Jon Tombre

FunksjonerRegissør, Kunstnerisk leder
NasjonalitetNorsk
KjønnMann

Om Jon Tombre

Jon Tombre er en norsk regissør. Jon Tombre er utdannet fra L'École Internationale de Théâtre Jacques Lecoq i Paris og Statens Teaterhøgskole (regilinja).

I 1990 startet han kompaniet Det Motsatte Prosjekt for å fremme ny scenekunst, i 1991 kom han inn på regilinjen til Statens Teaterskole, og i 1998 ble han Norsk Kulturråds aller første scenekunstkonsulent.

Les mer

Tilknyttet

Medvirkende i

Vis alle

  • Images (0)
  • Video (0)
  • Audio (0)
  • Files (0)

Utmerkelser

Mer om Jon Tombre

Jon Tombre er opptatt av ny dramatikk: Han har blant annet satt opp Niels Fredrik Dahls Vanlig rødvin (Det Motsatte Prosjekt, 1995), David Harrowers Kniver i høner (Det Norske Teatret, 1997), Cecilie Løveids Østerrike, Ophelias: Death by water singing, Roadkills og Visning (henholdsvis Nationaltheatret 1998, Bergen Nasjonale Opera 2005, Akershus Teater 2011 og Nationaltheatret 2014), Jon Fosses Vinter og Dødsvariasjonar (Beaivváš 2005, Rogaland Teater 2007), Jesper Halles Lilleskogen (2003), Brødrene Presnyakovs Terrorisme (2005) og Frode Øiens Pepsilove (2006).

Han var del av ledertrioen som styrte Dramatikkens Hus da det åpnet i 2010; Marit Solbu, Jon Tombre og Kai Johnsen delte ansvaret for teatret. Tombre sluttet i sin stilling i april 2011.

Han har også regissert Ibsen: Hedda Gabler på Hålogaland Teater (1997), og Lille Eyolf, en del av Dannelsesreisen, på Teater Ibsen (2007).

Jon Tombre ble nominert til Heddaprisen 2001 i klassen for beste regi for Siste båt av Helge Ingstad, Sogn og Fjordane Teater. Han regisserte Flommen for Teater Ibsen i 2003 og igjen ble han nominert til Heddaprisen 2003 i klassen for beste regi. Han ble også nominert til Heddaprisen 2008 i klassen for beste regi for Den arabiske natta av Roland Schimmelpfennig, Det Norske Teatret.

Jon Tombre (regi) og Cecilie Løveid (tekst) fikk Kritikerprisen for teater 2013/2014 for Visning, Nationaltheatret.

Chris Erichsen sa blant annet dette i sin tale på vegne av Norsk Kritikerlag under utdelingen:

"Det er noe med språket hennes. Det er liksom fylt opp. Jeg må være godt forberedt. Ha ryddet plass inni meg for at det skal bli plass til meg der inne, i språket hennes. Kanskje det har noe å gjøre med 'den særegne klangen av knust språk', som hun skriver i Alltid skyer over Askøy. Noe med det enorme registeret hun klarer å presse inn i språket; fra det helt gjennomsiktige og skjøre til det rå og ekspressive, i en og samme poetiske munnfull.

(...)

Enkelte anmeldere kritiserer forestillingen for å være formmessig inkonsekvent. Jeg vil hevde at nettopp denne inkonsekvensen er noe av forestillingens styrke. Jon Tombre kunne ha valgt trygt og godt på øverste hylle et gjennomgående formmessig grep som hadde lost oss motstandsløst gjennom hele forestillingen. I stedet har han, sammen med ensemblet, valgt den risikable veien."

Fullstendig tale kan leses på Norsk Kritikerlags hjemmeside.

Kilder:

Heddaprisen

Sceneweb om Heddaprisen 2003, www.sceneweb.no, 24.10.2012, http://www.sceneweb.no/nb/awarding/23886/Heddaprisen_2003-2003

Sceneweb om Heddaprisen 2001, www.sceneweb.no, 08.11.2012, http://www.sceneweb.no/nb/awarding/23910/Heddaprisen_2001-2001

Beaivváš Samiske Nasjonalteater, http://www.beaivvas.no/web/?giella1=, 06.12.2010, http://www.beaivvas.no/web/index.php?odas=86&giella1=nor

Norsk Kritikerlag, www.kritikerlaget.no, 25.09.2014, http://kritikerlaget.no/nor/pages/957-teaterkritikerprisen_201314

Alle tilknytninger

Medvirket i