidi Gjermundsen Broch

      "Det er ikke mer enn elleve år siden årets vinner fullførte en mangslungen femårig utdannelse, men hun har allerede rukket å være med i nærmere 20 oppsetninger, og i et stort flertall av dem har hun attpåtil spilt hovedrollen!

      Som skuespiller er hennes store styrke en usedvanlig allsidighet: Med glans tolker hun klassikere som William Shakespeare og samtidsdramatikere som Jon Fosse, samtidig som hun på enestående vis behersker en helt annen sjanger - musikkteatret. Årets vinner har, gjennom sin gripende, finstemte og dypt menneskelige tolkning av den bipolare amerikanske husmoren Diana i Next to Normal på Det Norske Teatret, gitt det definitive beviset på at musikkteater kan være stor scenekunst.

      Prisen for beste kvinnelige hovedrolle går derfor til HEIDI GJERMUNDSEN BROCH."